Przejdź do treści
Źródło artykułu

ASAR

Urząd Lotnictwa Cywilnego poinformował, że w Wilnie podczas spotkania Ministrów ds. Transportu krajów ASEM (Asia Europe Meeting – Spotkanie Azja Europa) została podpisana Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej o współpracy w lotniczym i morskim poszukiwaniu i ratownictwie.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej umowę podpisał Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk, w imieniu Republiki Litewskiej umowę podpisał Minister Transportu i Komunikacji Eligijus Masiulis.

Umowa miedzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Litewskiej została opracowana zgodnie z postanowieniami zawartymi w Załączniku 12 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Konwencja ICAO 1944) oraz z postanowieniami zawartymi w Międzynarodowej konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim, sporządzonej w Hamburgu dnia 27 kwietnia 1979 r.

Zasadniczym celem Umowy jest zapewnienie możliwości bezpośredniej współpracy służbom ratownictwa lotniczego i morskiego obu Państw w ramach posiadanych przez nie kompetencji, przy poszanowaniu prawa wewnętrznego oraz międzynarodowych zobowiązań Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Rządu Republiki Litewskiej. Będzie to realizowane poprzez:

  • Przyjęcie granicy między ich sąsiadującymi Rejonami Informacji Powietrznej (FIR-ami) jako granicy miedzy ich rejonami poszukiwania i ratownictwa, w których każde z państw zapewnia służby poszukiwania i ratownictwa morskiego oraz lotniczego, a także koordynację działań poszukiwawczo-ratowniczych.
  • Określenie właściwych organów, odpowiedzialnych za realizację postanowień umowy oraz wskazanie organów właściwych w sprawach poszukiwania i ratownictwa i odpowiedzialnych za realizację wzajemnej współpracy.
  • Ustalenie ogólnych zasad wymiany informacji o sytuacjach zagrożenia życia lub wypadku lotniczym oraz zasad bezpośredniej współpracy i wzajemnego udzielania pomocy podczas prowadzeniu działań poszukiwawczo-ratowniczych.

Kwestie natury techniczno – organizacyjnej wiążące się z praktycznym wdrożeniem Umowy w życie zostaną określone w porozumieniu operacyjnym o lotniczym poszukiwaniu i ratownictwie. Ze względu na brak granicy między polskim i litewskim rejonem poszukiwania i ratownictwa morskiego nie będzie podpisywane porozumienie operacyjne o współpracy morskich służb poszukiwania i ratownictwa.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony