CANSO wobec zarzutów IATA dotyczących wysokości opłat nawigacyjnych
Propozycje opłat nawigacyjnych (trasowej i terminalowej) na rok 2010 przedłożone zostały w ustawowym terminie przez PAŻP (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej) do oceny i akceptacji Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.Zaproponowane przez PAŻP opłaty zawierają m.in. obniżkę opłaty trasowej i opłat terminalowych oraz uproszczenie zasad ich naliczania. W/w opłaty nawigacyjne, określane przez CANSO jako opłaty państwowe, są ustalane rokrocznie, w tym samym czasie, we wszystkich krajach europejskich, zgodnie z przepisami Rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 1794. Przepisy te nakładają na podmioty zarządzające nawigacją powietrzną, obowiązek obliczania wysokości opłat według prostego wzoru matematycznego, w którym dochody mają pokryć jedynie koszty wykonywania usług.
CANSO zaznacza, że zarządzający nawigacją powietrzną ustalają opłaty w imieniu rządów i wiele państwowych kosztów jest w nich zawartych np. składka członkowska dla Eurocontrol oraz opłata na rzecz ULC.
Europejscy dostawcy usług powietrznych, w przypadku Polski jest to PAŻP, są organizacjami „non profit”. Oznacza to tyle, że ich działalność nie może generować zysków, ale jednocześnie nie może generować strat. Jeżeli dochody z wyliczonych opłat przewyższą koszty, to zarządzający ruchem lotniczym jest zobowiązany do „oddania” tej nadwyżki liniom lotniczym, za pomocą obniżonych stawek opłat w latach następnych. W przypadku odwrotnej sytuacji, czyli powstania straty, linie muszą ją zrekompensować w przyszłości.
Linie lotnicze odczuwające światowy kryzys gospodarczy próbują szukać oszczędności we wszelki możliwy sposób. Jest nim także wywieranie nacisku na podmioty, które świadczą usługi na ich rzecz, a za które zobowiązani są płacić. IATA czyli międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych wystąpiło z krytyką stawek zaproponowanych na 2010 rok przez europejskie instytucje zarządzające ruchem lotniczym, mówiąc, że w swoich działaniach nie uwzględniły kryzysu.
CANSO czyli międzynarodowa organizacja zrzeszająca dostawców usług cywilnej żeglugi powietrznej uznała, że sformułowane przez IATA zarzuty są bezpodstawne i krzywdzące.
Sekretarz Generalny CANSO Alexander ter Kuile powiedział: -Obwinianie przez IATA dostawców usług żeglugi powietrznej o podwyższanie państwowych opłat nawigacyjnych jest całkowicie niestosowne i nieprecyzyjne.
Dostawcy ci podjęli szereg starań i wysiłków celem zminimalizowania ich kosztów, włączając w to redukcję zatrudnienia, odroczenie inwestycji oraz redukcję kosztów wewnętrznych budżetów. Niestety nastąpił poważny spadek liczby połączeń lotniczych, w skali światowej o 6,3%, to zwyczajnie przerosło możliwości dalszej redukcji przez dostawców usług żeglugi swoich kosztów, mogłoby to skutkować obniżeniem poziomu bezpieczeństwa. Jest zaledwie kilka państw, które zaproponowały wzrost opłat nawigacyjnych o 2.7%.
Co ciekawe sama IATA w swoich danych statystycznych wyraźnie pokazuje, że całkowity koszt europejskich opłat nawigacyjnych wykazuje w 2010 r. tendencję spadkową o 3,8%.
Komunikat CANSO
CANSO Press Release
Więcej na stronie CANSO.
Komentarze