Przejdź do treści
Blisko 200 mln dolarów zainwestuje konsorcjum Sikorsky i PZL Mielec w WZL-1
Źródło artykułu

Blisko 200 mln dolarów zainwestuje konsorcjum Sikorsky i PZL Mielec w WZL-1

Konsorcjum Polskich Zakładów Lotniczych Sp. z o.o. i Sikorsky Aircraft podpisało 11.03.2015r. umowę z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1 S.A., dotyczącą przyszłej współpracy handlowej, w przypadku zwycięstwa platformy BLACK HAWK w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla MON. Porozumienie jest elementem budowanego partnerstwa z Polską Grupa Zbrojeniową w celu wsparcia Sił Zbrojnych RP.

Zawarte porozumienie o współpracy przewiduje utworzenie w WZL-1 S.A. w Łodzi i Dęblinie centrum serwisowego dla śmigłowców i ich silników pozyskanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej w ramach przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla Sił Powietrznych. Jest to kolejny krok zmierzający do stworzenia polskiego potencjału w zakresie serwisowania i napraw zespołów takich, jak podwozie, wirniki i przekładnie, układy napędowe, silniki APU oraz inne zespoły hydrauliczne i odpowiedzialne za sterowanie lotem, oferowanych w przetargu śmigłowców.

Zgodnie z podpisanym porozumieniem w przypadku zwycięstwa w przetargu na śmigłowiec wielozadaniowy dla polskiej armii, firmy PZL Mielec i Sikorsky Aircraft zainwestują w WZL-1 S.A. blisko 200 milionów dolarów. Inwestycje te będą obejmowały transfer nowoczesnych technologii z zakresu modernizacji, napraw i obsług śmigłowców S-70i BLACK HAWK i S-70B Seahawk, unowocześnienie parku maszynowego i oprzyrządowania, a także pakiet szkoleniowy i wsparcie zaopatrzeniowe w części zamienne oraz komponenty.

Dla WZL-1 S.A. oznacza to rewolucję technologiczną. Przede wszystkim to pozyskanie nowych technologii i kompetencji w zakresie obsług i remontów statków powietrznych, wymiana parku maszynowego oraz co najważniejsze odejście od dotychczasowego sowieckiego podejścia do serwisowania sprzętu lotniczego i zastąpienie go nowoczesną metodologią zachodnią. Nabyte kompetencje to również szansa dla WZL-1 S.A. na dołączenie do globalnej sieci obsług firmy Sikorsky i uzyskanie w przyszłości możliwości wnoszenia poprawek i modernizacji dla ogólnoświatowej floty śmigłowców BLACK HAWK.


Śmigłowiec S-70i Black Hawk

W przypadku zwycięstwa konsorcjum PZL Mielec i Sikorsky, w WZL-1 S.A. realizowane będą remonty, naprawy, modernizacje oraz prace obsługowe śmigłowców BLACK HAWK. Będzie to jedyny zakład serwisowy do obsługi floty śmigłowców nabytych przez MON. W przyszłości WZL-1 S.A. ma również szansę stać się regionalnym centrum obsługowym dla floty śmigłowców firmy Sikorsky z rejonu Europy środkowo-wschodniej. Śmigłowce BLACK HAWK są dziś użytkowane przez takie kraje europejskie, jak Austria, Grecja, Hiszpania czy Szwecja. Kolejne kraje, jak Słowacja, Węgry, czy Łotwa wyrażają swoje zainteresowanie tą platformą.

Na podpisanym 11 marca porozumieniu skorzysta również samo miasto Łódź i Dęblin oraz lokalne firmy przemysłowe. Umowa z WZL-1 S.A. jest bowiem otwarciem drzwi dla innych gigantów przemysłu lotniczego. Za firmami Sikorsky Aircraft i PZL Mielec w Łodzi i Dęblinie swoich partnerów handlowych poszukiwać będą inni potentaci rynku lotniczego, jak General Electric, Rockwell Collins, Honeywell czy Pratt & Whitney i UTC Aerospace Systems, nalężące podobnie jak Sikorsky i PZL Mielec do koncernu United Technologies.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony