Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 10/2012
Źródło artykułu

Październikowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Październikowy Przegląd Lotniczy już w salonach prasowych i kioskach oraz w skrzynkach pocztowych prenumeratorów. W numerze m.in.:

Bell z Garminem
Do Polski trafił demonstracyjny egzemplarz najnowszego śmigłowca Bell 407 GX. To modyfikacja popularnego modelu 407, wyposażona w zintegrowaną, cyfrową awionikę. Polecieliśmy Bellem ze szklanym kokpitem i możemy krótko powiedzieć, że całościowe, spójne podejście zaprezentowane przez Garmina w G1000H wyznacza nowy standard śmigłowcowej awioniki. W najnowszym PLAR znajdziecie opis maszyny, zilustrowany zdjęciami ze zorganizowanej na wyłączność PLAR sesji air-to-air.

Biuletyny – lektura obowiązkowa
Oddawać samolot do CAMO? Przecież to 500 złotych miesięcznie! Jeśli decydujemy się na samodzielne zarządzanie zdatnością swojego samolotu, to róbmy to w sposób świadomy – zarówno obowiązków, jak i konsekwencji – pisze Kamil Kruszczak.

Zakołuj do nas na obiad
Wychodzisz przed próg domu i stajesz na drodze kołowania – w zasięgu cały świat... Takich osiedli w Stanach są setki. Kto mieszka, czym lata i jak wygląda życie codzienne w Cameron Air Park, pisze w październikowym Przeglądzie Lotniczym Krzysztof Krawcewicz.

Precyzyjne lądowanie bez silnika
Lądowanie przy braku napędu wymaga specjalnego gospodarowania wysokością. Nie jest to specjalnie trudne (o czym doskonale wiedzą szybownicy), jednak warto jak najlepiej opanować tę umiejętność. Doskonaleniu tej techniki służy ćwiczenie opisywane przez Jerzego Orkiszewskiego.

Kilka minut
Czynności okresowe wydają się czasem dmuchaniem na zimne, jednak naprawdę chronią przed realnymi zagrożeniami – udowadnia Krzysztof Krawcewicz na przykładzie prawdziwego zdarzenia, które tylko dzięki czynnościom okresowym nie zakończyło się katastrofą.

Chipfest – rzecz o standaryzacji
Jak to jest, że na jedno z dziesiątek małych klubowych lotnisk w Anglii zlatuje się z całego kraju grupa prywatnych posiadaczy samolotów jednego typu, po czym startują w kilkunastosamolotowej formacji, lecą w niej kilkakrotnie zmieniając szyk ugrupowania i wreszcie lądują, a wszystko odbywa się w bezpieczny i uporządkowany sposób? Czy coś takiego byłoby możliwe dzisiaj w Polsce? Spisana dobra praktyka lotnicza, briefingi, doświadczeni instruktorzy – to trzy ważne elementy bezpiecznego latania w większej grupie samolotów, twierdzi Jacek Mainka, który wziął udział w takim locie zespołowym wraz z Andrzejem Rutkowskim, autorem znakomitych zdjęć ilustrujących artykuł w PLAR 10/2012.

ICAO level 4 – niezbędne minimum
Komu ULC i RELTA nie odpowiada, nie musi już wyjeżdżać za granicę. Nie musi już nawet fatygować się na egzamin – komisja może nawet do niego przyjechać. Alternatywne podejście do egzaminów z języka angielskiego przedstawia Krzysztof Krawcewicz.

Szkolenie jak marzenie
Przed dostawą pierwszego polskiego B787 piloci PLL LOT przechodzą szkolenie w ośrodku Boeinga w Gatwick. Proces ten różni się jednak od dotychczasowych, bowiem z myślą o Dreamlinerze stworzono zupełnie nowy, zintegrowany system szkolenia. Nowe podejście do kształcenia pozwoliło znacznie skrócić czas szkolenia załóg i mechaników. Szkoleniu załóg Dreamlinera przyglądał się Michał Setlak.

Na francuskim niebie
Tradycją pokazów lotniczych we francuskim Lens jest profilowanie kolejnych edycji pod kątem jednego motywu. W tym roku była nim przyjaźń polsko-francuska, dlatego podczas imprezy – oprócz wielu oryginalnych samolotów, których nie widujemy na co dzień – dało się zauważyć polskie akcenty – relacjonuje w PLAR 10/2012 Andrzej Rutkowski, prezentując ciekawostki z Lens uchwycone w swym obiektywie.

Wisła bez wody
Lecąc jako pasażer możemy zająć się podziwianiem widoków. Naszym oczom ukazuje się wtedy to, co nie jest dostępne dla tych, którzy stąpają po ziemi – na przykład efekty suszy, która nie do poznania zmieniła oblicze naszej największej rzeki. W fotogalerii PLAR niemal pozbawiona wody Wisła w obiektywie Romana Peczki.

Taurus – frajda side-by-side
Dwuosobowy motoszybowiec Taurus, choć znajduje się w ofercie Pipistrela już od kilku lat, jest w Polsce bardzo mało znany. Dlatego z tym większym zainteresowaniem przyjęliśmy zaproszenie na polską prezentację egzemplarza demo tego motoszybowca sprowadzonego prosto z fabryki w Słowenii. Na łamach październikowego Przeględu Taurusa przedstawia Andrzej Rutkowski.

Próba generalna
Na lotnisku w Michałkowie Aeroklub Ostrowski zorganizował XXI Krajowe Zawody Szybowcowe o Puchar Prezydenta Ostrowa Wielkopolskiego. Były one jednocześnie przedmistrzostwami Europy, które odbędą się tu za rok. W najnowszym PLAR relacja Marcina Kasprowiaka.

Z Wall Street do reprezentacji Polski
Radość po drużynowym zwycięstwie Polaków w Szybowcowych Mistrzostwach Świata w USA jest wciąż świeża – indywidualnie złoto wywalczyli Sebastian Kawa i Zbigniew Nieradka, srebro Łukasz Wójcik. Jak przebiegały mistrzostwa w teksańskim Uvalde, pisze Wiktor Koźlik, który startował w nich razem z naszymi medalistami.

A oprócz tego, jak co miesiąc, solidna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza o lotnictwie i demokracji oraz oczywiście Level 120 – felieton Piotra Długiewicza.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony