Przejdź do treści
Źródło artykułu

Informacja w sprawie nowelizacji rozporzadzeń 2042/2003 oraz 1702/2003

Urząd Lotnictwa Cywilnego informuje, że 16 września br. służby tłumaczeniowe Komisji Europejskiej zakończyły prace nad przygotowaniem tekstu rozporządzenia 2042/2003 oraz rozporzadzenia 1702/2003 we wszystkich oficjalnych językach UE w tym również w wersji polskiej.

W nawiązaniu do sprawozdania z posiedzenia Komitetu EASA z dnia 16.07.2008 r. (publikacja na stronie internetowej ULC w dniu 04.08.2008 r.), którego przedmiotem była analiza dotycząca nowelizacji rozporządzenia Komisji nr 2042/2003 z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania oraz rozporządzenia Komisji nr 1702/2003 z dnia 24 września 2003 ustanawiającego zasady wykonawcze dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i wyposażenia w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i produkujących, uprzejmie informujemy, iż dopiero w dniu 16 września br. służby tłumaczeniowe Komisji Europejskiej zakończyły prace nad przygotowaniem tekstu w/w rozporządzeń we wszystkich oficjalnych językach UE w tym również w wersji polskiej.

Z uwagi na obecnie obowiązujące wymogi legislacyjnej procedury komitologicznej w jakiej przyjmowane są powyższe projekty konieczne jest wyrażenie opinii przez Parlament Europejski oraz Radę Unii Europejskiej. Tak też w/w temat stanie się przedmiotem obrad posiedzenia grupy roboczej Rady UE w dniu 24.09.2008 r., zaś Komisja ds. Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego podda pod głosowanie te projekty w dniu 26.09.2008 r.

O dalszych postępach w sprawie oraz o przybliżonej dacie publikacji wyżej opisanych aktów normatywnych będziemy Państwa informować na bieżąco. Ponadto informujemy, iż w przypadku gdy unijna procedura legislacyjna nie zakończy się opublikowaniem zmian do w/w rozporządzeń w odpowiednim terminie, Prezes ULC przygotuje stosowne rozwiązania prawne umożliwiające niezakłócone funkcjonowanie lotnictwa ogólnego.

Wydawanie poświadczeń przeglądu zdatności do lotu (ARC) i bezterminowych Świadectw Zdatności do Lotu

Zgodnie z Rozporządzeniem (EC) 1702/2003, Aneks I (Part-21/H) wszystkie statki powietrzne uznane przez EASA powinny posiadać bezterminowe Świadectwa Zdatności do lotu wydane na drukach EASA form 25 lub Ograniczone Świadectwo Zdatności do lotu wydane na druku EASA form 24 wraz z ważnym Poświadczeniem przeglądu zdatności do lotu, wydanym na druku EASA form 15A lub 15B.

Jako odstępstwo od wymagań 21A.181 Polska zdecydowała się wydawać Świadectwa Zdatności do Lotu o ograniczonym okresie ważności (do 12 miesięcy) – do dnia 28.09.2008. Po tym terminie mogą być używane tylko bezterminowe Świadectwa Zdatności do lotu.

ULC zdecydował o rozpoczęciu płynnego przejścia do wydawania bezterminowych Świadectw Zdatności do Lotu i Poświadczeń Przeglądu Zdatności do Lotu (ARC) od 29.09.2007 tak, aby po dniu 28.09.2008 wszystkie eksploatowane statki powietrzne posiadały odpowiednie dokumenty zgodne z wymaganiami przepisów EASA. Zabezpieczy to środowisko lotnicze przed potencjalną możliwością „uziemienia” wszystkich statków powietrznych w dniu 29.09.2008.


W tym celu, dla statków powietrznych, dla których aktualnie posiadane Świadectwo Zdatności do Lotu utraci ważność po dniu 28.09.2007, należy składać Wniosek o wykonanie przeglądu zdatności do lotu i wydania poświadczenia przeglądu zdatności (druk ULC-ARC-01 – dostępny w dziale Technika Lotnicza-Ciągła zdatność do lotu) w miejsce dotychczasowego Wniosku o odnowienie ważności Świadectwa Zdatności do lotu.

Po przeglądzie zdatności do lotu inspektorzy ULC wydadzą nowe bezterminowe Świadectwo Zdatności do lotu (druki EASA form 25 lub 24) oraz Poświadczenie Przeglądu Zdatności do lotu (druk EASA form 15A) ważne 12 miesięcy.

Opłaty lotnicze będą pobierane zgodnie z obowiązującym rozporządzeniem MI w sprawie opłat lotniczych, Tabela 2, Część III, pkt 2 związany z pkt. 1.
Dla nowych statków powietrznych wprowadzanych do Polskiego Rejestru Cywilnych Statków powietrznych po dniu 28.09.2007 będą wydawane tylko bezterminowe Świadectwa Zdatności do Lotu oraz Poświadczenie Przeglądu zdatności do lotu.

UWAGA!
Statki powietrzne z Aneksu II do 1592/2002 posiadające Świadectwa zdatności do lotu zgodne z Aneksem 8 ICAO będą w dalszym ciągu posiadały Świadectwa Zdatności do Lotu z ograniczonym terminem ważności (wg systemu obowiązującego dotychczas) wydane na druku ULC-LTT-002.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony