Przejdź do treści
ULC
Źródło artykułu

Dostęp do rynku obsługi naziemnej - konsultacje KE

Komisja Europejska opublikowała opracowanie podsumowujące konsultacje na temat ewentualnej rewizji dyrektywy Rady 96/67/WE z dnia 15 października 1996 r. w sprawie dostępu do rynku usług obsługi naziemnej w portach lotniczych Wspólnoty (Dz. Urz. UE L 272 z dnia 25 października 1996 r.).

Konsultacje przeprowadzono w formie elektronicznego formularza w terminie od 4 grudnia 2009 r. do dnia 17 lutego 2010 r.

Opracowanie znajduje się na stronie ec.europa.eu

Opracowanie to wskazuje najczęściej ujawniane problemy oraz opisuje pomysły i potencjalne rozwiązania prezentowane przez niektórych respondentów. Opracowanie, przygotowane przez Steer Davies and Gleave, nie odzwierciedla jednak poglądów Komisji Europejskiej jak również nie interpretuje zawartych w nim informacji. Ma ono jedynie na celu zaprezentowanie głosów poszczególnych respondentów i przybliżenie ogółu problemów pojawiających się rynku usług obsługi naziemnej Wspólnoty.

W omawianej ankiecie wzięli udział zarówno przedstawiciele organizacji zrzeszających zarządzających portami lotniczymi, linii lotniczych, agentów obsługi naziemnej, władz lotniczych, organizacji pozarządowych jak również innych podmiotów zainteresowanych potencjalną rewizją dyrektywy Rady 96/67/WE ze wszystkich państw Wspólnoty.

Zaznaczyć przy tym należy, że interesy poszczególnych respondentów niejednokrotnie nie pokrywają się ze sobą co skutkuje wręcz przeciwnymi propozycjami ewentualnych rozwiązań.

Jako przykładowe tematy opracowania można wskazać chociażby zasady „zlecania podwykonawstwa” (subcontracting), procedura konkursowa (tender process), czy opłaty za dostęp/użytkowanie urządzeń portu lotniczego (charges to access/use airport installations).

W ankiecie tej uczestniczył również Urząd Lotnictwa Cywilnego. W celu opracowania kompleksowego stanowiska w sprawie zmiany dyrektywy 96/67, uwzględniającego interesy wszystkich podmiotów działających na polskim rynku usług obsługi naziemnej, 13 stycznia 2010 r. w siedzibie Urzędu odbyła się konferencja z udziałem przedstawicieli zainteresowanych podmiotów. Wnioski z tego spotkania zostały uwzględnione w stanowisku Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Komisja Europejska w dalszym ciągu nie zajęła jasnego stanowiska w temacie zasadności rewizji dyrektywy 96/67. W dalszych krokach Komisja Europejska może zainicjować formalny proces rewizji obowiązującego aktu prawnego. Na obecnym etapie prac możliwe jest jednak również zaniechanie prac nad zmianą wspomnianej dyrektywy, a tym samym utrzymanie w mocy obowiązującej obecnie treści aktu. 
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony