Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 01/2010
Źródło artykułu

Styczniowy numer Przeglądu Lotniczego już w kioskach

Pierwszy w nowym roku numer Przeglądu Lotniczego już u prenumeratorów i w salonach prasowych, a wraz z nim kalendarz na 2010 rok. Zobaczcie, o czym piszemy dla Was w styczniu.

Nowa generacja z jednym silnikiem
Pilatus PC-12 to samolot z najwyższej półki general aviation – dość szczególny, bo jednosilnikowy. Czy to źle? Swoje refleksje po locie na prawym fotelu przedstawia w najnowszym numerze PLAR Krzysztof Krawcewicz.

TL-3000 Sirius – Cadillac wśród ultralajtów
Na pierwszy rzut oka Sirius przypomina poczciwą Cessnę 150 – jednak to ultranowoczesny, kompozytowy samolot ultralekki. W dodatku świetnie lata! Nowość firmy TL Ultralight – znanej z popularnych u nas samolotów TL-96 Star i TL-2000 Sting – testuje w locie Marcin Wiśniewski.

Solar Impulse poleciał!

Skupieni wokół Bertranda Piccarda twórcy elektrycznego samolotu Solar Impulse odnieśli sukces: w grudniu prototyp oderwał się od ziemi! To jednak dopiero początek. Maszyna jest monstrualnym demonstratorem technologii, który pozwoli skonstruować samolot zdolny do lotu dookoła świata bez wykorzystania paliw kopalnych. Jak to możliwe – przeczytasz w styczniowym numerze PLAR.

Śmigłowcem... jest fajniej!
Czy znacie kogoś, kto szkoli się do licencji samolotowej? Na to pytanie wielu z Was odpowie twierdząco. A czy znacie kogoś, kto szkoli się na śmigłowcach? No właśnie... W rozmowie z Andrzejem Rutkowskim Marcin Szamborski, pilot śmigłowcowy, skoczek spadochronowy, twórca festiwalu filmów o sportach ekstremalnych Film Extreme przekonuje, że latanie śmigłowcem może być sposobem na życie!

Boeing 787 Dreamliner – co wypada wiedzieć lotnikowi
15 grudnia, po siedmiu latach trapionych opóźnieniami prac, w swój pierwszy lot wystartował prototyp Boeinga 787 Dreamliner. Takie wydarzenia traktujemy zwykle dość chłodno, jednak 787 jest konstrukcją pod wieloma względami pionierską. Z artykułu w styczniowym PLAR dowiecie się, co wyróżnia Dreamlinera spośród innych nowych samolotów komunikacyjnych – a to w lotniczym środowisku wiedzieć wypada.

Rymowanki przy kołowaniu
Kołowanie – wydawało by się, nic prostszego. Jednak w przedstartowym stresie, spotęgowanym koniecznością prowadzenia korespondencji i obserwowania otoczenia, oznakowanie dróg kołowania może się mylić – zwłaszcza początkującym pilotom. Praktyczni Anglosasi znaleźli prostą metodę w postaci mnemotechnicznych wierszyków, ułatwiających rozszyfrowanie kolorowych tablic i nawet FAA zamieszcza je w swoich materiałach profilaktycznych, więc i my przedstawiamy je Wam – ze stosownymi wyjaśnieniami – w najnowszym Przeglądzie Lotniczym.

Lech Szutowski – wspomnienie
Tuż przed świętami świat lotniczy pożegnał Lecha Szutowskiego – wciąż jeszcze trudno nam uwierzyć, że nie ma Go już z nami... Krzysztof Krawcewicz wspomina jedną z najwybitniejszych postaci współczesnego polskiego lotnictwa – pilota, instruktora, autora podręczników, nauczyciela i mentora wielu pokoleń pilotów.

Oldtimery w Hahnweide
Lotnisko Hahnweide koło Kirchheim unter Teck jest już od 28 lat europejską Mekką miłośników latających oldtimerów, zarówno pilotów i posiadaczy, jak i sympatyków latających zabytków. O tym, co można było zobaczyć na Oldtimer-Fliegertreffen 2009, najliczniej odwiedzanej tego rodzaju imprezie w Niemczech, pisze Adam Reiss.

Jan, ojciec Tadeusza
4 stycznia odszedł Tadeusz Góra – pierwszy na świecie pilot wyróżniony przez FAI Medalem Lilienthala, pierwszy w Polsce, a drugi na świecie zdobywca Złotej Odznaki Szybowcowej z diamentami, pilot myśliwski i śmigłowcowy. Kto wie, czy Tadeusz Góra rozpocząłby lotniczą karierę, gdyby nie jego ojciec, dzięki któremu odbył pierwszy w swym życiu lot? Leszek Frankowski przedstawia mało znane fakty z rodzinnej historii.

Przeżyć Arnhem
Action station! Go! Nad głową spadochron, w dole poldery Holandii, gdzieś tam pewnie czai się wróg... Czy jest lepszy sposób, by przeżyć to, co kiedyś żołnierze Sosabowskiego, niż skoczyć z samolotu w historycznym mundurze? Swój skok w historię opisuje w styczniowym numerze PLAR Grzegorz Zając.

Dwa mazurki dla paralotniarzy
Ubiegły rok, choć początkowo nie zapowiadał się zbyt dobrze, okazał się dla polskiej kadry PPG wyjątkowo udany. Na uroczystości kończącej Motoparalotniowe Mistrzostwa Świata po raz pierwszy w historii dwukrotnie zabrzmiał Mazurek Dąbrowskiego. To dotychczas najlepszy wynik w historii tego sportu w Polsce. O sukcesach, wzlotach i upadkach naszych motoparalotniarzy w roku 2009 pisze Adam Paska.

Los aeros
Co sprawia, że od 38 lat Albuquerque w amerykańskim stanie Nowy Meksyk przyciąga setki baloniarzy, a na ubiegłoroczną imprezę przybyło około miliona widzów? To magiczne położenie geograficzne i doskonała organizacja zawodów, rozgrywanych w malowniczych okolicach, w pobliżu rezerwatów Indian Navajo, Wielkiego Kanionu, słynącego z atomowego laboratorium Los Alamos czy Roswell, gdzie ponoć lądowało UFO. Międzynarodową fiestę w Albuquerque relacjonuje Ewa Daszewska.

Oprócz tego stosowna porcja aktualności ze świata lotnictwa i, jak zawsze na czasie, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego: czy katharsis, które fundują polskiemu lotnictwu „trzyliterowe organa” do spółki z wymiarem sprawiedliwości, nie jest czasem wylewaniem dziecka z kąpielą? Krzysztof Krawcewicz dzieli się również z Czytelnikami swymi refleksjami po odejściu Lecha Szutowskiego – jeśli On uległ sile przyciągania losu, czy ktokolwiek inny może jeszcze czuć się bezpiecznie w powietrzu? Lechowi Szutowskiemu poświęca też swój felieton Piotr Długiewicz.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony