Przejdź do treści
Źródło artykułu

Interpelacja w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego wprowadzenia stref EPR47 GLIWICE oraz EPR52 KATOWICE i ich wpływu na funkcjonowanie lotnisk w Gliwicach i Katowicach

25 listopada 2025 r., na stronie Sejmu Rzeczpospolitej Polskiej, została opublikowana Interpelacja nr 13777 do ministra infrastruktury w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego wprowadzenia stref EPR47 GLIWICE oraz EPR52 KATOWICE i ich wpływu na funkcjonowanie lotnisk w Gliwicach i Katowicach. Interpelację zgłosili Posłowie: Tomasz Głogowski (Tomasz Głogowski), Monika Rosa (Koalicja Obywatelska).


Pełny tekst interpelacji:

Szanowny Panie Ministrze,

zwracam się do Pana Ministra z interpelacją w związku z projektem rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie zakazów lub ograniczeń lotów na czas dłuższy niż 3 miesiące (projekt nr 140 z wykazu prac legislacyjnych na rok 2025). Projekt ten znajduje się obecnie na etapie konsultacji publicznych, które kończą się 22 listopada 2025 r.

Proponowane w projekcie wprowadzenie stref EPR47 GLIWICE oraz EPR52 KATOWICE wywołało bardzo poważne obawy środowiska lotniczego, samorządów oraz podmiotów prowadzących działalność lotniczą w regionie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Poniesione zostaną bowiem konsekwencje o charakterze nie tylko społecznym i gospodarczym, ale również strategicznym z punktu widzenia krajowego systemu szkolenia lotniczego.

1. Groźba likwidacji działalności szkoleniowej – realne zagrożenie dla Aeroklubu Gliwickiego i katowickiego lotniska Muchowiec

Wprowadzenie wspomnianych stref skutecznie uniemożliwi wykonywanie lotów szybowcowych, znacząco ograniczy loty samolotowe w ruchu VFR oraz w praktyce zablokuje działalność spadochronową. W szczególności uderzy to w Aeroklub Gliwicki - jedną z najstarszych i najprężniej działających organizacji lotniczych w Polsce, posiadającą ponad 70-letnią tradycję, własne muzeum latających szybowców oraz bogaty dorobek szkoleniowy.

W samym 2025 roku na gliwickim lotnisku zrealizowano:
– ponad 5000 lotów szybowcowych,
– ponad 3000 lotów samolotowych VFR,
– ponad 1400 skoków spadochronowych.

Działania te pokazują, że są to lotniska intensywnie użytkowane, bezpieczne i posiadające kluczowe znaczenie w krajowym systemie szkolenia pilotów oraz skoczków.

2. Brak dowodów przemawiających za koniecznością wprowadzenia stref

W dokumentacji projektu - w tym w ocenie skutków regulacji – brakuje przedstawienia jakichkolwiek danych lub analiz wskazujących na potrzebę ustanowienia ograniczeń z punktu widzenia bezpieczeństwa. Nie odnotowano w regionie żadnego wypadku, w którym osoby postronne ucierpiałyby w związku z działalnością lotniczą wykonywaną z lotnisk w Gliwicach i Katowicach. Lokalne organizacje lotnicze prowadzą działalność wzorowo i od lat wykazują pełną bezwypadkowość operacji.

3. Ryzyko zmarnowania wieloletnich inwestycji i kompetencji

Samorządy Gliwic i Katowic, a także podmioty prywatne, zainwestowały w ostatnich latach znaczne środki w modernizację obu lotnisk oraz rozwój infrastruktury służącej edukacji lotniczej. Ograniczenie działalności spowoduje, że region utraci możliwość kształcenia:

– przyszłych pilotów wojskowych i komunikacyjnych,
– skoczków spadochronowych – również na potrzeby wojsk powietrznodesantowych,
– mechaników lotniczych i specjalistów obsługi technicznej,
– przyszłych kontrolerów ruchu lotniczego.

Zatrzymanie takiego procesu miałoby daleko idące konsekwencje dla polskiego bezpieczeństwa powietrznego, rynku pracy oraz rozwoju kompetencji w sektorze lotniczym.

4. Brak uwzględnienia skutków gospodarczych w ocenie regulacji

W przedstawionej ocenie skutków regulacji pominięto:

– utratę przychodów samorządów,
– straty organizacji prowadzących szkolenia,
– utratę miejsc pracy,
– zahamowanie rozwoju General Aviation w województwie śląskim.

Wszystkie te aspekty powinny zostać uwzględnione przed wprowadzeniem tak daleko idących ograniczeń.

W związku z powyższym zwracam się do Pana Ministra z następującymi pytaniami:

1. Na jakiej podstawie analitycznej lub badawczej przygotowano projekt wprowadzenia stref EPR47 i EPR52?

2. Czy dysponują Państwo jakimikolwiek danymi wskazującymi na zwiększone ryzyko dla bezpieczeństwa w wyniku prowadzenia działalności przez lotniska w Gliwicach i Katowicach?

3. Czy ministerstwo przeprowadziło konsultacje ze środowiskiem lotniczym, samorządami i podmiotami prowadzącymi działalność na tych lotniskach? Jeśli tak, proszę o przedstawienie ich wyników.

4. Czy przewidziano ocenę wpływu regulacji na proces szkolenia wojskowego i cywilnego personelu lotniczego w Polsce? Jeśli tak, proszę o jej udostępnienie.

5. Czy ministerstwo jest świadome, że wprowadzenie stref doprowadzi w praktyce do likwidacji podstawowej działalności Aeroklubu Gliwickiego oraz znaczącego ograniczenia aktywności lotniska Katowice-Muchowiec?

6. Czy ministerstwo rozważy wycofanie projektu w obecnej formie oraz powrót do dialogu z branżą lotniczą w oparciu o rzeczywiste analizy bezpieczeństwa i ryzyka?

7. Czy ministerstwo zamierza uzupełnić ocenę skutków regulacji o analizę gospodarczą i społeczną, uwzględniającą konsekwencje dla rozwoju Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii?

Z wyrazami szacunku

Tomasz Głogowski
Poseł na Sejm RP


Interpelacja nr 13777 dostępna jest tutaj (LINK)


Czytaj również:
Podsumowanie opinii w sprawie stref R - czyli głos środowiska w sprawie łamania prawa

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony