Air Policing – wyraz sojuszniczej solidarności
Od 2004 roku do chwili obecnej już 14 krajów wystawiło zmianę do pełnienia dyżuru w ramach misji Air Policing w państwach bałtyckich.
NATO jest organizacją stawiającą sobie za cel zbiorową ochronę swoich członków, jako podstawę zachowania pokoju i umocnienia bezpieczeństwa międzynarodowego. Misja Air Policing jest najsilniejszym wyrażeniem zasady solidarności członków Sojuszu określonej
w Art. V. Traktatu Północnoatlantyckiego. Zadania które realizują obecnie żołnierze PKW ORLIK 3 to przede wszystkim zagwarantowanie jednolitego poziomu bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej wszystkich państw członkowskich NATO oraz demonstracja sojuszniczej solidarności.
W 2004, po przyjęciu Litwy, Łotwy i Estonii do NATO, Sojusz w związku z brakiem dostatecznych środków do ochrony przestrzeni powietrznej zadecydował się na prowadzenie misji z wykorzystaniem samolotów OP do zapewnienia bezpieczeństwa nieba nad krajami bałtyckimi.
Od czasu rozpoczęcia misji w krajach bałtyckich poszczególne państwa Sojuszu Północnoatlantyckiego wystawiły 24 zmiany, w których uczestniczyło już 14 krajów.
Bardzo imponująca jest ilość typów samolotów które stacjonowały w Bazie Lotniczej Litewskich Sił Powietrznych w Siauliai. Do chwili obecnej w ramach misji Air Policing zadania wykonywało 10 typów samolotów. Były to: Belgijskie, Duńskie, Norweskie, Holenderskie, Tureckie i Portugalskie F-16 różnych typów, Brytyjskie Tornado, Niemieckie Phantony II i Eurofightery, Hiszpańskie Mirage F1M i Francuskie Mirage 2000C. Czesi wystawili swoje Gripenny a Rumuńskie Siły Powietrzne MiG-21. Polska już trzeci raz (2006r., 2008r., 2010r.) pełni służbę na straży granic powietrznych państw bałtyckich na samolotach MiG-29A. W 2006 oraz obecnie są to samoloty z 1.elt z Mińska Mazowieckiego. W 2008 na bałtyckim niebie służbę pełniły samoloty z malborskiej 41.elt.
Zdjęcia samolotów na stronie Wojska Polskiego.
Komentarze