Przejdź do treści
Źródło artykułu

Awaria jednostki napędowej, tankowanie samolotu nie zalecanym paliwem, błędne ustawienie w FMS wartości prędkości pionowej - kolejne raporty z posiedzenia PKBWL

Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:

• 0006/2023 (W, 09.03.2023 r., Ostrowite koło Pruszcza Gdańskiego). Dotyczy: Awarii jednostki napędowej samolotu SportStar RTC. 

W dniu 9 marca 2023 r. w godzinach popołudniowych załoga w składzie pilot z licencją PPL(A) oraz instruktor-pilot z licencją CPL(A) miała zaplanowany lot treningowy VFR/Z-3 na podstawie programu szkolenia samolotowego w lotach VFR. Start nastąpił o godzinie 12.45. Po starcie załoga wykonała sześć kręgów nadlotniskowych z procedurą T&G. Po wykonaniu szóstego kręgu w trakcie wznoszenia nastąpił spadek obrotów silnika, załoga wykonała zakręt w kierunku pasa startowego i wykonała lądowanie z wiatrem.

Po lądowaniu załoga opuściła pas startowy i wykonała próbę silnika, podczas której parametry pracy silnika były prawidłowe. Następnie załoga wykonała start i odlot w kierunku strefy pilotażu. W strefie załoga wykonywała zakręty i imitacje lądowania w terenie przygodnym po awarii silnika. Po wykonaniu ostatniej imitacji załoga wykonała niski przelot nad wybranym polem awaryjnego lądowania, podczas którego nastąpiło zgaśnięcie silnika. Samolot zderzył się z ziemią prawym skrzydłem, które zostało urwane, a samolot obrócił się o około 180⁰ w stosunku do kierunku lotu. Samolot został zniszczony, a załoga odniosła poważne obrażenia. Pożar nie wystąpił.

Historię lotu odtworzono na podstawie wstępnej analizy zarejestrowanych parametrów silnika zabezpieczonych w trakcie oględzin wraku samolotu w dniu 10 marca 2023 r. Do dnia publikacji raportu nie było możliwości przesłuchania pilotów (uczestników zdarzenia) ze względu na poważne obrażenia, które odnieśli w wyniku wypadku.

Raport wstępny 0006/2023


• 0503/2018 (I, 10.03.2018 r., FIR UMMV (Mińsk, Białoruś)). Dotyczy: Pilot szkolony ustawił parametry procedury zniżania samolotu Learjet 60XR. Po kilku sekundach załoga zauważyła, że prędkość samolotu się zmniejsza, a wysokość rośnie, zbliżając się do FL 350. Przyczyną zdarzenia było błędne ustawienie w FMS wartości prędkości pionowej samolotu. Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia był niewłaściwy nadzór instruktora nad działaniami pilota szkolonego. Przeprowadzona przez operatora analiza działania pilota szkolonego wykazała, że popełnił on błąd polegający na ustawieniu w FMS wartości prędkości pionowej na wznoszenie zamiast na zniżanie. Uchwała 0503/2018

• 1900/2016 (W, 03.08.2016 r., EPPT). Dotyczy: Po wykonaniu konwojera, w trakcie wznoszenia (jeszcze przed wyłączeniem elektrycznej pompy paliwowej) silnik samolotu Tecnam P2008-JC zmniejszył obroty i zaczął pracować nierówno, co skutkowało zmniejszeniem ciągu śmigła. Instruktor natychmiast przejął sterowanie, sprawdził wyłączenie podgrzewu gaźnika i włączenie elektrycznej pompy paliwowej, sprawdził reakcję silnika na ruchy przepustnicy i zainicjował zakręt w prawo z przechyleniem, co doprowadziło do utraty siły nośnej. Próba wyrównania, nie powiodła się i samolot zderzył się z ziemią. Przyczyną zdarzenia było wykonanie zakrętu do lotniska, po spadku mocy silnika, na małej wysokości, bezpośrednio po starcie. Czynnikiem sprzyjającym zaistnieniu zdarzenia było podjęcie eksploatacji samolotu z wykorzystaniem paliwa 91UL, które nie jest zalecane przez producenta silnika. Uchwała 1900/2016

Publikowane materiały pochodzą ze strony Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony