Przejdź do treści

Jak wydajnie zintegrować nowe lotnictwo z konwencjonalnym

Różnorodne operacje objęte zaawansowaną mobilnością powietrzną (ang. advanced air mobility), od najprostszych i najmniejszych bezzałogowych statków powietrznych, po bardziej złożone operacje miejskie z wykorzystaniem elektrycznych samolotów eVTOL – wymagają odpowiednich przepisów i płynnej integracji z lotnictwem.

Nowe i obiecujące technologie stojące za ekosystemem AAM oferują innowacyjne rozwiązania dla interesariuszy lotnictwa, ale także szereg nowych usług dla osób spoza branży lotniczej. Kluczowym jest, aby organy regulacyjne i inne zainteresowane strony współpracowały w celu bezpiecznej i wydajnej integracji nowego i konwencjonalnego lotnictwa. To jeden z wniosków debaty dotyczącej integracji zaawansowanej mobilności powietrznej z systemem lotniczym.

To już trzeci dzień Międzynarodowego Sympozjum Zaawansowanej Mobilności Powietrznej. Pierwsza edycja wydarzenia, którego gospodarzem jest Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) skupiła się na bieżących działaniach ICAO w zakresie integracji zaawansowanej mobilności powietrznej ze światowym systemem lotniczym. W konferencji uczestniczą eksperci Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej prezentując polskie rozwiązania dronowe.

W trakcie konferencji poświęcono wiele uwagi technologiom, które w najbliższych latach mogą stać się codziennością. Ich wdrożenie będzie wymagało akceptacji społecznej dla rozwiązań dronowych oraz opracowania systemów zbliżonych do współczesnych rozwiązań stosowanych w zarządzaniu lotnictwem załogowym. Jako ANSP jesteśmy w korzystnej sytuacji, ponieważ doskonale rozumiemy potrzeby zarówno sektora załogowego, jak i bezzałogowego. Prezentowane przez nas systemy spotykają się z dużym zainteresowaniem uczestników wydarzenia, co jest dowodem na ich wartość i innowacyjność. Z przyjemnością uczestniczymy jako wystawca w pierwszym sympozjum ICAO, które stanowi dla nas nie tylko doskonałą okazję do prezentacji naszych rozwiązań, ale także do zebrania cennych doświadczeń i porównania się z innymi oferowanymi technologiami – powiedział Maciej Włodarczyk, kierownik Ośrodka Bezzałogowych Statków Powietrznych w PAŻP.

Pierwsza edycja Międzynarodowego Sympozjum Zaawansowanej Mobilności Powietrznej w Montrealu zgromadziła ponad 100 mówców i 30 wystawców z całego świata. Dla uczestników konferencji przygotowano 20 sesji eksplorujących różne aspekty nowego systemu transportu powietrznego. AAM 2024 to największe dotychczas spotkanie kluczowych interesariuszy przemysłu lotniczego, środowiska akademickiego, a także organizacji międzynarodowych w zakresie zaawansowanej mobilności powietrznej oraz systemów bezzałogowych statków powietrznych (UAS).

FacebookTwitterWykop

Nasze strony