Przejdź do treści
Źródło artykułu

F-16 vs. MIG-29 w Malborku

1 marca piloci F-16 wraz z personelem naziemnym 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego rozpoczęli w Malborku wspólny trening z 41. eskadrą lotnictwa taktycznego w ramach Squadron Exchange 2010. Jest to pierwsze tego typu przedsięwzięcie lotnicze, realizowane pomiędzy polskimi eskadrami.

Do Malborka przyleciały dzisiaj dwa samoloty bojowe F-16 Block 52+ i trzy szkolno-bojowe. W treningu bierze udział 10 pilotów oraz 43 osoby tworzące personel zabezpieczający z 31. BlotT. w Poznaniu - Krzesinach.

Podczas wspólnego treningu piloci samolotów F-16 oraz piloci MiG’ów-29 będą mieli możliwość wymiany doświadczeń lotniczych - wykonując określone zadania w powietrzu.

Po wspólnych ustaleniach i omówieniu warunków bezpieczeństwa oraz wyznaczeniu celów treningu, przystąpiono do planowania zadań na kolejne dni. Pięciodniowy trening zakłada realizację różnorodnych misji - w tym walk powietrznych, przechwyceń oraz doskonalenia sztuki pilotażu.

Pobudkę 2 marca zaplanowano na 5.30. Po szybkim śniadaniu wszyscy potwierdzili swoją gotowość do rozpoczęcia pracy „na pełnych obrotach”.

Gdy na odprawie o godz. 7.00 LMT dyżurny meteorolog przekazał wszystkim informacje o warunkach atmosferycznych, jakie panować miały tego dnia na lotnisku i w strefach TSA (Temporary Segregated Area), oczywiste było, że wszystkie zaplanowane na ten dzień misje zostaną zrealizowane.

Po briefingu rozpoczęły się indywidualne odprawy przedlotowe. Na 2 marca zaplanowano trzy wyloty na tzw. BFM (Basic Fighter Manouver), który zakłada wykrycie, identyfikację oraz ewentualne zestrzelenie samolotu nieprzyjaciela. Podczas tego typu misji samolot manewruje tak, aby znaleźć się w pozycji, w której może kontrolować sytuację.

Jeden z pilotów relacjonował: „Wszyscy pełni i zwarci do wykonania misji szykują się do zadań postawionych przez dowódców eskadr. Wstępna koordynacja w 100% wyjaśniła wzajemne zasady współdziałania pomiędzy MIG-29 a F-16. 45 minut przed lotem każda z załóg melduje się do pilota operacyjnego lotów (OPS SUP) – uzyskuje uaktualnienie informacji przedlotowych. Wszyscy pełni zacięcia bojowego uruchamiają silniki samolotów. KOŁUJEMY DO PASA. START!!! Każdy z pilotów naładowany adrenaliną ładuje się do strefy. Pierwszy SET UP. MERGE. Wszyscy starają się zdobyć taktyczną przewagę. MIG-29 manewruje w pionie, F-16 próbuje uzyskać neutralną pozycję. Na krótko MIG-29 osiąga przewagę w powietrzu, chwilę później F-16 ładuje dopalanie. Wbija się w pion. Zaskoczony pilot MiGa-29 próbuje przeciwdziałać taktyce stosowanej przez pilota F-16. Sytuacja zdaje się PATOWA. MIG-29 - F-16 NEUTRAL.

Rozwiązanie całego engagementu jest w 100% wyraźne dla pilota F-16 i MIG-29..”

Wyloty odbywały się w następujących składach: trzy samoloty F-16 na trzy MiGi-29, dwa na dwa i ponownie trzy na trzy. Każdy walczył jeden na jednego. Misje, podczas których piloci zgrywali się w powietrzu, trwały średnio godzinę.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony