Przejdź do treści
Źródło artykułu

53. posiedzenie KZPP

W Urzędzie Lotnictwa Cywilnego odbyło się 53. posiedzenie Komitetu Zarządzania Przestrzenią Powietrzną.

Podczas posiedzenia:

  • Przedyskutowano rezultaty wprowadzenia P-RNAV w CTR/TMA Warszawa w aspekcie prezentowanych przez PAŻP, PP „Porty lotnicze” i PLL LOT analiz podczas spotkania w PAŻP podsumowującego pierwszą fazę wdrażania procedury. W wyniku dyskusji stwierdzono, że:

    • Rezultaty „próbnej” fazy wdrożenia nie mogą być jednoznacznie ocenione z uwagi na krótki (3 miesięczny) okres zbierania doświadczeń w sezonie zimowym;

    • PAŻP nie przeprowadził konsultacji społecznych przed okresem wdrażania procedur P-RNAV mających istotny wpływ na błędnie przyjęte założenia projektowe, np. zakładano, że 75% statków powietrznych będzie gotowych do wykonywania podejść zgodnie z procedurą, tymczasem okazało się, że wskaźnik wykorzystania wynosi zaledwie 45 - 50%;

    • Statki powietrzne wykonujące podejścia zgodnie z ww. procedurą miały na ogół dłuższą drogę lotu, czas lotu, zwiększoną ilość emisji dwutlenku węgla i hałasu, a więc odwrotne skutki do zamierzonych celów;

    • Rzuty pionowe torów lotów statków powietrznych przebiegają po starcie „wachlarzowo” na dużej powierzchni a nie jak zakładano wzdłuż linii przebiegających nad terenami o małej gęstości zamieszkania. Takie rozwiązanie skutkuje napływającymi już skargami ludności o nadmierny hałas z miejsc nad którymi do tej pory nie latały statki powietrzne.

Komitet spodziewa się, że po zakończeniu obecnej „próbnej” fazy wdrażania procedur P-RNAV w przestrzeni powietrznej TMA/CTR Warszawa, stanowiącej pewien element całego systemu zarządzania przestrzenią powietrzną wokół centralnego lotniska, PAŻP przedstawi wnioski i materiały dotyczące uzasadnionych potrzeb dalszego użytkowego wdrożenia ww. procedur i przedstawienia je wraz z racjonalnym uzasadnieniem do zatwierdzenia przez Prezesa ULC.

  • Przeanalizowano wstępne propozycje priorytetów alokacji polskiej przestrzeni powietrznej biorąc pod uwagę kryteria wyboru i potrzeby użytkowników przestrzeni. Istotnym w tej sprawie jest pogodzenie interesów i potrzeb lotnictwa transportowego, wojskowego i ogólnego w aspekcie zajmowania przez nie przestrzeni powietrznej, która jest dobrem narodowym dostępnym na równych prawach dla wszystkich jej użytkowników ale jest przestrzenią ograniczoną. Na następnym posiedzeniu KZPP przewidziano sformułowanie listy priorytetów, która będzie mogła być wykorzystana przez PAŻP jako narzędzie pomocnicze w przydzielaniu elementów polskiej przestrzeni powietrznej.

  • Wysłuchano informacji o pracach nad projektem Baltic FAB oraz o wątpliwościach PP „Porty Lotnicze” dotyczących lotów nocnych na lotnisku Warszawa-Okęcie w aspekcie zmiany zapisu w AIP Poland.
  • Termin 54. posiedzenia KZPP został ustalony na 23 czerwca 2010 r.

Czytaj także:
Warsztaty w PAŻP: Operacyjne aspekty zarządzania przestrzenią powietrzną

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony