Przejdź do treści
Siły Powietrzne
Źródło artykułu

Informacja Dowództwa Sił Powietrznych w spr. stanu wyszkolenia załogi samolotu Tu-154M

Briefing prasowy szefa szkolenia Sił Powietrznych gen. dyw. pil. Anatola Czabana, w związku z doniesieniami medialnymi nt. stanu wyszkolenia załogi samolotu Tu-154M odbył się w sobotę, 15 maja, o godz. 10.30 przed siedzibą Dowództwa Sił Powietrznych w Warszawie.

W związku z powyższym oraz w nawiązaniu do artykułu „Katastrofa w 36. pułku”, który ukazał się na łamach dziennika „Rzeczpospolita” 15.05 2010 informujemy, że:

  1. Załoga Tu-154Mpotrafiła prowadzić korespondencję z wieżą po rosyjsku. Znalazło to potwierdzenie w toku prowadzonego śledztwa. Jak stwierdził Prokurator Generalny pan Andrzej Seremet w swoim oświadczeniu z dnia 29 kwietnia „(…)w świetle zebranych dowodów załoga miała uprawnienia do wykonania lotu, a jej członkowie przeszli niezbędne szkolenia. Z dokumentów wynika, że obaj piloci znali w wystarczającym stopniu język rosyjski(…)”.

  2. Lotnisko w Smoleńsku było wielokrotnie wykorzystywane jako docelowe dla delegacji udających się do Katynia.

  3. Prognoza pogody przygotowana dla załogi przed lotem potwierdzała, że przewidywane warunki atmosferyczne pozwolą wykonać zadanie lądowania w Smoleńsku (podstawa chmur 150 m, widzialność do 3000 m) . Prognoza została opracowana w oparciu o dane przekazywane przez sieć GTS (Global Telecommunication System). Warunki minimalne dla lotniska to: podstawa chmur 120 m widzialność 1800 m. Takie warunki minimalne posiadał dowódca załogi.

  4. Załoga była doświadczona, posiadali wszystkie uprawnienia do lotów z najważniejszymi osobami na pokładzie samolotu Tu-154M, a dowódca załogi posiadał uprawnienia pilota doświadczalnego III klasy samolotu Tu 154M.

  5. Załoga prezydenckiego Tupolewa była zgrana, dokładnie w takim składzie wykonała bardzo skomplikowaną misję na Haiti, podczas której przeprowadziła po 6 startów i lądowań, między innymi w bardzo trudnej sytuacji na lotnisku w stolicy Haiti. W układzie mjr Protasiuk, ppłk Grzywna i ppor. Michalak odbyli 21 wylotów, mjr Protasiuk i ppłk Grzywna 27 wylotów, a mjr Protasiuk i ppor. Michalak wykonali ze sobą wspólnie 81 wylotów. Wielokrotnie odbywali także loty w składzie załogi Jaka -40.

  6. Obecnie w 36.splt jest 3 wyszkolonych pilotów Tu-154M, w tym 2 pilotów posiadających uprawnienia dowódcy załogi.

  7. Strona polska zrezygnowała ze szkoleń naszych lotników na symulatorach w Moskwie w kwietniu 2007r. Brak symulatora lotów w pewnym stopniu zrekompensowany jest tokiem szkolenia. Został dostosowany do obecnych możliwości: są to między innymi loty szkolne, w których trenuje się sytuacje szczególne, zgranie załóg oraz obowiązkowe raz w miesiącu treningi w kabinie.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony