Dodatkowa praktyczna aktualizacja SkyDemona oraz prośba do właścicieli lądowisk i pilotów
Pilot Stanisław Drzewiecki (Drzewiecki Design), publikuje aktualizację do SkyDemona, zawierającą informację o lotniskach, lądowiskach, helipadach i DOL-ach wraz praktycznymi, dodatkowymi informacjami. Źródłem danych są opracowania własne autora, dane z portali lotniska.dlapilota.pl, lotnik.org oraz naszetrawniki.pl, społecznie aktualizowane dane oraz informacje bezpośrednio przekazywane przez właścicieli i zarządzających lądowiskami.
Aktualizacja jest niezależna od cyklicznych, zgodnych z AIRAC-iem aktualizacji oferowanych przez SkyDemona. Oznacza, to, że dane od Drzewiecki Design, można wgrać w dowolnym momencie i w dowolnym momencie je usunąć.
Aktualizacja polega na wgraniu „własnych” danych (Custom Data), do chmury SkyDemona, przypisanej do posiadanego konta. Raz wgrana aktualizacje pojawi się automatycznie na urządzeniach mobilnych i nie będzie wymagała każdorazowej instalacji - chyba, że będziemy chcieli wgrać ich aktualizację.
Do wgrania aktualizacji, należy posiadać ważną subskrypcję na program SkyDemon, komputer z systemem operacyjnym Windows, z zainstalowaną wersją desktopową programu (https://skydemon.aero/start/windows.aspx). Niestety, użytkownicy MacOS, z procesorem Mx nie mają możliwości wgrania aktualizacji do swojej chmury.
Proces wgrania aktualizacji/danych:
1. Pobrać plik instalacyjny ze strony: https://www.drzewiecki-design.net/aviation.html
2. Uruchomić pobrany plik: SkyDemon_Poland.exe Uwaga! W przypadku gdyby po instalcji w katalogu Dokumenty\SkyDemon\Custom Data nie pojawiły się pliki, prosimy zaznaczyć plik SkyDemon_Poland.exe jako zaufany. Tutaj instrukcja: https://support.microsoft.com/en-us/windows/add-an-exclusion-to-windows-security-811816c0-4dfd-af4a-47e4-c301afe13b26
3. Uruchomić Skydemon
4. Setup -> Custom Data -> Save to Cloud
5. W aplikacji na urządzeniu mobilnym, w ustawieniach, w zakładce Cloud (prawy górny róg) wybrać: „Load Custom Data from Cloud”.
6. Wszystko
Na dzień pisania tego artykułu, aktualizacja zawiera:
- ponad 100 lądowisk
- ponad 300 heliportów
- wszystkie Drogowe Odcinki Lotniskowe (jako lotniska zamknięte - ale warto wiedzieć gdzie są)
- niestandardowe kręgi w formie naniesionych na mapę tras dla wybranych lądowisk
- rejony w których nie należy latać - jako strefy
Autor, planuje aktualizować plik co miesiąc (jeśli oczywiście będą zmiany lub bardziej aktualne dane).
Zgłaszanie nowych lądowisk/ lądowisk do usunięcia: https://www.drzewiecki-design.net/d_skydemon_airports.html
Aktualizacja danych to żmudny proces, w którym zaangażowanych jest wiele osób. Stąd prośba, aby właściciele lądowisk, którzy mają specjalne wymagania odnośnie procedur przylotowych i odlotowych, aby zgłaszali je do Drzewiecki Design za pomocą wskazanego formularza lub do nas, na adres lotniska@dlapilota.pl. Niestandardowe kształty kręgów, najlepiej przesyłać w formie pliku kml z programu Google Earth (https://www.google.com/earth/about/versions/#earth-pro)
Instrukcja wrysowania kręgu w Google Earth:
1. Uruchomić program Google Earth Pro
2. Kliknąć „Add Path”
3. Narysować niestandardowy kształt kręgu
4. Nadać tytuł w okienku
5. Zapisać nowo utworzony obiekt jako plik .kml Uwaga! jeśli stworzyłeś/-aś każdy krąg jako inną warstwę, zapisz wszystkie warstwy w oddzielnych plikach
6. Plik wysłać na adres: lotniska@dlapilota.pl wraz z dodatkowymi informacjami
Obrazek tytułowy, przedstawia niestandardowy krąg na lądowisku Milewo (EPMX), którego właściciel przekazał współrzędne kręgu.
Inicjatywa ma charakter niekomercyjny i służy ogólnie, dobrze pojętemu bezpieczeństwu wszystkich użytkowników przestrzeni powietrznej. Dlatego z całej siły zachęcamy do korzystania i zaangażowania się w proces aktualizacji.
Informacje uzupełniające:
Nad wioskami i miejscowościami w pobliżu popularnych (często wykorzystywanych) lotnisk i lądowisk, zostały dodane strefy "Antyhałasowe" R (SFC-2000ft AMSL) informujące miejscach wrażliwych z uwagi na generowany hałas. Część z tych stref została opisana w instrukcjach operacyjnych, część została dodana intuicyjnie, w myśl zasady "jak najmniej szkodzić otoczeniu". Należy pamiętać, że strefy te mają charakter informacyjny i w większości nie są oficjalnymi strefami aeronautycznymi.
Redakcyjnie, uważamy to za bardzo dobry pomysł i dopingujemy autora, Stanisława Drzewieckiego do kontynuowania aktualizacji. Poniżej przykład wzmiankowanych stref.
Aktualizacja: 17.03.2024. Instrukcja ładowania danych opracowana przez autora
Komentarze