Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 10/2011
Źródło artykułu

Październikowy numer Przeglądu Lotniczego

Latanie jesienią to główny temat najnowszego numeru Przeglądu Lotniczego, który znajdziecie w salonach prasowych i e-kiosku. W numerze m. in.:

Czy rano będzie mgła?
Takie już są uroki jesieni: przy ustabilizowanej, wyżowej pogodzie poranna mgła czasem występuje, a czasem nie. Jak ją przewidzieć – w rozmowie z PLAR wyjaśnia Stanisław Salamonik, meteorolog-synoptyk, wieloletni pracownik IMGW, wykładowca meteorologii na kursach lotniczych i egzaminator LKE.

Pogodowe pułapki
Jesienne pogody niosą ze sobą szereg zagrożeń dla lotników. O wszystkich wiemy jeszcze z kursu podstawowego, jednak zbyt często zdarza się nam je lekceważyć... Wraz z Maciejem Laskiem z PKBWL w październikowym PLAR przypominamy o tych niebezpieczeństwach, przedstawiając przykłady jesiennych wypadków lotniczych, które wydarzyły się w Polsce, a w których piloci dali się złapać w pogodowe pułapki jesieni.

VFR noc – pomysł na jesień
Jesienne dni coraz krótsze, a chciałoby się, jak podczas wakacji, po pracy przyjechać na lotnisko i jeszcze trochę polatać, ale zachód słońca krzyżuje nam plany. Odpowiedź na pytanie, jak temu zaradzić, nasuwa się sama – trzeba wyszkolić się do lotów nocnych. O szkoleniu i specyfice nocnego latania piszemy w PLAR 10/2011.

Cessna 177RG – zupełnie inna Cessna
Duża podaż samolotów na rynku wtórnym w Europie Zachodniej oraz wyjątkowo niskie obecnie ceny stanowią dla niejednego pilota okazję do realizacji marzeń o posiadaniu własnego samolotu. W najnowszym Przeglądzie Lotniczym przedstawiamy Cessnę 177RG – rzadki w Polsce typ, którego zalety odrywają na nowo piloci prywatni.

Książka lotów – o czym warto pamiętać
Jak wybrać właściwą książkę lotów spośród dostępnych na rynku? Jak dokonywać w niej wpisów, by były zgodne z regułami sztuki i po lotach nie budziły wątpliwości? Przeczytaj – może ten krótki artykuł uchroni cię przed kłopotami.

Bell w kompozytowej skórze
Pod koniec września na lotnisku w Konstancinie po raz pierwszy w Polsce został zaprezentowany nowy dwusilnikowy śmigłowiec Bell 429, którym producent zamierza konkurować z popularnymi Eurocopterami. Czym może zainteresować potencjalnych użytkowników – tego dowiesz się z artykułu zamieszczonego w najnowszym Przeglądzie.

Symulator w wirówce
W Wojskowym Instytucie Medycyny Lotniczej oddano do użytku niezwykły symulator lotniczy, którego integralnym elementem jest wirówka przeciążeniowa na miarę XXI wieku. W październikowym PLAR przedstawiamy niezwykłe możliwości tego urządzenia.

Fregata, niebo i Ty
Na każdym lotnisku, na którym się pojawia, Fregata budzi zainteresowanie. Uwagę jednych przykuwa oryginalną koncepcją z usterzeniem motylkowym, innym się zwyczajnie podoba. Jeszcze inni kręcą nosem, że jednomiejscowa, ale gdy dowiadują się, jakie ma możliwości, zaczynają im się świecić oczy. W PLAR 10/2011 przedstawiamy motoszybowiec J-6 Fregata – dojrzały owoc poszukiwań czystej radości latania, którą wyraźnie widać na świetnych zdjęciach Andrzeja Rutkowskiego.

Tannkosh 2011, czyli antidotum na...
Nazwa „Tannkosh” miłośnikom lotnictwa kojarzy się jednoznacznie z największą imprezą lotniczą świata, która odbywa się w amerykańskim Oshkosh – i właśnie o to chodzi. Choć skala przedsięwzięcia jest... o rząd wielkości mniejsza, to jednak 1148 maszyn, które przybyły w tym roku do niemieckiego Tannheim, robi niesamowite wrażenie. Atmosferę zlotu przybliża na łamach PLAR Andrzej Rutkowski, który poleciał tam Cessną 152, zabierając oczywiście ze sobą swój nieodłączny aparat fotograficzny.

Klasa Unlimited wciąż bez Polaków
Mistrzostwa Świata w Akrobacji Samolotowej we włoskim Foligno przyciągnęły gigantów ze światowej czołówki, którzy walczyli o trofea w klasie Unlimited – najwyższej pod względem trudności wykonywanych figur i zapotrzebowania na osiągi samolotów. W październikowym PLAR relacja Ireny Kujawy z World Aerobatic Championships – niestety, wciąż bez udziału Polaków.

Mikroloty do roboty
Ultralekkie samoloty i śmigłowce kojarzą się nam nieodmiennie z lataniem dla przyjemności – tymczasem, jak zauważa w swym artykule Daniel Nowik, mogą z powodzeniem posłużyć do wykonywania zupełnie poważnych zadań, nawet w służbie lotnictwa państwowego. Warto o tym pomyśleć, zwłaszcza, że zarówno na świecie, jak i w Polsce, są już przykłady takiego zastosowania!

Radom – piękno lotnictwa
Kto tam był, ten przyzna, że warto było czekać na kolejną edycję Air Show. Choć nie wszystkie z zapowiadanych samolotów dotarły do Radomia, bogactwo i program pokazów były imponujące, co udowadnia w swej okraszonej pięknymi zdjęciami relacji Miłosz Rusiecki.

O miejsce dla Antka „Wiedeńczyka”
Wciąż popularne w Polsce Antki nie robią zwykle na gościach lotniczych imprez wielkiego wrażenia, jednak wojskowy An-2 o numerze 7447, zwracający uwagę oryginalnym malowaniem, ma niezwykłą historię. Przypomina ją Miłosz Rusiecki, apelując o godną „emeryturę” dla historycznego samolotu.

Poczuj różnicę 2, czyli co warto wiedzieć o pilotowaniu wiatrakowca
Pilotowanie wiatrakowców okazuje się być zaskakująco podobne do pilotowania samolotów, ma jednak swoją specyfikę. Gdzie leżą istotne różnice, w czym wiatrakowiec jest od samolotu „lepszy”, a gdzie trzeba zachować szczególną czujność – w październikowym PLAR druga część artykułu Kamila Antkowiaka, jednego z pierwszych polskich licencjonowanych instruktorów wiatrakowcowych.

...a oprócz tego comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Krzysztofa Krawcewicza o kryzysie i lataniu oraz felieton Piotra Długiewicza szacunku dla lotnictwa ultralekkiego.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony