Przejdź do treści
Źródło artykułu

Styczniowy numer Przeglądu Lotniczego już w sprzedaży

Styczniowy (197.) numer Przeglądu Lotniczego trafia już do prenumeratorów i salonów prasowych. W pierwszym w 2011 roku numerze pierwszego polskiego miesięcznika General Aviation znajdziecie m. in.:

Wojenne szkolenie 70 lat temu kontra dzisiejsze – do turystycznej
Okazuje się, że mimo upływu czasu i zupełnie innych okoliczności, lotnicze szkolenie podstawowe według standardów RAF w czasie II Wojny Światowej miało wiele wspólnego ze współczesnym, tym, z którym mają do czynienia piloci szkolący się do licencji turystycznej. Spojrzeniem z dzisiejszej perspektywy na historię dzieli się w styczniowym Przeglądzie Lotniczym Jacek Mainka, właściciel siedemdziesięcioletniego Tiger Motha, stacjonującego na co dzień pod Warszawą. Na przekór mało lotniczej polskiej zimie, ilustracją do artykułu niech będzie ciepła, jesienna sesja fotograficzna air to air z udziałem tego pięknego samolotu.

Podejścia GPS – zalety i zagrożenia
Globalny satelitarny system nawigacyjny GPS od lat poważnie poprawia nasze bezpieczeństwo w powietrzu. Z drugiej jednak strony ma swoje ograniczenia. Używany głupio może wciągnąć nas w zasadzkę. Jaką? Jakie są jego ograniczenia i wymagania?

W najnowszym numerze PLAR próbujemy odpowiedzieć na to pytanie i jednocześnie rozpocząć dyskusję na temat potrzeby oficjalnej publikacji podejść GPS dla polskich lotnisk.

Wlot bez zezwolenia
Naruszenia przestrzeni kontrolowanej są na ogół wynikiem błędu nawigacyjnego lub złego przygotowania lotu, np. przez korzystanie z nieaktualnej mapy. Odrębną grupę przypadków stanowi kontynuacja lotu zgodnie ze zgłoszonym planem, gdy wskutek zaniedbania, trudności lub braku czasu na nawiązanie łączności, pilot nie zwrócił się do właściwego organu kontroli o zezwolenie na wlot. Do zastanowienia się nad takimi sytuacjami, po to, by ustrzec się przed tego rodzaju potencjalnie niebezpiecznymi sytuacjami, zachęca na własnym przykładzie Andrzej Rutkowski.

Gdy jeden silnik się zbuntuje
MEP(L) – Multi Engine Piston (Land) – to klasa samolotów dwusilnikowych, w której występują praktycznie tylko maszyny z załogą jednoosobową. Taka konfiguracja powoduje duże obciążenie pilota w sytuacjach awaryjnych, wymuszające opanowanie do perfekcji procedur w kabinie i znajomość rzeczywistych własności samolotu z jednym wiatrakującym śmigłem, co nie zawsze jest ewidentne.

Okazuje się, że w pewnych stanach lotu działanie zgodnie z wbitymi przez instruktora w świadomość ucznia-pilota sztampowymi procedurami typu „wszystkie dźwignie do przodu” może być niebezpieczne. Co trzeba wiedzieć, gdy zaraz po starcie pada jeden z silników? Na to pytanie odpowiada w styczniowym PLAR Andrzej Pazio.

VFR-em na Okęcie
Uzyskanie zgody na lot szkolny na Okęcie od służby kontroli ruchu lotniczego nie zawsze kończy się sukcesem. Przyczyną jest specjalna uwaga, jaką kontrolerzy muszą poświęcić takiemu lotowi, wynikająca z nie zawsze dobrych doświadczeń z ruchem VFR. O tym, jakie błędy najczęściej popełniają piloci i jak ich unikać, opowiada w pierwszym tegorocznym numerze Przeglądu Maciej Szczukowski, doświadczony kontroler z wieży na Okęciu.

GP Seven – węglowa siódemka
Wykonany z kompozytów węglowych wolnonośny górnopłat GP Seven to bardziej wyrafinowany, przeznaczony dla wymagającego nabywcy następca udanego modelu GP One czeskiej firmy Skyleader. Prototypowi tej pięknej, obiecującej konstrukcji przygląda się w najnowszym numerze PLAR Marcin Wiśniewski.

Latający szpital
Duże samoloty wykorzystywane są do ewakuacji medycznej niezwykle rzadko. Ze względów ekonomicznych optymalnym rozwiązaniem jest więc możliwość adaptacji maszyn linii lotniczych. Na początku grudnia Polskie Linie Lotnicze LOT stały się trzecią linią lotniczą w Europie, posiadającą samolot ewakuacji medycznej, w dodatku największy na naszym kontynencie i dysponujący największym, międzykontynentalnym zasięgiem. Polską maszynę MEDEVAC, gotową nieść pomoc w przypadku np. klęsk żywiołowych, przedstawia Michał Setlak.

Śląskie Fligry
Fligry Team to kolejny pokazowy zespół lotniczy, który w 2011 podziwiać będziemy na polskim niebie. W planach zespołu oprócz pokazów są również niezwykłe przeloty śladami pionierów lotnictwa. Tworzących grupę ludzi i ich samoloty prezentujemy na łamach najnowszego wydania PLAR.

Śmigłowcowy salon w Portugalii
Dla tych, którzy dosyć już mają opowieści o przeciążonych, przestarzałych i archaicznie wyposażonych Mi-2 operujących w polskim lotnictwie poszukiwania i ratownictwa (SAR) mamy relację z salonu Helitech będącego wystawą tego, co najlepsze do zaoferowania ma światowy przemysł zaopatrujący ratownictwo śmigłowcowe. Wszystko to w relacji Miłosza Rusieckiego z portugalskiej edycji tej imprezy.

Sting S4 – latający punkt widokowy
Na pierwszy rzut oka TL2000 Sting S4 niewiele różni się od poprzedniej generacji tego modelu, ale to tylko pozory. W Stingu S4 kumulują się doświadczenia zebrane podczas eksploatacji 350 maszyn poprzednich serii. To sprawia, że S4 jest jedną z najlepszych na rynku propozycji dla ambitnego turysty. Najnowszą wersję Stinga prezentuje w styczniowym Przeglądzie Lotniczym Marcin Wiśniewski, dzieląc się swymi wrażeniami z lotnego testu.

Uratować las
W okresie największego zagrożenia pożarowego lotnictwo stanowi bezcenne wsparcie dla strażaków, walczących z trawiącym lasy żywiołem. Gdyby nie ono, straty spowodowane pożarami byłyby dużo wyższe od kosztów wsparcia z powietrza. Pracę polskich latających pożarników i ich narzędzia przedstawia Daniel Klawczyński.

Na andyjskiej fali
Sebastian Kawa przyzwyczaił nas do swoich szybowcowych wyczynów. Plonem jego najnowszej wyprawy do Ameryki Południowej jest ogromna ilość nowych doświadczeń i kilka rekordów Polski – między innymi pokonanie magicznej bariery 2000 km. W najnowszym numerze PLAR zamieszczamy relację z pierwszej ręki z owych niezwykłych lotów nad Patagonią.

Perkoz zachwycił Niemców
Wydawało by się, że naszym zachodnim sąsiadom, których nowoczesne konstrukcje cieszą się w świecie wyjątkową renomą, nie można zaimponować nowym szybowcem. Jednak prezentowany podczas niedawnego tournée SZD-54-2 Perkoz z Bielska nieodmiennie wzbudzał wśród Niemców entuzjazm, również w najsłynniejszym niemieckim szybowisku górskim Unterwoessen... Czym tak ich zachwycił, pisze w styczniowym Przeglądzie Michał Ombach.

Kalendarium imprez 2011
Pierwszy stycznia już za nami. Pora brać kalendarz na 2011 i rezerwować czas na lotnicze wydarzenia, na których nie powinno Was zabraknąć. Pomoże w tym pierwsze nasze kalendarium imprez lotniczych na 2011 r.

A także, jak co miesiąc, lotnicze aktualności z kraju i ze świata, porady lekarza-orzecznika oraz noworoczny artykuł wstępny Naczelnego i felieton Piotra Długiewicza o świadomości lotniczych kompetencji.

Zapraszamy do lektury,
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony