Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja Cumulusy 2023 – ciekawe wykłady dotyczące GA

16 lutego 2024 r. w Airport Hotel Okęcie w Warszawie odbyła się Konferencja Cumulusy 2023, w której uczestniczyli przedstawiciele linii lotniczych, lotnisk, agentów handlingowych, producentów samolotów i dronów, a także lotnicze firmy technologiczne. Autorką programu była Joanna Wieczorek - doradca strategiczny Drone Alliance Europe.

Wśród tematów, które pojawiły się podczas spotkania, były m.in. Electronic Flight Bag - transformation of the cockpit, Aviation Fuel -how to save it and be eco-friendly, Innowacyjne systemy bezpieczeństwa dla lotnisk, Prezentacja usług spółki lotniczej MZL, Drony - Małe Lotnictwo?, Usługi Cyfrowe dla BSP, The use of simulators in pilot's training, Innovations at Airports, French General Aviation, Communication in critical situations, Path to become pilot and air traffic controller, Drone Regulations, Safe Integration of Drones, Drone Deliveries, Artificial Intelligence in the Aviation Sector, Dekarbonizacja lotnictwa, Projekty dronowe w ITWL.

W konferencji brali udział przedstawiciele Polskich Portów Lotniczych S.A., LOT Polish Airlines, EASA, Lotnisko Modlin, Welcome Airport Services, Farada Group, Kookiejar, Wing, Petrel X, Elixir Aircraft, FAI Aerobatics Commision, Air France, Hynfra, Polish Air Navigation Service Agency, P3 Tech Consulting LLC, Meteomatics AG, Łukaszewicz Institute of Aviation, Akademia UAV Sp. z o.o. i CANSO.

Część spotkania była poświęcona general aviation. Jeden z prelegentów, Maciej Smólski, który jest pilotem zawodowym w PLL LOT, a także właścicielem lądowiska w Brzeskiej Woli, mówił o klasyfikacji przestrzeni powietrznej w Polsce i jej znaczeniu dla latania general aviation. Przybliżał ograniczenia dla lotnictwa ogólnego i trudności związane z wykonywanie lotów przez GA w Polsce. Opowiadał również o ograniczeniach związanych z aktywnością powodowaną przez loty lotnictwa wojskowego, które są realizowane w większym zakresie z powodu sytuacji na Ukrainie.

Konferencja Cumulusy 2023

W dalszej części wystąpienia odpowiedział również na pytanie moderator konferencji, który z polskich portów lotniczych jest najbardziej przyjazny dla użytkowników GA. Według doświadczeń mówcy, prym w tym zakresie wiodą lotniska w Gdańsku (EPGD), Radomiu (EPRA) i Bydgoszczy (EPBY), gdzie opłaty są przystępne dla pilotów GA i są oni tam mile widziani. 
 
Na równoległym panelu, instruktor Krzysztof Jęczała z Aero Poznań mówił o systemach bezpieczeństwa stosowanych w lotnictwie ogólnym, czynnikach wpływających na pracę pilota, a także błędach, które piloci popełniają, a które w konsekwencji mogą prowadzić do sytuacji zagrożenia. Jak podkreślał, mogą one wynikać z różnych rzeczy, które pilota otaczają, przykładowo wyboru właściwego trybu pracy autopilota. 

Przytaczał również statystyki NTSB, które są publikowane corocznie dla lotnictwa cywilnego. Wynika z nich, że najczęstszą przyczyną wpływającą na występowanie wypadków lotniczych są kategorie, w których czynnik ludzki miał decydujące znaczenie. 

Konferencja Cumulusy 2023

Na koniec zostało kompleksowo omówione znaczenie spadochronowych systemów awaryjnych, poczynając od ich historii, poprzez znaczenie, sposoby użycia i statystyki przeżycia.  
 
Prowadzący podkreślał  ogólne założenia systemów BRS, którymi są szybkie uruchomienie, pewność w użyciu, jednoznaczność procedur aktywowania i obsługi oraz niewielkie wymiary, a także fakt, że system ratowniczy musi być integralną częścią każdego samolotu, a jego konstrukcja musi być dostosowana do BRS.  

Na koniec wykładu zostały przytoczone statystyki wszystkich przypadków użycia CAPS powyżej wysokości 500/600 ft AGL i prędkości do 140 kts z wnioskiem, iż przy zastosowaniu BRS w ramach tych ograniczeń w stu kilkudziesięciu incydentach nie odnotowano ofiar śmiertelnych.

Więcej informacji o Konferencji Cumulusy 2023 dostępne jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony