Drugie posiedzenie Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (Baltic FAB)
W dniu dzisiejszym w Warszawie rozpoczęło się dwudniowe posiedzenie Rady Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej (Baltic FAB). Jest to już drugie spotkanie o tej tematyce. Pierwsze posiedzenie Rady Bałtyckiego FAB odbyło się w listopadzie 2013 r. w Druskiennikach na Litwie.
Spotkaniu ze strony polskiej przewodniczy podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka, natomiast ze strony litewskiej Wiceminister Transportu i Komunikacji Litwy – Arijandas Sliupa. Ze strony PAŻP w spotkaniu uczestniczy m.in. p.o. Prezesa Magdalena Jaworska oraz p.o. Zastępcy Prezesa ds. Żeglugi Powietrznej Paweł Babiński. W spotkaniu udział biorą również pozostali członkowie Rady FAB Bałtyckiego: przedstawiciele Ministerstwa Obrony Narodowej i Urzędu Lotnictwa Cywilnego z Podsekretarzem Stanu w MON – Beatą Oczkowicz oraz Prezesem ULC – Piotrem Ołowskim.
Podczas spotkania omawiany jest obecny stan prac nad Programem Baltic FAB, realizacja zadań związanych z programem SESAR oraz ujednolicenie i harmonizacja systemów kierowania ruchem lotniczym (ATM) w FAB-ie Bałtyckim.
Bałtycki Funkcjonalny Blok Przestrzeni Powietrznej powstał w 2012 roku. Jego głównym celem jest wdrożenie w życie wypracowanej przez Komisję Europejską koncepcji Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej. Polska i Litwa realizują m.in. projekty związane z ujednoliceniem i harmonizacją systemu ATM i wdrożeniem Free Route Airspace.
Funkcjonalne bloki przestrzeni powietrznej stanowią strukturalny i organizacyjny komponent programu SES (Single European Sky - Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej), przyczyniający się do stopniowej integracji systemu zarządzania przestrzenią powietrzną.
Aktualnie rozwijanych jest 9 inicjatyw FAB: UK-Ireland FAB, Danish-Swedish FAB, Baltic FAB, BLUE MED FAB, Danube FAB, FAB CE, FABEC, North European FAB oraz South West FAB.
Komentarze