Przejdź do treści
Źródło artykułu

Jak-40 jak nowy

W ostatnim czasie przeprowadzono renowację oznaczeń na samolocie Jak-40 znajdującym się w zbiorach Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.

Zobaczcie, jak pięknie prezentuje się nasz Jak-40 w odnowionym malowaniu wg schematu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego – zachęcają krakowscy muzealnicy do zobaczenia efektu prac renowacyjnych.

Nowo odmalowany Jak-40 dostępny jest do podziwiania na wystawie zewnętrznej przy drodze kołowania. Może niebawem, będziecie mogli zajrzeć także do wewnątrz. Zapraszamy!

Jak-40 powstał w 1966 r. w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa jako samolot pasażerski dla linii lokalnych. Jest przeznaczony do operowania z krótkich, nieutwardzonych lotnisk. W tym celu otrzymał długie, proste skrzydła i podwozie z kołami o dużej średnicy. W wersji pasażerskiej zabiera 32 pasażerów. Powstało też wiele wersji specjalistycznych oraz wersja dyspozycyjna, przeznaczona do przewozu VIP, zabierająca 13 pasażerów.

Do Polski pierwsze Jaki-40 zostały sprowadzone w 1973 r. Do 2011 roku były na stanie 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. W Polsce powstała też wersja służąca do holowania celów powietrznych. Samoloty wydzierżawione od 36. SPLT były też użytkowane przez PLL LOT pod koniec lat 80. XX w.

Prezentowany samolot Jakowlew Jak-40 w wersji "salonka", numer boczny 037, był używany przez 36. Specjalny Pułk Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Samolot, który został przekazany do zbiorów MLP przez Ministerstwo Obrony Narodowej, jest świadkiem transformacji ustrojowej w Polsce: na swoim pokładzie przewoził zarówno sekretarzy PZPR, jak i członków rządu III RP.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony