Biało-Czerwone Iskry na azjatyckim niebe

Biało-Czerwone Iskry i dowódca/ fot. Siły Powietrzne

Z okazji 100-lecia Tureckich Sił Powietrznych w dniach 4 i 5 czerwca br. w Izmirze odbyły się międzynarodowe pokazy lotnicze.

W tureckiej bazie lotniczej niedaleko Izmiru w miniony weekend odbyły się bardzo dobrze obsadzone pokazy lotnicze. W obchodach 100-lecia Tureckich Sił Powietrznych udział wzięły czołowe zespoły akrobacyjne świata. Jednym z nich był reprezentujący Polskie Siły Powietrzne Zespół Akrobacyjny „Biało-Czerwone ISKRY". Lotnicy z Dęblina do Izmiru polecieli pięcioma samolotami TS-11 ISKRA oraz samolotem CASA C-295M z personelem technicznym.

Na zaproszenie Dowódcy Sił Powietrznych Turcji w obchodach 100-lecia Tureckich Sił Powietrznych uczestniczył Dowódca Sił Powietrznych gen. broni pil. Lech Majewski. Wspólnie z Zespołem Akrobacyjnym „Biało-Czerwone ISKRY" do Turcji poleciał Dowódca 41. Bazy Lotnictwa Szkolnego płk pil. dr inż. Waldemar Gołębiowski oraz były długoletni Dowódca Zespołu Akrobacyjnego „Biało-Czerwone ISKRY" płk pil. Jerzy Leń, obecnie Szef Oddziału Użytkowania i Prób w Locie Statków Powietrznych Szefostwa Wojsk Lotniczych SP.

Biało-Czerwone Iskry odleciały z dęblińskiego lotniska do Izmiru rankiem 1 czerwca 2011 r. Dotarcie z Dęblina do tureckiej bazy lotniczej w Izmirze, ze względu na zaplanowany odpoczynek w Krakowie, zajęło Iskrom dwa dni. W trakcie lotu do Izmiru odbyły się trzy międzylądowania. W celu uzupełnienia paliwa Iskry lądowały w Krakowie, Timiszoarze (Rumunia) oraz Płowdiw (Bułgaria).

W rozmowie Dowódca 41. BLSz płk pil dr inż. Waldemar Gołębiowski stwierdził, że lądowanie 2 czerwca 2011 r. o godz. 18.00 w Izmirze przeszło do historii, ponieważ Zespół Biało-Czerwone ISKRY po raz pierwszy gościł w Azji (Izmir leży w azjatyckiej części Turcji).

Następnego dnia tj. 3 czerwca Zespół BCI na prośbę organizatorów odbył dwa treningi, które pozwoliły naszym pilotom zapoznać się ze specyfiką oraz warunkami panującymi na lotnisku w Izmirze. W programie znalazł się też lot w ugrupowaniu wspólnym (osiem samolotów), po jednym samolocie z każdego z 8 zespołów biorących udział pokazach.

4 czerwca br. wreszcie nadszedł długo oczekiwany pierwszy dzień pokazów. Na lotnisku w Izmirze zebrało się około 100 tyś. widzów, dla których organizatorzy zaprosili, oprócz Zespołu Akrobacyjnego „Biało-Czerwone Iskry" (5 x TS-11 Iskra), brytyjski Zespół „Red Arrows" (9(+1) x HAWK), włoski Zespół „Frecce Tricolori" (11 x Aermacchi MB-339-A/PAN), „Patrouille de France" (9(+1) x Alpha Jet) z Francji, „Patrulla Águila" (7(+1) Casa C-101) z Hiszpanii, Chorwacki „Krila Oluje" (6 x PC-9). Nie zabrakło też amerykańskiego Zespołu „Thunderbirds" (6(+2) z F-16) oraz przedstawicieli Tureckich Sił Powietrznych „Turkish Stars" (8 x NF-5).

Poza zespołami akrobacyjnymi w pokazie dynamicznym można było podziwiać, także takie statki powietrzne, jak: F-16 SOLOTÜRK oraz Acromach Super S2S z Turcji, F-16 Demo Team z Holandii i Belgii, JF-17 i F-16 z Pakistanu, Eurofighter, Amx i C-27z Włoch, Saab J-105 z Austrii czy IAR-99 Soim z Rumunii.

Na wystawie statycznej zaprezentowana została m.in.: polska CASA C-295M z podkrakowskich Balic, austriacki Saab J-105, algierski C-130, F-16 A/C z Jordanii, AN-26 ze Słowacji czy niemiecki Eurofighter Typhoon.

Wspólny pobyt w Turcji był doskonałą okazją do spotkania Dowódcy Sił Powietrznych gen. broni pil. Lecha Majewskiego z członkami Zespołu Akrobacyjnego „Biało-Czerwone ISKRY", które odbyło się pierwszego dnia Air Show.

W trakcie dwóch dni pokazów pogoda Biało-Czerwonym Iskrom dopisała. Piloci Zespołu BCI narzekali nawet na dotkliwy upał i skwar jaki panował w trakcie pobytu w Turcji. Temperatury sięgały 36° C w cieniu.

Dzięki bezchmurnemu niebu zespół mógł dwukrotnie zaprezentować się tureckiej widowni w wysokim wariancie. W drugim dniu pokazów Zespół Akrobacyjny BCI podziwiało, aż 150 tyś. widzów, którzy zgromadzili się na lotnisku w Izmirze.

6 czerwca przyszedł czas na powrót do Polski. Samoloty oderwały się od tureckiej ziemi o godz. 8.00. Zespół Akrobacyjny BCI wrócił do kraju tą samą trasą którą leciał do Izmiru.

Po przylocie do Krakowa, ze względu na panujące burze i złe warunki pogodowe nad Polską, Zespół był zmuszony zweryfikować swoje plany i spędzić noc na lotnisku w Balicach.

W Dęblinie na lotnisku 41. BLSz Iskry wylądowały o godz. 8.30 7 czerwca 2011 r.. Po złożeniu meldunku Dowódcy 4. SLSz o wykonaniu zadania i zrealizowania wszystkich czynności polotowych członkowie zespołu udali się do wykonywania dalszych czynności służbowych jako instruktorzy młodych adeptów sztuki latania.

Już 11 czerwca br. Zespół Akrobacyjny „Biało-Czerwone ISKRY" będzie można zobaczyć nad polskim niebem w trakcie Zamojskiego Pikniku Lotniczego. Zgodnie z programem Pikniku Zespół BCI pojawi się nad lotniskiem Zamość-Mokre o godz. 14.30. Podobnie jak przed rokiem, na Zamojskim Pikniku Lotniczym nie zabraknie Fan Klubu Zespołu BCI, który przygotowuje stoisko Zespołu. Wszystkich zainteresowanych spotkaniem z pilotami, gadżetami lub zapisaniem się do Fan Klubu zapraszamy serdecznie do odwiedzenia stoiska Fan Klubu BCI, które będzie zlokalizowane przy samolocie TS-11 Iskra.

kpt. Grzegorz Grabarczuk

Źródło: Siły Powietrzne
comments powered by Disqus