Jednolita przestrzeń powietrzna
Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że przedstawiciele ULC uczestniczyli w Konferencji Wysokiego Szczebla na temat wdrożenia jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, która odbyła się w Budapeszcie.
Konferencja współorganizowana była przez Dyrekcję Generalną ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej, węgierskie Ministerstwo Rozwoju Narodowego (resort infrastruktury jest jednym z pionów tego ministerstwa) oraz węgierską instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej „HungaroControl”. W konferencji brali udział przedstawiciele instytucji unijnych i międzynarodowych (KE, PE, EASA, Eurocontrol), krajowych władz lotnictwa cywilnego, instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej (ANSP), portów lotniczych, przewoźników lotniczych, federacji pracowników i pracodawców oraz wielu innych. Miejscem konferencji była Węgierska Akademia Nauk z siedzibą w Budapeszcie.
W przemówieniach otwierających konferencję nawiązano do konferencji organizowanej przed rokiem w Madrycie w trakcie Prezydencji hiszpańskiej i harmonogramu prac wdrożenia SES (Madrid SES II roadmap) jaki był wtedy przyjęty, podkreślając jednocześnie, że istotnym jest aby UE trzymała się wyznaczonych sobie celów.
W trakcie konferencji podkreślono, iż w gospodarce Unii Europejskiej transport lotniczy jest ważnym sektorem, dlatego trzeba mieć na względzie zapewnienie bezpieczeństwa europejskiego nieba i nie obniżanie istniejących wysokich standardów. Zwrócono uwagę na fakt, że SES nie „implementuje się sam”, dlatego konieczny jest aktywny udział wszystkich zainteresowanych podmiotów biorących udział w procesie, zarówno tych publicznych jak i struktur gospodarczych oraz społecznych.
Podkreślano rolę SES i ram prawnych, którymi został powołany do życia wskazując, iż inicjatywa ta ma wymiar paneuropejski, bo dotyczy nie tylko 27 państw UE, ale praktycznie otwarta jest na wszystkie państwa ECAC i inne państwa trzecie. Podkreślano również, iż rok 2010 nie był dobrym rokiem dla transportu lotniczego, co spowodowane było m.in. kryzysem wulkanicznym oraz dużymi opadami śniegu w końcowej fazie roku oraz głównych problemach jakie w związku z tym spotykają ATM.
Zwrócono również uwagę na potrzebę ograniczenia opóźnień lotów, czemu po części będzie mogło zapobiec wdrożenie pakietu lotniskowego, którego przedłożenie Radzie UE i PE przez KE planowane jest mniej więcej w połowie bieżącego roku (KE nie określiła tego terminu precyzyjnie) jak również wdrażanie nowych technologii będących owocem programu SESAR.
Podkreślono, iż instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej powinny antycypować zbliżające się ograniczenie przepustowości i podejmować szybką współpracę z instytucjami lub Network Manager celem minimalizowania negatywnych skutków.
Komentarze