Przejdź do treści
Aviation Expo 2022 (fot. Targi Kielce)
Źródło artykułu

AVIATION EXPO 2022 – spełniony sen o lataniu

Kieleckie Targi Lotnicze po raz pierwszy odbyły się nie tylko w targowych halach, ale także na lotnisku w podkieleckim Masłowie. Wystawę odwiedziło ponad 1000 branżowych gości.

Współpraca Targów Kielce z Aeroklubem Kieleckim oraz Urzędem Marszałkowskim zaowocowała bardzo ciekawym sposobem prezentacji latających maszyn – ekspozycja na lotnisku cieszyła się ogromnym powodzeniem, a zwiedzający chwalili pomysł podzielenia wystawy. W sumie na płycie i w hangarach pokazano prawie 50 statków powietrznych. Pierwszego dnia w Masłowie dominowały maszyny Aeroklubu Kieleckiego oraz  te, którymi przylecieli wystawcy. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszył się samolot ultralekki Viper SD4, który przyciągał wzrok drapieżną bryłą i intensywną kolorystyką.

Pojawił się także dwumiejscowy Tecnam o mocy 100 KM. W gronie wiatrakowców wyróżniał się Robinson R44, którego miłośnikom lekkich śmigłowców z pewnością nie trzeba przedstawiać. Szkoła Pilotażu SkyWings zaprezentowała samolot Piper, a firma Aeroprakt pokazała najnowszy samolot z rodziny, czyli A32, który przed wypuszczeniem na rynek testowany był przez ponad 3 lata.

Goście podziwiali Cessnę 152, jeden z najpopularniejszych na świecie samolotów szkoleniowych. Podziw budził także samolot AN-2, szerzej znany po prostu jako „Antek”. Ciekawostką jest, że „Antek” służy do zrzutu skoczków spadochronowych, ale i nie tylko. W ramach akcji „Lisy” piloci wykorzystują go do zrzutu szczepionek przeciwko wściekliźnie. Były to także dwie ważne, branżowe konferencje, które odwiedziło wielu zainteresowanych.

Aviation Expo 2022 (fot. Targi Kielce)2

(fot. Targi Kielce)

Światowa premiera w hali Targów Kielce

Aviation Expo okazało się świetną okazją do światowej premiery wiatrakowca Argon GTL produkcji Manufaktury Lotniczej. W hali kieleckiego centrum wystawienniczego Argon przyciągał wzrok zwiedzających nie tylko nowoczesną bryłą – uwagę zwracał również głęboki odcień błyszczącego lakieru z palety firmy McLaren. Wiatrakowiec Argon Grand Turismo Long (do podróży na dalekie dystanse) posiada silnik ROTAX 915iS o mocy 141 KM. Jego moc potwierdzają wyniki testów przeprowadzonych na hamowni przez znanego i cenionego na świecie tunera silników ROTAX, czyli firmę Edge Performance z Norwegii. Model prezentowany w Targach Kielce wyposażony został w Glass Cockpit Kanardia Nessis III, czyli duży, komfortowy wyświetlacz z parametrami lotu, silnika oraz mapą. Maszyna posiada również 2-osiowego autopilota, radio i transponder.

Firma Manufaktura Lotnicza samodzielnie produkuje kompozyty niezbędne do budowy wiatrakowców – w tym kadłuby, usterzenie oraz rotory. Argon GTL nie stanowi w tej kwestii wyjątku. Wiatrakowiec w 30% wykonano z włókien aramidowych, a w 70% z karbonu. Co ciekawe, w Argonie GTL zademonstrowanym w Targach Kielce wykorzystano grzane fotele firmy McLaren, co z pewnością docenią miłośnicy luksusowych rozwiązań. Nie przejdą obojętnie również obok dostępnych wariantów kolorystycznych – lakiery pochodzą z palet McLaren oraz Lamborghini. Opcjonalnie klienci mogą zamówić wiatrakowiec w opcji Shadow Line (ze wszystkimi metalowymi częściami anodowanymi na czarno) oraz Carbon Look – z karbonem na elementach płatowca i wnętrza. Argon GTL prezentowany w Kielcach demonstrował oba warianty. Jego cena nieznacznie przekraczała 189 tysięcy euro.

Atrakcją targów był też samolot Shark, którym w tym roku Zara Rutherford okrążyła glob w locie solo, bijąc tym samych Rekord Świata. Wyczyn ten miał także znaczenie symboliczne, dziewiętnastolatka chce zachęcić młode kobiety do realizacji marzeń i zmniejszyć przepaść pomiędzy mężczyznami i kobietami w lotnictwie i naukach ścisłych. Dotychczas samolot był udostępniony większej publiczności jedynie na targach we Fredrishafen. Fani pokonywania własnych barier w podniebnych wyczynach nie mogli przegapić okazji, aby zobaczyć go w Kielcach.

Aviation Expo 2022 (fot. Targi Kielce)3

(fot. Targi Kielce)

Merytorycznie na AVIATION EXPO

Strategiczne znaczenie małych lotnisk dla obronności kraju, rozwój ich infrastruktury oraz znaczenie aeroklubów w szkoleniu profesjonalnych i sportowych kadr lotniczych – między innymi takie tematy poruszone zostały przez ekspertów podczas pierwszego Europejskiego Forum Aeroklubów, które odbyło się w pierwszym dniu Targów Lotniczych. Podczas Forum głos zabrali przedstawiciele wielu działających w Polsce aeroklubów, fundacji, stowarzyszeń i przedsiębiorstw, skupionych wokół branży lotniczej. Forum nie było jedynym merytorycznym uzupełnieniem ekspozycji Targów Aviation Expo, Dwie konferencje przygotowała Joanna Wieczorek,  ekspert Prawa Lotniczego z Drone Aliance Europe.

Innowacje nas dziś zasypują z każdej strony. Sztuką jest wybrać te, które są sensowne i inteligentne – mówił Andrzej Gniadkowski z Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” rozpoczynając Konferencję Technology & Law for Aviation, odbywającą się pierwszego dnia targów.

W czasie konferencji mowa była także o usługach obsługi naziemnej, ładunkach. Prowadzone były prelekcje o tym, co znaczy fuel efficiency (efektywność paliwowa) w praktyce operacyjnej.  Prelegenci podjęli temat  ekologicznych paliw SAF, dyskutowali o tym, czy to  moda czy konieczność. Uwagę skupił także wykład dotyczący nowoczesnego podejścia do zarządzania przestrzenią powietrzną. Poruszone kwestie bardzo specjalistyczne, jak aplikacje, czy kokpit bez papieru, a także synergiczne połączenie technologii lądowych i lotniczych. Była też mowa o tym, jak zostać pilotem.

Drony zyskują na znaczeniu, wpływają na rozwój wielu branż, takich jak transportowa czy budowlana. Szybki rozwój możliwości BSP wymusza zmiany, takie jak cyfryzacja obsługi lotów, ale i bywa zagrożeniem. O rynku, potrzebach i ich przyszłości dyskutowano podczas konferencji Global Drone Conference, którą przeprowadzono w niedzielę.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony