Komunikat dotyczący wejścia w życie rozporządzenia ws. badań lotniczo-lekarskich
Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego informuje, że w dniu 5 czerwca 2013 roku weszło w życie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 27 maja 2013 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich.
Rozporządzenie określa m.in. szczegółowe zasady, warunki oraz tryb przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich kandydatów na członków personelu lotniczego, członków personelu lotniczego oraz kandydatów na członków personelu pokładowego i członków personelu pokładowego. Badania te obejmują badania wstępne, okresowe i okolicznościowe, a przeprowadza się je z uwzględnieniem wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15 marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej kandydatów na członków personelu lotniczego oraz członków personelu lotniczego i kandydatów na członków personelu pokładowego oraz członków personelu pokładowego (Dz. U. z 2013 r. poz. 373) oraz rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 372).
Rozporządzenie określa również wzory orzeczeń lotniczo-lekarskich oraz częstotliwość badań lotniczo-lekarskich dla wszystkich specjalności lotniczych.
Jako podmiot uprawniony do wykonywania badań lotniczo-lekarskich rozporządzenie wskazuje, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy – Prawo lotnicze, centra medycyny lotniczej oraz lekarzy orzeczników. Nie przewiduje natomiast możliwości orzekania przez lekarzy medycyny ogólnej czy też lekarzy medycyny pracy, którzy nie są lekarzami orzecznikami, a których wymienia rozporządzenie (UE) nr 1178/2011, gdyż powierzenie im uprawnień wydawania orzeczeń lotniczo-lekarskich prawo unijne pozostawia do decyzji państw członkowskich.
Badania lotniczo-lekarskie należy odróżnić od badań profilaktycznych, określonych w art. 229 Kodeksu pracy. Badania lotniczo-lekarskie są niezależne od badań pracowniczych, co oznacza, że pilot zatrudniony np. przez przewoźnika lotniczego będzie podlegał osobno badaniom lotniczo-lekarskim, które są niezbędne do uzyskania oraz utrzymywania licencji lotniczej, z której może korzystać wyłącznie w okresie ważności posiadanego orzeczenia lotniczo-lekarskiego oraz badaniom pracowniczym, niezbędnym do dopuszczenia go do wykonywania pracy na zajmowanym stanowisku pracy. Odmienny jest również zakres badań wykonywanych w ramach badań pracowniczych oraz badań lotniczo-lekarskich.
W rozporządzeniu wskazuje się ponadto maksymalne stawki opłat za badania lotniczo-lekarskie, które nie uległy zmianie w porównaniu z dotychczas obowiązującym stanem prawnym.
Należy mieć na uwadze, że zgodnie z przepisami przejściowymi do rozporządzenia, orzeczenia lekarskie wydane przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane. Oznacza to, że członkowie personelu lotniczego ubiegający się lub posiadający świadectwo kwalifikacji, którzy do czasu wejścia w życie rozporządzenia, z powodu braku przepisów określających wzór orzeczenia lotniczo-lekarskiego potwierdzającego spełnienie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej na świadectwo kwalifikacji, nie mogli uzyskać tego orzeczenia i którzy w związku z tym poddali się badaniom na wyższą klasę zdrowia oraz uzyskali orzeczenie lotniczo lekarskie tej wyższej klasy, przez okres ważności posiadanego orzeczenia nie muszą poddawać się badaniom lotniczo-lekarskim w celu uzyskania orzeczenia potwierdzającego spełnienie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej na świadectwo kwalifikacji. W związku z tym na przypomnienie zasługuje również przepis § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 15marca 2013 r. w sprawie wymagań w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej osób ubiegających się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadających świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego (Dz. U. z 2013 r. poz. 372), zgodnie z którym wymagania zdrowotne na świadectwo kwalifikacji dla specjalności, o których mowa w art. 95 ust. 2 pkt 1-7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, uważa się za spełnione w przypadku, gdy osoba ubiegająca się o świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego lub posiadająca świadectwo kwalifikacji członka personelu lotniczego spełnia wymagania w zakresie sprawności psychicznej i fizycznej dla klasy 1 lub 2, określone w Podczęści B Sekcja 2 załącznika IV do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 z dnia 3 listopada 2011 r. ustanawiającego wymagania techniczne i procedury administracyjne odnoszące się do załóg w lotnictwie cywilnym zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 (Dz. Urz. UE L 311 z 25.11.2011, str. 1, z późn. zm.), potwierdzone orzeczeniem o braku przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego.
Link do strony Rządowego Centrum Legislacji z tekstem rozporządzenia
Komentarze