Przejdź do treści
Źródło artykułu

Kilka refleksji nad raportem "Polski Przemysł Lotniczy, potencjał i perspektywy rozwoju"

Kilka refleksji nad raportem "Polski Przemysł Lotniczy, potencjał i perspektywy rozwoju".

"Przyszłość należy do tych , którzy wierzą w piękność swoich marzeń", Anna Eleanora Roosevelt.

Merytoryczna komunikacja to więcej niż tylko wymiana słów. To sztuka przekazywania myśli, idei, informacji w sposób, który gwarantuje zrozumienie i akceptację. W szczególności merytoryczna komunikacja wyróżnia się jako klucz do sukcesu zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym.

Merytoryczna komunikacja wymaga od nadawcy zrozumienia tematu, umiejętności logicznego myślenia i precyzji w doborze słów. To nie tylko przekazywanie „suchych” faktów – to także umiejętność przedstawienia ich w sposób, który angażuje i przekonuje odbiorcę.

Merytorycznie to słowo pochodzące od łacińskiego słowa meritorius. W dosłownym tłumaczeniu oznacza coś chwalebnego, godnego uwagi. W odniesieniu do zdań pisanych i wypowiadanych dotyczy głównego wątku, problemu lub po prostu sedna sprawy.

Słownictwo jest kluczem do konceptualizacji i komunikacji. Skuteczna komunikacja, czyli „mówienie tego, co masz na myśli”, zależy od posiadania dobrego słownictwa. Używanie bardziej precyzyjnych słów podczas mówienia czy opisywanego problemu czyni autora lub autorów bardziej skutecznymi w procesie komunikowania.

Słownictwo jest ważne, ponieważ stanowi podstawę każdego języka. To surowe elementy konstrukcyjne, których możemy używać do wyrażania naszych myśli i pomysłów. Powstał kolejny w ostatnim dwudziestoleciu Raport dotyczący potencjału i perspektyw rozwoju Polskiego Przemysłu Lotniczego opracowanego na zlecenie Stowarzyszenia Polskiego Przemysłu Lotniczego (SPPL).

Jego celem jest zaprezentowanie sytuacji sektora przemysłu lotniczego w Polsce oraz wskazanie perspektyw jego rozwoju. Jak wynika z zamieszczonego logo na opracowaniu, odpowiedzialna za ten projekt jest światowa firma Ernst & Young Global Limited.

Polski Przemysł Lotniczy, potencjał i perspektywy rozwoju, Grzegorz Brychczyński

Nie dziwi więc że zasadniczym tematem Raportu jest diagnoza potencjału i perspektyw rozwoju no właśnie KOGO???? Jakiego sektora polskiej gospodarki ??????

Niewątpliwie, zacne Stowarzyszenie Polskiego Przemysłu Lotniczego - http://www.sppl.org.pl jak widać ze składu PT Członków, w chwili Jego zakładania powinno mieć świadomość, że nazwa tego Stowarzyszenia jest myląca.

Otóż w momencie podpisywania aktu erekcyjnego z uwagi listę członków
http://www.sppl.org.pl/czlonkowie/ to prawidłowa nazwa powinna brzmieć: Stowarzyszenie Przemysłu Lotniczego w Polsce

Polski Przemysł Lotniczy, potencjał i perspektywy rozwoju, Grzegorz Brychczyński

Jak się ma wobec tego do treści Raportu - po za pewnymi ogólnikami wynikającymi z treści Raportu funkcjonowanie Polskiego Przemysłu Lotniczego: 

POLSKI PRZEMYSŁ LOTNICZY JEST W DALSZYM CIĄGU W STANIE AGONALNYM.
 

Polski Przemysł Lotniczy, potencjał i perspektywy rozwoju, Grzegorz Brychczyński

Wielka szkoda że LIDER opracowujący rzeczony Raport - Instytut Lotnictwa jest głównie zaangażowany w politykę przemysłową na rzecz Przemysłu Lotniczego w Polsce, który tak naprawę zakotwiczony jest w światowych lotniczych koncernach i na rzecz których pracuje.

To dobrze, że wspomaga te koncerny polską myślą techniczną.

To źle, że zbyt mało swojej aktywności poświęca uwagi Polskiemu Przemysłowi Lotniczemu w jego promowaniu na forum struktur rządowych i przekonywaniu decydentów naszej rządowej nawy przemysłowej, że jeżeli nie będzie na czym szkolić i latać w ramach ''przedszkola lotniczego'' to wielkie projekty techniczno technologiczne będą li tylko pracowały na rzecz międzynarodowych koncernów lotniczych pozostawiając polską technikę lotniczą mającą w przeszłości swoje światowe sukcesy w segmencie lotnictwa GA na całkowity upadek.

Wobec wielkiej POLITYKI SILOSOWEJ naszych resortów rządowych a przede wszystkim wobec barku POLSKIEJ STRATEGI DLA LOTNICTWA CYWILNEGO twierdzę ze PRZEMYSŁ LOTNICZY W POLSCE dla którego został opracowany Raport z jego preambułą ......Polska potrzebuje systemowego wsparcia branży lotniczej..... jest wciąż aktualny w swej nie tylko warstwie merytorycznej ale może również w warstwie strukturalno organizacyjnej dumnie burzącej BRANŻY LOTNICZEJ na bazie POLSKIEJ TRADYCJI LOTNICZEJ.

Niewątpliwie należy się zgodzić z autorami RAPORTU, patrząc wstecz na historię polskiej myśli technicznej i dokonań produkcyjnych sektora lotniczego ze stwierdzeniem zawartym w Raporcie cytuję ……. Podczas ponad 100-letniej historii polski przemysł lotniczy wypracował sobie pozycję rzetelnego partnera produkcyjnego, a obecnie również ważnego ośrodka badawczo-rozwojowego dla zaawansowanych produktów branży lotniczej. Dziś polski przemysł lotniczy jest silnie powiązany z globalnym przemysłem, przede wszystkim dzięki ugruntowanej pozycji polskich firm w łańcuchach wartości kluczowych spółek na rynku światowym……..

Rozwój polskiej branży lotniczej opiera się obecnie na dwóch głównych filarach: projektach realizowanych w spółkach na podstawie nadrzędnych strategii korporacyjnych oraz projektach realizowanych w ramach programów krajowych lub unijnych.

Odnosząc się do ważnego stwierdzenia znajdującego się w treści Raportu określające definicję przemysłu lotniczego……

……’’Podstawowa segmentacja przemysłu lotniczego wskazuje na podział rynku według zastosowania na statki powietrzne cywilne i wojskowe oraz według produktu na transportowe, specjalne i ogólnego przeznaczenia. Alternatywnie wyróżnia się także podział funkcyjny na wytwórców sprzętu oraz podmioty świadczące usługi utrzymania oraz napraw sprzętu, czyli usługi MRO (ang. Maintenance, Repair and Overhaul)…..’’

Wobec tego rekomenduję zwartą na wstępie definicję…… Skuteczna komunikacja, czyli „mówienie tego, co masz na myśli”, zależy od posiadania dobrego słownictwa…….. to tak a propos różnicy pomiędzy Przemysłem Lotniczym w Polsce a Polskim Przemysłem Lotniczym.

Polski Przemysł Lotniczy jak i Przemysł Lotniczy w Polsce należą do najbardziej innowacyjnych w Polskiej gospodarce. W rywalizacji pomiędzy Polskim Przemysłem Lotniczym a Przemysłem Lotniczym w Polsce prym wiedzie ta druga branża. Liderami w tej branży są przedsiębiorstwa z polskiej Doliny Lotniczej jak i Firmy Lotnicze z przewagą akcjonariatu zagranicznego . Funkcjonują one przede wszystkim jako producenci i poddostawcy części oraz komponentów dla dużych, często międzynarodowych projektów. Niestety Polski Przemysł Lotniczy cierpi na brak intensywnej współpracy z instytutami badawczymi i ośrodkami
badawczymi. 

Spowodowane to jest przede wszystkim brakiem dostatecznej ilości środków finansowych.
Znane jest w przestrzeni przemysłowej równanie matematyczne B+R, które jako nie dokończone nie ma swego wyniku. Ten wynik to litera W - jak wdrożenie. Zamknięcie tego równania pozwoliłby dopiero na bezpieczne i zrównoważone działania gospodarcze zapewniające Producentowi bezpieczeństwo obrotu gospodarczego.

Sukces we wprowadzeniu kończonego równanie „W” leży w uruchomieniu RZĄDOWYCH ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH w sektorze Polskiego Przemysłu Lotniczego mającego swoja profesjonalna ofertę produkcyjną dla statków powietrznych przeznaczonych dla lotnictwa służb porządku publicznego, służb patrolowych i ratunkowych, prac agrolotniczych czy wreszcie podstawowego szkolenia lotniczego i sportowego.

Brak bezpiecznego obrotu gospodarczego ma zasadniczy wpływ na współpracę poszczególnych producentów statków powietrznych z klastrami produkcyjno-badawczymi, która obecnie nie jest zbyt intensywna.

Wymieniony wyżej problem wskazuje na brak spójnego skorelowanego z innymi sektorami gospodarczymi Krajowej Strategii dla Lotnictwa Cywilnego, w tym rozwoju produkcji lotniczej lotnictwa ogólnego, dla GA , lotnictwa gospodarczego oraz państwowego przy wsparciu Państwa. Brak takiej strategii stanowi istotne zagrożenie dla inicjatyw gospodarczych i rozwojowych tego środowiska. Brak takiego programu ma także negatywny wpływ na zdolności operacyjne w przypadku lotnictwa państwowego i wojskowego. 

Dalej ten problem przekłada się w sposób bezpośredni na bezpieczne prowadzenie i realizowanie lotniczych zadań szkoleniowych, które są realizowane w certyfikowanych ośrodkach szkolenia lotniczego, przy pomocy dramatycznie starzejących się statków powietrznych i właściwego braku dbałości o ich stan techniczny.

Brak wystarczających własnych zasobów kapitałowych oraz utrudniony dostęp do funduszy wsparcia są dla MŚP pracujących na rzecz przemysłu lotniczego istotnymi barierami w podejmowaniu takich działań w zakresie B+R = W, w sposób systemowy.

Budowa przystępnych instytucjonalnych mechanizmów wsparcia stanowić będzie o tym, czy w perspektywie długoterminowej polskie MŚP trwale zbudują swoją pozycję w łańcuchach wartości w przemyśle lotniczym…

Bardzo pożytecznym i ważnym i mający wpływ na planowanie projektowo produkcyjne polskiego sektora lotniczego, było by wypracowanie partnerskiej synergii biznesowo organizacyjnej w zakresie kierunków i strategii rozwoju branży przy współpracy z eksperckimi środowiskami akademickimi, stowarzyszeniami inżynierskimi NOT oraz certyfikowanymi organizacjami szkolenia lotniczego i utrzymania zdatności do lotu.

Sądzę jako nieuleczalny optymista, że taka integracja i zaangażowanie lotniczego polskiego potencjału intelektualnego będzie mogło stanowić zaprzeczenie popularnego, ciągle jeszcze wobec wichrów zmian powiedzonka…. Nikt Ci nie obieca więcej niż aktualny establishment polityczny……. 

Podsumowanie
1. To dobrze, że został wyrażony kolejny ważny głos polskiego sektora badawczo rozwojowego i produkcyjnego branży lotniczej i został przedstawiony w kompetentnym układzie,
2. Ciekawe są rekomendacje wynikające z przedstawionej diagnozy stanu istniejącego branży lotniczej,
3. Szkoda że dotyczył li tylko WIELKICH W BRANŻY LOTNICZEJ.

PS
Jako uzupełnienie niniejszego opracowania:

Grzegorz Brychczyński
Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji RP - NOT
Krajowa Sekcja Lotnicza i Technik Kosmicznych
Warszawa październik 2024

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony