Kielce ostrożnie o lotnisku, ale z planów nie rezygnują
O lotnisku w Obicach pod Kielcami mówi się od wielu lat. W ubiegłym roku budowę tego portu uwzględniono w wojewódzkim planie zagospodarowania przestrzennego. W tym roku wzmianka o lotnisku w Obicach pojawiła się w zaktualizowanej strategii rozwoju Kielc do 2020 roku.
W zaktualizowanej strategii rozwoju Kielc do 2020 roku pojawia się informacja, że budowa lotniska w Obicach jest jednym z najważniejszych wyzwań kluczowych, obok m.in. zwiększenia dostępności komunikacyjnej i zatrzymania odpływu młodych ludzi.
Walka o lotnisko w Obicach trwa mimo zapowiedzi unijnych mówiących o tym, że nie będzie dofinansowywania nowych portów lotniczych w ciągu najbliższych lat. Początkowe plany poczynione z rozmachem okrojono tak, aby koszty budowy – które i tak są bardzo wysokie, zmniejszyć o połowę. Na podstawie studium sprzed kilku lat zdecydowano m.in. o skróceniu długości pasa startowego z 2800 do 2500 metrów oraz zrezygnowano z części obiektów kubaturowych.
To pomogło zredukować koszty inwestycji do 360 mln zł. Tych pieniędzy samorządowcy jednak nie mają. Prezydent Kielc, Wojciech Lubawski, nie przekreśla jednak lotniskowych planów – stawiając zarówno na komunikację kolejową, jak i budowę samego portu, który miałby posłużyć kolejnym pokoleniom. „Jeśli dziś nie posiadalibyśmy terenów w okolicach Obic i nie mielibyśmy szansy wybudowania portu lotniczego, skrzywdzilibyśmy i Kielce, i region” – mówił w niedawnym wywiadzie w lokalnym radiu Lubawski.
Projektowany Port Lotniczy Kielce miałby się znajdować około 25 km na południe od stolicy województwa świętokrzyskiego, na terenach miejscowości Obice (gmina Morawica) oraz Grabowiec (Gmina Chmielnik). Do tej pory na same przygotowania do budowy portu wydano już ponad 31 mln zł. Główną pozycję stanowią koszty zakupu ziemi pod inwestycję.
Województwo świętokrzyskie jest jednym z czterech nie posiadających obecnie czynnego lotniska dla ruchu pasażerskiego. Poza Kielecczyzną chodzi o opolskie, podlaskie oraz warmińsko-mazurskie. W tym ostatnim budowa portu już trwa i zakończy się wraz z końcem 2015 r. Z budowy swojego lotniska zrezygnowało jakiś czas temu Podlasie, które chce teraz postawić na małe lotnisko w Krywlanach dostosowane do przyjmowania ruchu General Aviation.
Komentarze