Boeing Stearman SP-YWW w Muzeum Lotnictwa w Krakowie
Kilka dni temu samolot został przebazowany na lotnisko Rakowice- Czyżyny przy Muzeum Lotnictwa. Można go oglądać w "dużym hangarze" do końca marca. Na wiosnę Stearman wróci do Warszawy, a w sezonie będzie gościem wielu imprez lotniczych w całej Polsce.
Egzemplarz o numerze seryjnym 75-1204 to wersja zbudowana dla Marynarki Wojennej o oznaczeniu N2S-3 z silnikiem Continental W670 o mocy 220 HP, który napędza drewniane śmigło MT.
Samolot opuścił fabrykę w Wichita dokładnie 12-ego marca 1941 roku. Cena zakupu wynosiła 6.591 $ (odpowiednik ok. 100.000 $ w dzisiejszej walucie).
Podczas służby dla US NAVY wykonywał loty w Kansas, Indianie oraz Teksasie. Ostatnie zapisy w dokumentacji prowadzą do bazy US NAVY w Corpus Christi w stanie Teksas gdzie nasz Stearman zakończył służbę dnia 17-ego września 1944 roku.
Po Wojnie samolot został odkupiony od wojska przez firmę Desota Flying Service i wykonywał loty agrotechniczne w stanie Teksas. Po kilkunastu latach pracy polegającej na opryskiwaniu pól w okolicach Houston samolot został zakupiony przez pilota - weterana II Wojny Światowej, który użytkował go prywatnie.
W 2009 roku, kolejny właściciel Thomas Newell rozpoczął trwającą 3 lata kompletną renowację samolotu polegającą na remoncie silnika, wymianie elementów skrzydeł, montażu nowej instalacji elektrycznej, paliwowej oraz hamulcowej.
Samolot został pokryty nowym płótnem, a wszystkie elementy płatowca zostały wymienione na nowe lub odtworzone według historycznej dokumentacji.
Jesienią roku 2013 Stearman o numerze seryjnym 1204 był już w drodze do Warszawy, a od wiosny tego roku lata nad Polskim niebem.
Komentarze