Nowy przenośny Garmin 696. Jest duży, zdolny i..... kosztowny

Garmin 696
Nowy Garmin GPSMAP 696 jest większy, sprawniejszy i zdolniejszy od jakichkolwiek wcześniejszych przenośnych lotniczych GPS-ów. Jest również na pewno najdroższy. Ma kosztować 3295 USD.

GPSMAP 696 został wyposażony w duży 7 calowy wyświetlacz (480x800 punktów), mapy VFR i IFR, pogodę satelitarną (WX Weather – tylko USA), rozbudowane narzędzia planowania lotu, SafeTaxi, oraz zbiór informacji o lotniskach AOPA (USA).

„GPSMAP 696 daje pilotom dokładnie to czego poszukiwali,” mówi Gary Kelley, wice prezes ds. marketingu Garmin’a. “Duży ekran, elektroniczne mapy, aktualną pogodę w czasie rzeczywistym. To nasz najlepiej wyposażony, łatwy w użyciu, przenośny GPS lotniczy, idealny dla tych, którzy chcą zminimalizować kartkowanie papierowych map będąc w kokpicie”. Podobnie jak model 496, nowy Garmin umożliwia opcjonalnie wyświetlanie komunkatów TIS (Traffic Information Services).

Garmin oferuje także urządzenie bez opcji XM Weather, GPSMAP 695, którego cena detaliczna to  2695$. Oba urządzenia będą dostępne od 5-tego listopada 2008.

Dave Hirschman z AOPA Pilot miał możliwość przetestowania tego urządzenia. Oto fragment jego bloga.

MFD na Twoim kolanie (Garmin 696)

W przeciwieństwie do wielu moich przyjaciół lotników, nigdy nie czułem potrzeby bycia pierwszym wśród posiadaczy najnowszych gadżetów lotniczych. Czekałem kilka lat zanim kupiłem swojego pierwszego przenośnego GPS-a. I gdy inni szybko przerzucili się na kolor i lepszą grafikę, ja tkwiłem przez lata z Pilot III z uwagi na jego prostotę i użyteczność.

Jednak najnowsza oferta Garmin’a – GPSMAP696 – to rzadka kombinacja potężnych nowych możliwości z łatwością obsługi. Mam silne przeczucie, że stanie się on nowym standardem dla pilotów GA, latających wszystkimi samolotami od Champs do Gulfstreams.

Od kiedy dostałem w październiku przedpremierową wersję 696, latałem z nim w lotach IFR i VFR. W o otwartym kokpicie podczas jesiennej wycieczki nad West Virginia i Ohio, Garmin 696 pokazywał dokładnie odwzorowany górzysty teren. Oczywiście znałem Minimalną Bezpieczną Wysokość dla naszej trasy (Minimum Safe Altitude) z papierowej mapy VFR, ale co gdybyśmy nieświadomie zboczyli z zaplanowanego kursu? 696 pokazywał otaczający nas teren w kapitalnych czerwieniach i żółciach (podobnych do kolorów panującej obecnie jesieni), a dzięki widokowi przekrojowemu ukształtowania terenu znałem dokładną wysokość i odległość zbliżających się przeszkód na długo przed ich pojawieniem się w zasięgu wzroku.

Podczas innego, 900-milowego lotu IFR wzdłuż Wschodniego Wybrzeża samolotem Bonanza A36 kilka tygodni później, 696 dowiódł swej użyteczności w kompletnie innym otoczeniu. Zamiast nieporęcznych obliczeń za pomocą ołówka i kartki papieru, 696 pozwolił mi wykonać te zadania szybciej i dokładniej. Za każdym razem, gdy ATC (Air Traffic Control) przekierowywała nas (a zdarzało się to często), programowałem nową trasę i nadal obserwowałem kurs dużo dokładniej niż bym mógł, przy pomocy awioniki wbudowanej w panel samolotu.

Bonanza była wyposażona w GNS480 (wrogie użytkownikowi „obrzydlistwo”) i wielofunkcyjny wyświetlacz MX200 (MFD) dopuszczony do lotów IFR. Ale 696 na moim kolanie miał większy, wyraźniejszy ekran niż którekolwiek z tych urządzeń, a odkrywanie ogromnego bogactwa informacji Garmin’a 696 było przyjemne i intuicyjne.

696 jest „obrzydliwie” drogi (3295$). Ale jest to prawdziwa okazja w porównaniu do jego zabudowywanych kuzynów. Przeważającej części lotników GA, pozwala zostawić torbę lotniczą pełną papierowych map i kart podejśc w domu. To samo w sobie jest istotną oszczędnością wagi i zmniejszeniem papierkowej roboty.

Niepokojąca sytuacja w gospodarce światowej sprawia, że jest to wyjątkowo ryzykowny czas dla każdej firmy, nawet Garmin’a, na wprowadzanie nowego, „high-end-owego” produktu takiego jak 696. Jednak 696 jest prawdziwym zwycięzcą. A jego wyśmienity kształt będzie pewnie służyć za podstawę dla wielu ulepszeń elementów awioniki w przyszłości.

Źródło: Internet
comments powered by Disqus

Komentarze

Europejską wersję 695 zakupiłem i teraz trochę tego żałuję. Rzeczywiście super wyświetlacz i bardzo dokładna mapa, ale jest to tylko i wyłącznie obrazowanie na ekranie. Wyszukanie miejscowości jest niemożliwe.

Garmin 695 ma własną bazę miast dla każdego kraju, do tego można na karcie SD zainstalować dokładną mapę (do poziomu
ulicy). Niestety nie można tych danych wykorzystać do
tworzenia tras, nie można też wyszukiwać tych punktów po nazwie, a jedynie można je obejrzeć na ekranie. Osobiście zawsze wcześniej latając po Polsce tworzyłem trasy, wykorzystując jako punkty pośrednie wioski czy miasteczka. W Garminie 495 wystarczyło znaleźć miasto i już.

Poprzedni model 495 był w tym względzie o wiele przydatniejszy. Cóż, Garmin poszedł o krok do tyłu z funkcjonalnością tworząc 695, choć co podkreślam, obraz w urządzeniu jest super (szkoda, że tylko obraz). I właściwie nie wiadomo komu ma
służyć ten przenośny GPS. W końcu nie jest certyfikowany, więc jedynie do małego GA.

W załączeniu przesyłam odpowiedź z Garmin Europe.

Thank you for contacting Garmin Europe. I am afraid that you can not select a City as a waypoint in the 695. The only thing that you can do push the NRST button and then scroll along to CTY, then select the city you want and push the Direct Goto button. If there is anything else I can help you with then please let me know. Alternatively you can search for a solution here: http://www.garmin.com/support
Kind regards

a jak się ma zainstalowana mapa do warunków w PL, czy można instalować mapę samochodową polski jak w 296 ? czy mapa lotnicza jest taka sama jak w 296 ? czy istnieje możliwość wgrania przeszkody pl ?