Przejdź do treści
PLAR Maj 2013
Źródło artykułu

Majowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku i w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych

W majowym numerze m.in.:

Wiatrakowcem na ratunek
Na pierwszy rzut oka określenie „wiatrakowiec strażacki” może wydawać się zaskakujące. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę, że tylko 1/3 akcji straży pożarnej związana jest z gaszeniem pożarów, okazuje się że najnowszy nabytek OSP Baranów, może być strzałem w dziesiątkę. Z latającymi strażakami z OSP Baranów rozmawia Andrzej Rutkowski.

Osoby na pokładzie a odpowiedzialność pilota
Nie każdy zdaje sobie sprawę, źe prawo lotnicze wymaga nie tylko ubezpieczenia OC w stosunku do osób trzecich, ale i ubezpieczenia OC osób na pokładzie, nie będących członkami załogi. Jakie są konsekwencje braku ubezpieczenia i od czego zależą stawki - o tym w PLAR 5/2013 z Krzysztofem Błaszkiewiczem rozmawia Krzysztof Krawcewicz.

Osłona meteo – dla kogo?
W zasadzie pogodziliśmy się z tym, że planując po Polsce lot Cessną, korzystamy z informacji pogodowych publikowanych wyłącznie dla kilkunastu krajowych lotnisk kontrolowanych, polegamy na słabo sprawdzalnych TAF-ach i GAMET-ach, a pogodowych danych radarowych nie sprawdzamy w ogóle, bo są one celowo przeterminowywane. Czy lotnictwo GA w naszym kraju tak naprawdę nie posiada żadnej osłony meteorologicznej? Na to pytanie odpowiada Maciej Ostrowski.

Z wiosennych Włoch do zimowej Polski
Dziwna aura w tym roku sprawiła że przelot dwoma Tecnamami P2002JF z południowych Włoch do Polski przypominał trochę wyprawę na biegun... Zaczęło się w słonecznej Kapui, a skończyło w pokrytej śniegiem i lodem Łodzi. Jak się leci przez pół Europy w drugi dzień wiosny opowiada Krzysztof Krawcewicz.

Niech starty i lądowania będą bezpieczne
Na jakim poziomie mamy w polskim lotnictwie kulturę bezpieczeństwa? Mogłoby o tym świadczyć to, że zdarzenia z pogranicza bezpieczeństwa lotniczego nie umykają płazem i stają się tematem szerokich dyskusji w gronie lotników. I to, że nie ma w tych dywagacjach rozważania jaki to lotnik „maładiec”, że wylądował czy wystartował w warunkach, które go do tego nie upoważniały. Sprawę startów i lądowań poniżej minimów naświetla w najnowszym Przeglądzie Lotniczym Andrzej Urbański.

Na C-152 wokół Karaibów
Swój niezwykle inspirujący, egzotyczny rajd wykonany w lutym br. popularnym, małym samolotem opisuje Tomasz Wojtowicz. Mielibyście ochotę na taką eskapadę? Poczytajcie sami – to naprawdę możliwe!

Precyzyjni w Toruniu
Sezon zawodniczy otwarty. O pierwszych w tym roku, z powodu pogody – trudnych zawodach samolotowych opowiada Katarzyna Osowska.

Wierny wyżeł – Cessna Bird Dog
Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że tak powszechne dziś Cessny 150, 152, 172 są spokrewnione z... warbidem z wojen w Korei i Wietnamie! Kultową Cessną Bird Dog przedstawiamy w najnowszym Przeglądzie.

Lataj nisko i powoli...
Każdy lotnik wie, że latanie nisko i powoli bynajmniej nie gwarantuje bezpieczeństwa. Mała wysokość i prędkość to codzienne elementy latania śmigłowcem, znajdujące odzwierciedlenie w specyfice wypadków śmigłowcowych, o których pisze w majowym numerze PLAR Michał Setlak.

Pamiętny medalowy przelot...
Tadeusz Chwałczyk przedstawia Ciekawe i mało znane fakty związane z rekordowym przelotem Tadeusza Góry w 1938 r. w 75 rocznicę światowego wyczynu polskiego szybownika i pierwszego laureata Medalu Lilienthala

A także comiesięczna dawka lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez oraz wstępniak, w którym Nadredaktor zachęca do śmiałego planowania lotniczych wypraw, jako odskoczni od kręgów i lotów wokół macierzystego lotniska i felieton Piotra Długiewicza o bezmyślnej dewastacji legendarnego Meigs Field i o tym, co z tej historii dla nas wynika.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony