Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 01/2012
Źródło artykułu

Styczniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Z comiesięczną regularnością, nowy numer Przeglądu Lotniczego trafia do prenumeratorów i salonów prasowych, jest także dostępny w wersji elektronicznej w e-kiosku. W styczniowym PLAR między innymi:

Co pilot może „wykręcić“ – manewry pilotażowe
Nasz numer grudniowy, w którym identyfikowaliśmy to, co w procesie szkolenia lotniczego ominęło pilotów, którzy nie doświadczyli „lotniczej piramidy” wywołał szeroką dyskusję.

Wyjątkowa w 2011 r. liczba ofiar pilotów, którzy dla popisu wykonywali dynamiczne manewry, jest efektem tego, że transformacja programów szkolenia w Polsce utknęła w pół drogi: usunięto z nich akrobację, ale nie wprowadzono nic w zamian.

Wskazujemy więc alternatywę – będące elementami amerykańskiego programu szkolenia manewry, wymagane podczas egzaminu FAA na licencję zawodową. Przedstawia je w nowym cyklu Jerzy Orkiszewski.

„Facet z biura” – to ja!
Co jest w lotnictwie czynnikiem krytycznym z punktu widzenia bezpieczeństwa: wyposażenie samolotów, proces decyzyjny pilota, czy jego świadomość własnych możliwości, a właściwie ich braków? Czy, jako pilot wyszkolony wyłącznie na samolotach, jestem narażony na wypadek bardziej, niż piloci, którzy zaczynali latanie od szybowców? Czy to, że latam nowocześnie wyposażonym samolotem „rozleniwia” mnie? O podejściu do latania i bezpieczeństwie pisze Jerzy Orkiszewski, polemizując z wyznawcami lotniczej piramidy szkoleniowej.

Miejsce na zdrowy rozsądek
Czy we współczesnym lotnictwie pozostało już tylko miejsce na checklisty i procedury? Czy przewidują one każdą ewentualność, jaka może się przytrafić podczas lotu? A co wtedy, jeśli przytrafi się kombinacja zdarzeń, której nikt nie przewidział?

Procedury są ważne, jednak – oprócz nich – naszym najlepszym sprzymierzeńcem w podjęciu dobrej decyzji jest zdrowy rozsądek – udowadnia na przykładach Maciej Peikert, pilot liniowy, instruktor samolotowy i szybowcowy.

VFR-em na kontrolowane
W wielu sytuacjach podczas przylotu na lotnisko kontrolowane pilot z niewielkim doświadczeniem, ale i lotniczy stary wyga może „zgłupieć” i postąpić inaczej, niż spodziewa się tego kontroler i pozostali piloci... Razem z Michałem Grzelakiem, kontrolerem z lotniska Łódź-Lublinek identyfikujemy takie sytuacje i podajemy, jak się w nich zachować.

Przypadki zza oceanu – wypadki GA w USA
Zeszłoroczne wypadki lotnicze w Polsce były szeroko komentowane we wszystkich mediach. Czy rzeczywiście w Polsce coś szwankuje w bezpieczeństwie lotniczym? Czy te nasze wypadki były wyjątkowe? Nasz amerykański korespondent, Jerzy Orkiszewski, sprawdził dla czytelników PLAR, co w tym samym czasie wydarzyło się w USA.

Rekordowa Tatra
Każdy lotnik w Polsce zna historię transatlantyckiego lotu Stanisława Skarżyńskiego
z 1933 roku. Tym, czym dla Polaków był RWD-5bis, dla Czechów była niewielka Tatra
T-101, którą parę lat po Skarżyńskim piloci Ján Ambruš i Vojtěch Matěna dokonali
przelotu non-stop na odległość 4340 km z Pragi do Chartumu. I podobnie jak RWD-5, Tatra T-101 doczekała się pięknej, latającej repliki, którą przedstawiamy w najnowszym numerze PLAR.
Rasowy samolot ucieszy oko każdego miłośnika lotnictwa.

Significant bez tajemnic
SWC – Significant Weather Chart, mapa istotnych zjawisk pogodowych – to skondensowana prognoza, pozwalająca jednym rzutem oka ocenić sytuację na obszarze Polski. Umiejętność jej czytania to podstawowy element warsztatu pilota turystycznego. Jak to robić, wyjaśnimy w styczniowym PLAR wraz ze Stanisławem Salamonikiem.

Sprawdź, czy słusznie uważasz, że o prognozie tej wiesz już wszystko...

O zwracaniu uwagi
Powracający temat – jak powstrzymać serię lotniczych katastrof? Może, nie czekając na działania Komitetów i Zespołów... nauczyć się w godny sposób zwracać komuś uwagę – i nie mniej godnie przyjmować krytykę innych?

Przeczytaj, co pisze Jacek Mainka w styczniowym Przeglądzie – również i Ty możesz mieć wpływ na poprawę bezpieczeństwa latania.

W końcu spadnie śnieg – jak czytać SNOWTAM
Zimę jak na razie mamy mizerną, jeśli jednak śnieg spadnie, warto być przygotowanym. Komunikaty SNOWTAM publikowane są przez krótką część roku i w dodatku tę, w czasie której mniej się lata, zatem ich prawidłowe odczytanie może stanowić problem dla pilotów General Aviation. O rozszyfrowywaniu depeszy SNOWTAM pisze w najnowszym Przeglądzie Klaudiusz Dybowski.

Twój samolot w zimie
Zima nie jest porą przyjazną dla lotników, jednak przy dobrej pogodzie zimą latać się da, pamiętając o specyfice tego okresu. Jednak nawet jeśli nie mamy zamiaru latać, warto pamiętać o pewnych sprawach, dzięki którym samolot lepiej przetrwa zimowy letarg. Kilku prostych rad, które pomogą nam uniknąć kłopotów technicznych, udziela Michał Milik, mechanik lotniczy Aeroklubu Warszawskiego.

Morski VFR
Przygotowując się do lotu, trzeba się zastanowić, jak bardzo będzie on inny od tych, które już mamy na koncie. I jak w związku z tym się do niego przygotować, by być w zgodzie z wymogami przepisów... i zdrowego rozsądku. Przykładem takiego właśnie „innego” lotu może być lot przez Bałtyk, opisywany przez Adriana Wrocławskiego i Łukasza Łapińskiego.

Bez uwag, czyli jak szkolić „bezpiecznie”
Czy to, co instruktor wpisuje po lotach w rubryce „Uwagi” w książce pilota ucznia, może być użyte przeciwko niemu lub przeciwko ośrodkowi, w którym szkoli? Praktyka wskazuje na to, że... może... Uwagę na problem zwraca Dominik Punda.

Grudniowe „porządki“ w AIP VFR
Tym razem Zespół Latajmy Bezpiecznie pochyla się nad niefortunnymi zmianami, wprowadzonymi przez ULC do AIP VFR, w efekcie których zamiast jednego małego segregatora musimy zaprenumerować cztery tomy zbędnej dokumentacji. PAŻP tłumaczy wyrzucenie wielu istotnych informacji z AIP VFR zaleceniem ULC, ULC – dostosowaniem do Załącznika 15 ICAO. Kto ma rację i czy można coś z tym zrobić?

Paliwo jest, czyli... nie ma
Kolejne zgłoszenie do Zespołu Latajmy Bezpiecznie dotyczy spraw, które dla rodzimych pilotów są oczywiste (bo do nich przywykli) – dostępności paliw lotniczych w Polsce. Niestety, lektura polskiego AIP (dostępnego przez EAD) nie uchroni zagranicznych pilotów przed niemiłym zaskoczeniem...

Piękno chwili – fotografie lotnicze
Przedstawiamy zdjęcia, które zwyciężyły w rozstrzygniętym w grudniu dorocznym konkursie fotograficznym portalu spotter.pl.

Wybór i finansowanie samolotu
Wbrew dość powszechnej opinii, zakup samolotu może być przyjemnością, zwłaszcza jeżeli mamy u boku doświadczonego doradcę, który pomoże nam przebrnąć przez nieliczne, aczkolwiek istniejące zawiłości – udowadnia w swym artykule Kacper Banaś z Gold Wings Brokers, pilot zawodowy z nalotem 1800 h.

Alaska, część 2
W drugiej części wspomnień Krzysztofa Barszczewskiego zanurzamy się w jesienny świat alaskańskiego latania. Tym razem będzie o przeszkoleniu na wodnosamoloty, lataniu na mikroskopijne szutrowe lotniska i o charakterystycznych dla tego rejonu baniastych oponach typu tundra tires.

...a także comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez na rok 2012, artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza poświęcony AIP VFR oraz felieton Piotra Długiewicza o blaskach i cieniach nowoczesnych samo... chodów – i samolotów.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony