Brąz dla Micro. Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Wrocławskiej na podium w USA
Trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej klasy Micro oraz czwarte w klasie Advanced to wyniki wrocławskich lotników podczas zawodów SAE Aerodesign East rozgrywanych w USA. We wszystkich konkurencjach reprezentanci Akademickiego Klubu Lotniczego Politechniki Wrocławskiej wywalczyli w sumie cztery medale.
Cykl zawodów SAE International to coroczna rywalizacja młodych konstruktorów lotniczych z całego świata. Zawody rozgrywane są w trzech edycjach – East, West i Brazil. W rozgrywanych w weekend na Florydzie zawodach SAE Aerodesign East studenci PWr wystartowali w dwóch kategoriach: Micro oraz Advanced.
Brązowe Micro
Najlepiej poszło im w tej pierwszej, gdzie wywalczyli brązowy medal w klasyfikacji generalnej, a także zajęli trzecie miejsca w dwóch konkurencjach składowych: prezentacji technicznej oraz wykonania misji.
– Jesteśmy dumni z naszych młodszych reprezentantów, spisali się znakomicie, a przecież ten samolot był ich pierwszym zespołowym projektem – komentują sukces członkowie AKL.
W klasie Micro uczestnicy startują z samolotem o jak najniższej masie i możliwie najmniejszej rozpiętości skrzydeł. Jednocześnie musi być w stanie przewozić maksymalną ilość wody jako ładunek. Musi być także zdolny do startu na jak najkrótszym dystansie oraz wykonać krąg i bezpiecznie wylądować na ograniczonym pasie.
Dron zbudowany przez AKL ma skrzydła o rozpiętości 0,6 m. Napędza go silnik elektryczny bezszczotkowy o niskiej prędkości obrotowej. Wykorzystuje śmigło o wymiarach 18x10 cali. Masa pustego samolotu to 1,3 kilograma, a po załadowaniu nie przekracza 2 kilogramów. Do jego stworzenia studenci wykorzystali druk 3D ASA – do wytworzenia żeber, lotek oraz mocowań. Zastosowali też włókno węglowe do podwozia, natarć, kesonów i wingletów, włókno aramidowe do podwozia i zbiornika, włókno szklane do zbiornika, a także folię do pokrycia samolotu.
Drugi samolot z PWr wystartował w klasie Advanced, w której drony symulują gaszenie pożarów w trudno dostępnych miejscach. Misja polegała tu na wystartowaniu z ładunkiem wody i PADĄ, by wykonać serię przelotów nad obszarem, na którym znajdują się kolorowe znaczniki. W ciągu czterech minut należało jak najdokładniej określić lokalizację każdego znacznika, wgrać współrzędne geograficzne do mniejszego samolotu, a następnie go zrzucić.
Samolot wrocławskich studentów został wyposażony w dwa silniki o łącznej mocy 1400 W, ale ze względu na regulamin ograniczono je do mocy 750 W. Miał długość 2,5 m, rozpiętość skrzydeł to 3 m, ważył 7 kg. Maksymalny udźwig wyniósł 25 kg. Ostatecznie w zawodach uplasował się tuż za podium, na czwartej pozycji. Jednocześnie reprezentanci z AKL okazali się najlepsi jeśli chodzi o raport techniczny w tej klasie.
– Liczyliśmy na trochę więcej, nie dajemy jednak za wygraną – oceniają swój start nasi studenci. – Wiemy, co poprawić, mamy motywację do dalszej pracy, więc nie pozostaje nam nic innego jak wrócić do warsztatu i działać dalej.
Strategiczne koło
Akademicki Klub Lotniczy to jedno ze strategicznych kół Politechniki Wrocławskiej. Działa na Wydziale Mechaniczno-Energetycznym, ale tworzy je w sumie 52 studentów z kilku wydziałów – poza W9 także Wydziału Informatyki i Telekomunikacji, Zarządzania, Mechanicznego oraz Elektroniki, Fotoniki i Mikrosystemów, a także kilka osób spoza PWr.
Komentarze