Styczniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Przegląd Lotniczy 01/2021

Pierwszy w tym roku Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze „Przeglądu Lotniczego” polecamy:

Ciągle młoda 152
Pani Cessny chyba nikomu przedstawiać nie trzeba. Ten samolot mimo swoich lat cieszy się ogromną popularnością w szkołach i ośrodkach szkolenia oraz wśród prywatnych użytkowników na całym świecie. Dave Unwin przedstawia nietypowy, odmłodzony egzemplarz C152, który znalazł w Aeroklubie Cambridge. A dla tych, którzy nie mieli okazji spotkać się z Cessną autor oprócz różnic w wyposażeniu opisuję typ pod względem konstrukcji, eksploatacji i osiągnięć. Może powinniśmy wziąć przykład i odświeżyć nasze Cessny, które również zasługują na SPA.

Rejestr polskich statków powietrznych 2021
Jak przedstawia się liczba samolotów, szybowców, śmigłowców i innych statków powietrznych w Polsce po 2020 roku, który był inny ze względu na sytuację pandemiczną. Ile statków powietrznych ubyło, a ile przybyło – odpowiedź poznasz dzięki Jerzemu Liwińskiemu. Czytając ten numer dowiesz się też jakie samoloty zasiliły floty szkół lotniczych albo jakie latają na obcych znakach przynależności państwowej i których typów samolotów, których szybowców, których śmigłowców itd. jest najwięcej? – odpowiedź w artykule.

Zadania z wysokością rzeczywistą
Moc kalkulatora jest nieograniczona, a najbardziej przydatna podczas egzaminów ATPL. To już kolejna część, w której Krzysztof Krawcewicz ujawnia jak można wykorzystać przedmiot, który większość z pilotów nosi w torbie? Tym razem zajmiemy się rozwiązywaniem zadań, w których na podstawie wysokości barometrycznej wyznaczymy wysokość rzeczywistą. Przyjrzymy się również wysokościomierzowi nastawionemu na QNH – co on naprawdę pokazuje?

Odwiedziny u Iskierki
M-26 Iskierka to samolot szkolno-treningowy, który niestety w Polsce się nie przyjął. O tej konstrukcji oraz jej historii (m.in. o tym dlaczego można ją nazwać mniejszą Mewą) pisze Jarosław Dobrzyński, a tytułowych odwiedzin z inspekcją dokonał Dominik Punda. Zdjęcia pokazują, że egzemplarz jest w świetnym stanie i wszystko wskazuje, że wróci do Polski.

ACC zaprasza na górę
Mało kto na początku swojej przygody z lataniem wie, że są trzy służby kontroli ruchu lotniczego. Michał Andrzejewski i Grzegorz Knast przybliżą nam tę trzecią, lekko zapomnianą, czyli służbę kontroli obszaru. Jeśli chcesz się dowiedzieć jak wygląda praca kontrolera ACC, jaki obszar do nich należy oraz jakie zasady tam panują lub wybierasz się powyżej FL95 konieczniej zapoznaj się z tym artykułem. Przestrzeń ta jest bardzo prosta. Piloci General Aviation nie powinni się jej bać, a wręcz przeciwnie – korzystać z niej częściej!

Z angielskim w świat
Nowy cykl tworzony przez Łukasza Wieczorka zawiera ćwiczenia, które pomogą ci udoskonalić swój angielski. Przygotują cię do egzaminu, a dzięki temu zdobycie wpisu, który umożliwia odbycie lotów zagranicznych będzie łatwiejsze.

Opowiem Ci o samolocie
Czy wiesz co to "PFD/ND Mode"? Albo "DU" i "DEU"? O tym ile jest ekranów w kokpicie i co jest na nich wyświetlane dowiesz się w siódmej już części o budowie samolotu, w której Kamil Iwankiewicz dzieli się z nami wiedzą o systemie przyrządów pokładowych na przykładzie Boeinga 737.

Latałem na "Chińczyku"
"Dlaczego ten Rotax 914 ma niebieskie pokrywy głowic, a nie czerwone?" – bo to nie Rotax. Krzysztof Krawcewicz opisuje swoje wrażenia z lotu wiatrakowcem Brako GT wyposażonym w silnik Zongshen. Jaki jest i jak się spisujei silnik chińskiej produkcji? Czy to zapowiedź nowych czasów dla General Aviation?

Warszawa 6:00 rano
Filip Modrzejewski pokazuje nam Warszawę z góry. Wyjaśnia dlaczego na sesje zdjęciową śmigłowca EC120 Colibri umówił się z Robertem Kisielem akurat o 6 rano – nie tylko dla urokliwego startu parą śmigłowców o świcie?

Światowe zawody online
Mimo trudnej sytuacji związanej z Covid-19 udało się zorganizować międzynarodowe zawody balonowe Early Birds 2.0. Za sprawą czego piloci z całego świata mieli taką możliwość, skąd taka intrygująca nazwa i jak wyglądały te zawody pisze Ewa Daszewska. Bardzo dobry występ dali w nich dwaj polscy piloci!

A poza tym m.in. felietony Jarosława Czaplickiego o tym czy może być samolot "zbyt łatwy do szkolenia", Piotra Długiewicza o tym jak psychologia poznawcza wpływa na technikę lotniczą i procedury w kokpicie, oraz redaktora naczelnego Krzysztofa Krawcewicza o intrygującym tytule "Spieszony pilot" nawiązującym do obecnej sytuacji na rynku pracy.

Życzymy miłej lektury

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus