Airbus i OCCAR podpisały umowy ramowe dotyczące A400M
Przedstawiciele Airbusa zawarli dwa kontrakty z Organizacją Współpracy na rzecz Wspólnego Uzbrojenia (OCCAR), zarządzającą programem samolotu A400M w imieniu państw-klientów: Niemiec, Francji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Turcji, Belgii i Luksemburga. To umowa na Globalne Usługi Wsparcia dla A400M (GSS3) i umowa na modernizację Block Upgrade 0, zwiększającą możliwości samolotu.
Jean-Brice Dumont, szef działu Airpower w Airbus Defence and Space, ocenił, że A400M znakomicie wzmacnia suwerenność państw-użytkowników i autonomię zbrojeniową Europy. „Użycie Atlasów w operacjach takich jak most powietrzny do Kabulu lub niedawne ćwiczenie Pacific Skies podkreśla potrzebę utrzymania interoperacyjności i wspólności flot naszych klientów. Nowa umowa ramowa odpowiada na rosnące wymagania. Przy 130 eksploatowanych już A400M i ponad 200 000 godzinach przez nie wylatanych, pozwala klientom uzyskać znaczne oszczędności przy zachowaniu tego samego najwyższego standardu usług serwisowych i dostępności operacyjnej samolotów”.
Joachim Sucker, dyrektor OCCAR-EA, stwierdził, że aby umożliwić sprawną eksploatację wysokiej klasy systemu wojskowego, takiego jak A400M, najważniejsze jest skuteczne wsparcie techniczne. Kontrakt GSS3 podpisany przez OCCAR z Airbusem pokazuje, że państwa-użytkownicy chcą stale używać A400M do najbardziej wymagających zadań, korzystając z ich zasięgu, ładowności i wszechstronności.
Umowa na globalne usługi wsparcia
Kontrakt Global Support Services, obejmujący wszystkich użytkowników A400M, zastępuje poprzednią umowę podpisaną w 2019 roku. Zapewnia pełen zakres usług dostosowanych do potrzeb klientów. Usługi te obejmują dostęp do oprzyrządowania naziemnego, dostawę części zamiennych i wsparcie techniczne, umożliwiając producentowi samolotów i ich nabywcom możliwość ustalania nowych obszarów współpracy, koncepcji zastosowania i świadczonych usług.
Kontrakt GSS3 przynosi korzyści w postaci w pełni zintegrowanego pakietu wspólnych usług serwisowych, wykorzystujących współdzielone zasoby i aktywa w połączeniu z wymaganiami konkretnego kraju. Zakłada wsparcie przez producenta użytkowników stosownie do stanu technicznego samolotów, tworzy nowe ramy partnerstwa oparte na łączeniu i współdzieleniu, z jasnymi miernikami osiągania założonych celów. Zachęca obie strony do zwiększenia dostępności samolotów A400M oraz obniżenia kosztów ich eksploatacji.
Zwiększenie możliwości czyli Block Upgrade 0
Drugi kontrakt, tak zwany Block Upgrade 0, to pierwsze zamówienie na zwiększenie możliwości operacyjnych A400M, wykraczające poza zakres pierwotnej umowy na dostawę transportowców. Wykonanie tego kontraktu nie tylko poprawi ważne elementy systemów A400M (takie jak systemy zarządzania lotem), ale zapewni także, że flota A400M będzie w pełni zgodna z najnowszymi wymaganiami lotniczymi NATO. Zainstalowane zostaną systemy prezentacji informacji taktycznych, satelitarny system lądowania, wąskopasmowa radiostacja satelitarna i moduł Wi-Fi. Kontrakt na modernizację Block Upgrade 0 jest kompleksową umową obejmującą rozwój, certyfikację, wdrożenie i wsparcie podczas użytkowania ulepszeń. Faza początkowa już się rozpoczęła i zostanie zakończona do końca 2026 roku, podczas gdy kolejne etapy, w tym w szczególności zabudowa nowego wyposażenia i szkolenie lotników wojskowych, będą kontynuowane do końca dekady.
Po osiągnięciu i wykazaniu dojrzałości A400M w zadaniach bojowych i humanitarnych przez ponad 10 lat, ulepszenia floty transportowców zwiększą ich możliwości w operacjach taktycznych i strategicznych, zmniejszając obciążenie załogi pracą w kabinie.
Komentarze