Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 03/2010
Źródło artykułu

Marcowy numer Przeglądu Lotniczego już w salonach prasowych

Szykuj się do nowego sezonu wraz z marcowym numerem Przeglądu Lotniczego, który został już rozesłany do prenumeratorów i aktualnie trafia do salonów prasowych. Obok spraw technicznych, dużo miejsca poświęcamy idei posługiwania się językiem angielskim zamiast polskim w przestrzeni klasy G.
W numerze m.in.:

Wciąż latamy więcej – statystyki ruchu GA w 2009 r.
Miniony rok był dla polskiego lotnictwa ogólnego wyjątkowo trudny – na kryzys gospodarczy nałożyły się problemy spowodowane wprowadzeniem przepisów Part M oraz wczesne nadejście niekorzystnej, jesienno-zimowej aury. Jak odbiło się to na liczbie operacji lotniczych? W marcowym numerze jako pierwsi prezentujemy najnowsze statystyki FIS, opisujące polski ruch general aviation w 2009 r.

Prima Aprilis z angielskim
Inspirowani lekturą PLAR, informatorzy FIS proponują, by 1 kwietnia korespondencję ze Służbą Informacji Powietrznej prowadzić w języku angielskim. To nie żart! Szczegóły inicjatywy wyjaśnia Adriana Szpak, wzbogacając artykuł samouczkiem ze sporą porcją przykładowych dialogów – oczywiście w Aviation English. Z nimi bez problemu poradzisz sobie z frazeologią w tym języku nawet jeśli jeszcze nie rozpocząłeś przygotowań do egzaminu na ICAO level 4.

„Airmanship” – tłumaczenie na polski
Co to jest airmanship? Każdy chyba intuicyjnie wyczuwa, co oznacza owo angielskie słowo-klucz, jednak trudno przetłumaczyć je krótko na język polski. Nic dziwnego, bo pod tym pojęciem kryje się cała masa spraw decydujących o tym, czy jest się dobrym lotnikiem. Próbę wyjaśnienia tego zagadnienia, a tak naprawdę – skłonienia każdego z nas do refleksji nad własnym podejściem do latania – podejmuje Jacek Mainka.

Gulfstream G200 – biznesowy transatlantyk
Dyspozycyjne odrzutowce stanowią, wbrew pozorom, bardzo duży segment rynku samolotów General Aviation. W najnowszym numerze PLAR przedstawiamy należący do klasy „super mid-size” model Gulfstream G200 Galaxy, wyróżniający się wielkością kabiny pasażerskiej i wyjątkowym komfortem.

Rady mechanika – samolot po zimie
U progu wiosny Kamil Iwankiewicz przypomina, jak przygotować samolot do nowego sezonu po wyjątkowo ciężkiej zimie. Warto się za to zabrać jak najwcześniej, zwłaszcza, jeśli maszyna zimowała w warunkach gorszych, niż optymalne. W ten sposób uda nam się uniknąć dużych i kosztownych remontów.

Pół wieku Iskry
Od oblotu TS-11 Iskra minęło właśnie pół wieku. Jej konstruktor, profesor Tadeusz
Sołtyk, nie przypuszczał pewnie, że pokonując przeciwności ustroju stworzy jedną z najlepszych polskich konstrukcji lotniczych. O narodzinach i pierwszych przygodach polskiego odrzutowca oraz o tym, co każdy polski lotnik o Iskrze wiedzieć powinien, pisze Michał Setlak.

Czaplą ze śniegu
Miesiąc temu pisaliśmy o zimowym lataniu Super Cubem na nartach. Wrocławskim pilotom nie wystarczyło samotne latanie i wzięli na hol szybowiec, w dodatku nie byle jaki – zabytkową Czaplę! Jak się startuje takim zespołem z zaśnieżonego lotniska pisze Jacek Zowczak.

Idą zmiany w prawie
Trwające od 2006 prace nad zmianami w prawie lotniczym już wkrótce zaowocują wprowadzeniem nowych regulacji. Grzegorz Siwik – pilot i prawnik uczestniczący w pracach sejmowej podkomisji do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy Prawo Lotnicze – w przejrzysty sposób przedstawia ogrom zmian, jakie nas czekają zwłaszcza w odniesieniu do lotnictwa sportowego i rekreacyjnego..

Po rekordy do Australii
Niektórzy mawiają, że do Australii wystarczy tylko pojechać i rekordy robią się same. Nic bardziej mylnego – wyprawa na Antypody to ogromne przedsięwzięcie logistyczno-finansowe, a osiągnięcie liczących się wyników też nie jest takie proste – pisze w najnowszym numerze PLAR Marta Najfeld, która przywiozła z Australii trzy nowe kobiece rekordy Polski.

Polscy medaliści Szybowcowych Mistrzostw Świata
W tym roku Polacy po raz kolejny staną do walki o tytuł Szybowcowego Mistrza Świata. Wiemy, że szybownictwo to nasz sport narodowy – ale czy pamiętamy konkretne osiągnięcia? Sukcesy polskich szybowników w dziejach tych najważniejszych zawodów przypomina Krzysztof Krawcewicz.

Alpejskie wyzwanie
Zimowy przelot balonem nad Alpami to nie żarty. Przewidując przedwczesne lądowanie, trzeba zabrać ze sobą prowiant umożliwiający przeżycie w wysokich górach, zanim nadejdzie pomoc. To wyzwanie zarówno pod względem lotniczym, jak i logistycznym. To także źródło niezrównanych przeżyć i doznań estetycznych, a także wielkich emocji i oraz ogromnej satysfakcji. O tym wszystkim przeczytasz w relacji Jacka Bogdańskiego w najnowszym numerze PLAR.

Castellon – gdy u nas trzyma zima
Zimą pogoda w naszym kraju zdecydowanie nie sprzyja spadochroniarstwu, dlatego gdy aura odbiera nadzieje na przyjemność ze skakania, warto wybrać się w miejsce, gdzie jest zdecydowanie cieplej, a przy tym można liczyć na znakomitą infrastrukturę, na przykład do Hiszpanii – zachęca Grzegorz Kucharczyk.

Australijska włóczęga
Za oknem chłód, opady, chciało by się zapaść sen zimowy... A może – uciec do Australii? To wcale niezły pomysł, przekonuje Rafał Soćko, opisując w najnowszym Przeglądzie Lotniczym swoją paralotniową włóczęgę po tamtejszych startowiskach.

A oprócz tego tradycyjnie, choć w nieco nietypowym miejscu, artykuł wstępny, w którym Krzysztof Krawcewicz zastanawia się nad tym, dlaczego boimy się używać angielskiego w korespondencji z polskimi służbami, a także felieton, w którym Piotr Długiewicz poszedł na całość i... ogłasza nową religię.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony