Klasyfikacja lotnisk
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że na etapie konsultacji międzyresortowych jest obecnie zmienione rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie klasyfikacji lotnisk i rejestru lotnisk cywilnych.
Rozporządzenie uszczegóławia kwestie dotyczące określania kategorii ochrony przeciwpożarowej lotnisk oraz uaktualnia je pod kątem zgodności z przepisami prawa międzynarodowego.
Kategorie ochrony przeciwpożarowej lotnisk zróżnicowano w zależności od natężenia ruchu lotniczego. Dzięki temu, mniejsze lotniska (głównie aeroklubowe) otrzymają możliwość elastyczniejszego dostosowywania swojego systemu ratownictwa i ochrony przeciwpożarowej do wymogów ustawy i obecnego rozporządzenia.
Nowelizacja dotyczy też dostosowania wymogów w zakresie ogrodzenia lotniska do przepisów w zakresie ochrony lotnictwa cywilnego określonych m. in. w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady 2320/2002 z dnia 16 grudnia 2002 ustanawiającego wspólne zasady w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego (Dz. Urz. WE L 355 z 30.12.2002, str. 1; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 181).
Zgodnie z obecnym stanem prawnym każde lotnisko (zarówno lotnisko użytku publicznego jak i niepublicznego) powinno być ogrodzone według określonych prawem standardów. W praktyce oznaczało to konieczność stosowania takich samych standardów wykonania ogrodzenia, a co za tym idzie poniesienia wysokich kosztów, zarówno przez zarządzających dużymi portami lotniczymi oraz bardzo małymi lotniskami niezależnie od tego czy są lotniskami użytku publicznego czy niepublicznego.
Intencją obecnego rozporządzenia jest dokonanie rozróżnienia wymogów w zakresie ogrodzenia lotniska w zależności od jego rodzaju (użytku publicznego czy niepublicznego), przy czym podstawowym założeniem jest aby standardy ogrodzenia dla lotnisk użytku publicznego będących portami lotniczymi pozostały na dotychczasowym poziomie. Wyjątkiem jest wymóg poprowadzenia kanałów technicznych wokół ogrodzenia w celu instalacji oświetlenia, telewizji dozorowej oraz systemów detekcji ruchu. Wymóg ten został usunięty z uwagi na liczne sygnały od zarządzających (potwierdzone m. in. w wyniku prowadzonych czynności inspekcyjnych w portach lotniczych), wskazujące, że jest on kosztowny, a jednocześnie istnieją alternatywne możliwości instalacji wokół ogrodzenia oświetlenia, telewizji dozorowej i systemów detekcji ruchu.
W odniesieniu do tzw. małych portów lotniczych, w rozumieniu § 122 załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2007 r. w sprawie Krajowego Programu Ochrony Lotnictwa Cywilnego realizującego zasady ochrony lotnictwa (Dz. U. Nr 116, poz. 803) oraz lotnisk użytku publicznego, nie będących portami lotniczymi, celowym jest przyznanie Prezesowi ULC kompetencji pozwalających na wydanie odstępstwa od podstawowych standardów. Odstępstwo takie byłoby wydawane na podstawie oceny analizy ryzyka, która uwzględniałaby m. in. przewidywaną wielkość ruchu lotniczego na danym lotnisku, wielkość statków powietrznych wykonujących operacje do/z danego lotniska oraz aktualny poziom zagrożeń dla lotnictwa. Zapis taki zgodny jest z art. 4 (3) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady 2320/2002 z dnia 16 grudnia 2002 ustanawiającego wspólne zasady w dziedzinie ochrony lotnictwa cywilnego.
Z treścią rozporządzenia można zapoznać się za pośrednictwem strony ULC.
Komentarze