Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 01/2016
Źródło artykułu

Styczniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Styczniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W styczniowym numerze Przeglądu Lotniczego polecamy:

Ekonomiczna 7-miejscówka
Otrzymany na ubiegłorocznych targach w niemieckim Friedrichshafen certyfikat EASA otworzył rynek europejski dla Diamonda DA62. Dwusilnikowy samolot wyglądem przypomina znany DA42, ale oferowany będzie w wersji 7 lub 5-miejscowej, dając zupełnie nowe możliwości przewozowe. W styczniowym Przeglądzie Lotniczym szczegółowo przedstawiamy nową maszynę.

Padł rekord
Już po raz kolejny przyglądamy się trendom liczby operacji lotniczych, wykonanych w ciągu poprzedniego roku w przestrzeni niekontrolowanej na łączności ze służbą informacji powietrznej (FIS), co daje dobre pojęcie o kondycji polskiego General Aviation. Jest się z czego cieszyć – statystytki wykazały rekordową liczbę operacji powietrznych w 2015 r. Analizujemy je w różnych aspektach.

Nostalgia za Wilgą
Aeroklub Świdnicki ma nowy powód do dumy. To PZL-104 Wilga, którą po szesnastu latach spędzonych w hangarze przywrócono do stanu lotnego – i to w pięknym stylu! Pieczołowicie wyremontowana, z nowym malowaniem i odświeżonym wnętrzem zachowała świadectwo typu, co daje jej szerokie możliwości wykorzystania, od szkolenia po loty widokowe. Nowe oblicze „Wilguni” zachwyca – zobaczcie sami!

Polskie skrzydła w Dubaju
Specjalnie dla Czytelników PLAR przygotowaliśmy obszerny pakiet ciekawych relacji z IV Igrzysk Lotniczych w Dubaju, gdzie Polskę reprezentowało 25 zawodników. Wróciliśmy z 7 medalami i 5. pozycją w rankingu medalowym. Podsumowanie Olimpiady przygotował Maciej Stroiński.

Mamy srebro!
Po zorganizowaniu 15. Śmigłowcowych Mistrzostw Świata nasza śmigłowcowa reprezentacja nabrała rozpędu i na Igrzyskach Lotniczych w Dubaju zdobyła srebrny medal. O śmigłowcowych zmaganiach opowiada Jędrzej Wiler.

Od Smyka po wyścigi w Dubaju
Gdy w zawodach startuje Sebastian Kawa, nie ma cienia wątpliwości, kto stanie na podium. Nasz szybownik zdobył złoty medal na Igrzyskach Lotniczych w wyścigu równoległym. Relację z tego wydarzenia oraz wspomnienie wcześniejszych Olimpiad prezentuje Tomasz Kawa.

Podniebny demon cz.2
SkyDemon, aplikacja ułatwiająca przygotowanie do lotów VFR i wspomagająca nawigację podczas lotu, zyskuje coraz większą popularność. Dla tych co nie mają czasu studiować instrukcji, w 2. części artykułu Łukasz Jachowicz i Krzysztof Krawcewicz przedstawiają praktyczne, istotne wskazówki dotyczące konfiguracji systemu, planowania trasy, symulacji i nawigacji.

Podejście NDB
NDB był przez całe lata podstawowym systemem wspomagania lądowania. Choć radiolatarni bezkierunkowych jest coraz mniej, pilot zawodowy powinien znać podstawy tego podejścia. Praktyczną wiedzą na ten temat dzieli się instr. Dominik Punda w kolejnym odcinku cyklu „Bierzemy się za IFR”.

Kalkulator holdingu
Po przypomnieniu Czytelnikom zasad pracy z kalkulatorem kręgu, przedstawiamy zasady stosowania kalkulatora holdingu, przydatnego zwłaszcza w czasie nauki i stawiania pierwszych kroków w lotach IFR.

Captain speaking
W cyklu felietonów Jarosława Czaplickiego, pilota 737, w tym miesiącu kapitańska opowieść o perypetiach z pasażerem, któremu nadmiar napojów wyskokowych dodał niebezpiecznego animuszu.

Nowa młodość bestsellerów
Od dekad rynek samolotów wąskokadłubowych pozostaje zdominowany przez dwie rodziny: Airbus A320 i Boeing 737. Walka gigantów o pozycję lidera staje się coraz bardziej zażarta wraz z wprowadzeniem kolejnych wersji tych maszyn ze sprawniejszymi silnikami, poprawioną aerodynamiką, nowymi systemami i awioniką oraz współczesnymi wnętrzami. O tym, czym różnią się A320neo i B737 MAX od swych protoplastów, pisze Michał Setlak.

W szyku z Gripenami
Na łamach PLAR prezentujemy kolejny reportaż Filipa Modrzejewskiego. Tym razem z loty w ramach patroli Baltic Air Policing z udziałem myśliwców SAAB JAS 39 Gripen.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego pointujący rozwój General Aviation w minionym roku i felieton Piotra Długiewicza o tym kiedy należy milczeć, a kiedy można sobie pozwolić na sekundę swobodnej komunikacji z kontrolerem.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony