Przejdź do treści
Źródło artykułu

Politechnika Wrocławska na zawodach Sae Aero Design 2014

Z przyjemnością informujemy, że zespół studentów JetStream z Politechniki Wrocławskiej zdobył podczas SAE Aero Design 2014 West w Fort Worth w Texasie wysokie pozycje. Poniżej prezentujemy poszczególne osiągnięcia we wszystkich klasach:

MICRO:
- I MIEJSCE W KLASYFIKACJI GENERALNEJ
- I miejsce w ustnej prezentacji modelu
- I miejsce w ilości podniesionego ładunku
- II miejsce za raport techniczny i projekt modelu
- III miejsce za stosunek podniesionego ładunku do masy całkowitej modelu

oraz REGULAR:
- 5 MIEJSCE W KLASYFIKACJI GENERALNEJ
- 5 miejsce w ustnej prezentacji modelu
- 10 miejsce za raport techniczny i projekt modelu

Zawody polegały na zbudowaniu modelu samolotu, który podczas lotu podniesie jak najcięższy ładunek, przy wielu ograniczeniach -  m.in. w klasie regular suma wysokości, długości i rozpiętości samolotu nie może przekroczyć 175 cali, nie można też używać wysokowydajnych materiałów, takich jak włókna węglowe, szklane czy aramidowe i konieczne jest zastosowanie silników elektrycznych z ogranicznikiem mocy do 1 kW. W klasie micro samolot po rozłożeniu musi zmieścić się do skrzyni o wymiarach około 60x40x20 cm.

Zawody odbywały się w Fort Worth w Teksasie w dniach 28-30 marca 2014r. Drop, który walczył w klasie micro, ma rozpiętość skrzydeł sięgającą 1,6 m i waży około 800 g.  Zdobył pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej – wyprzedzając 23 drużyny z całego świata.

Samolot podniósł około 3,7 kg. Nietoperz, samolot klasy regular uplasował się na piątym miejscu w klasyfikacji generalnej. To samolot o rozpiętości skrzydeł 2,5 m i masie własnej około 3 kg. Zawodnicy musieli go złożyć i rozłożyć w czasie krótszym niż minuta. Na zawodach samolot podnosił ładunek 6 kg.

Zespół Jet Stream tworzą studenci z Wydziału Mechaniczno-Energetycznego z kierunku mechanika i budowa maszyn (specjalność inżynieria lotnicza), a także z Wydziału Mechanicznego, Chemicznego i Elektroniki.

Nasz sukces jest wynikiem bardzo ciężkiej pracy już na kilka miesięcy przed zawodami. Dołożyliśmy wszelkich starań aby zrobić jak najwięcej badań i testów naszych samolotów, dzięki czemu na zawodach nie mieliśmy większych problemów technicznych i mogliśmy skupić się na obmyślaniu taktyki, która okazała się kluczowa. Organizatorzy do tegorocznej edycji konkursu znacząco zmienili regulamin. Najważniejsze z nich w kasie regular to zmiana jednostki napędowej z silnika spalinowego na elektryczny z ogranicznikiem mocy 1kW, zmiana wymiarów samolotu do 175 cali. Zmienił się również sposób liczenia punktów za loty. Dużo ważniejsza była systematyczność udanych lotów z mniejszym ładunkiem niż pojedynczy lot z dużym obciążeniem.  Wiedzieliśmy dokładnie ile są w stanie podnieść nasze samoloty dlatego masę ładunku na bieżąco dostosowywaliśmy do warunków atmosferycznych i do dokonań innych drużyn. Zawody obrały inny kierunek w ostatni dzień zawodów, kiedy to nad lotniskiem zaczął wiać silny i porywisty wiatr. Wiele drużyn straciło tego dnia swoje samoloty. Tutaj pełen popis swoich umiejętności pokazali nasi piloci, doskonale radząc sobie w tych trudnych warunkach.

Projekt nie mógłby być zrealizowany bez wsparcia uczelni oraz firm zewnętrznych. Głównym sponsorem zespołu został PZL Mielec. Pomogło także dofinansowanie z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Generacja przyszłości”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony