Majowy Przegląd Lotniczy
Majowy numer Przeglądu Lotniczego trafia już do prenumeratorów, salonów i kiosków. W numerze m.in.:
Nowy podręcznik do frazeologii
ULC opublikował od dawna wyczekiwany podręcznik frazeologii lotniczej. Publikacja nadrabia dystans do aktualnie obowiązujących europejskich standardów w komunikowaniu się lotników przez radio, uaktualnia i porządkuje frazeologię polską. Mało tego, wzorując się na najnowszych rozwiązaniach brytyjskich, wyprzedza publikacje ICAO w tworzeniu bezpiecznych lotniczych standardów językowych. O tym, co ważnego i dlaczego znalazło się w nowym podręczniku, rozmawiamy z koordynatorką tego projektu, Adrianą Szpak.
Friedrichshafen – puls lotniczej Europy
Rekordowe czy nie, te Targi robią zawsze wrażenie. Tu sprzedaje się marzenia... Wprowadzony w 2009 r. coroczny tryb ich organizowania wyczerpał trochę możliwości producentów, jednak ci najwięksi nadążają i zawsze są w stanie czymś nas zaskoczyć. W najnowszym numerze PLAR targowe ciekawostki przedstawia Krzysztof Krawcewicz
Dla widoków – Poprad
Rozpoczynając sezon po zimowej przerwie najlepiej postawić sobie jakieś proste zadanie, które jednocześnie sprawi nam dużo satysfakcji – na przykład lot IFR do słowackiego Popradu, na który czytelników PLAR zaprasza Krzysztof Krawcewicz.
Nasza mała stabilizacja
W lotnictwie komunikacyjnym stabilizacja podejścia ma znaczenie fundamentalne (zastosowanie jego kryteriów pozwoliłoby np. uniknąć katastrofy w Smoleńsku), jednak przydaje się również w general aviation, ułatwiając wykonywanie powtarzalnych, precyzyjnych lądowań. Ustabilizowane podejście oznacza nie tylko komfort dla pasażerów – zmniejsza też obciążenie pilota w newralgicznej fazie lotu. O stabilizacji podejścia pisze w majowym Przeglądzie Jerzy Orkiszewski.
X3 – czego o nim nie wiecie
Pod względem szybkości transportu na niewielkie odległości śmigłowce są bezkonkurencyjne, jednak wraz ze wzrostem odległości problemem staje się ich stosunkowo mała prędkość i skuteczniejsze okazują się samoloty. A gdyby tak połączyć jedno z drugim? Proszę bardzo – dowodzi tego przykład Eurocoptera X3, który ma w sobie także polską nutę – pisze w majowym PLAR Michał Setlak.
Co pilot może „wykręcić” (5)
W naszym cyklu przedstawiamy wymagane przez FAA od kandydatów na pilota zawodowego kilka figur pilotażowych wraz z warunkami ich bezpiecznego i poprawnego wykonania na typowym samolocie nie dopuszczonym do akrobacji. Piąty, ostatni odcinek poświęcamy stromej spirali – umiejętność jej wykonania może mieć znaczenie w przypadku konieczności szybkiego zniżania w ograniczonym obszarze, np. w górach.
Małe lotniska poza EASA?
Czy ubiegłoroczna nowelizacja Prawa Lotniczego i reforma regulacyjna lotnisk otworzą przed małymi lotniskami nowe możliwości, a jeśli tak, to jakie – wyjaśnia Roman Peczka.
Pomoc EU tylko dla rentownych
Większa swoboda na europejskim rynku usług transportu lotniczego sprawiła, że pojawiło się na nim wielu nowych przewoźników i sporo nowych portów lotniczych. Wobec kłopotów finansowych, spowodowanych tym rozdrobnieniem, wiele podmiotów rozgląda się za wsparciem finansowym. O tym, kto ma szansę uzyskać te środki, przeczytasz w majowym numerze PLAR.
Zamknijcie mój plan lotu
Czy przyjmowanie zamknięcia planu lotu może stanowić problem na tyle poważny, by zajmował się nim zespół Latajmy Bezpiecznie? Okazuje się, że w Polsce są z tym kłopoty, które dla wspólnego dobra pilotów i służb ruchu lotniczego należy rozwiązać.
BrakoGyro GT
Wiatrakowce, jeszcze kilka lat temu praktycznie w Polsce niespotykane, coraz liczniej pojawiają się na naszym niebie, a ich zwolennicy mogą wybierać spośród coraz większej liczby dostępnych typów. W najnowszym Przeglądzie Lotniczym Roman Peczka przedstawia nowość na polskim rynku – BrakoGyro GT.
Prawo może być twarde, byle mądre
Tworzenie coraz bardziej skomplikowanego prawa skutkuje jego nieżyciowością przymuszającą obywateli do szukania sposobów na jego omijanie – pisze Andrzej Urbański, podając przykłady niejasnych zapisów.
Twinstar – nieustająca ewolucja
Od kiedy na rynku samolotów dwusilnikowych pojawił się rewolucyjny, kompozytowy Diamond DA-42 Twinstar, minęło już 8 lat – jednak przez ten czas samolot podlegał nieustającemu rozwojowi, a nawet przybył mu większy, siedmiomiejscowy brat. Dynastię Twinstarów przedstawia Wojciech Jeziorski.
Wilga jak nowa
Jaki samolot mógłby być symbolem polskiego lotnictwa sportowego? Chyba żaden nie zasługuje na to bardziej, niż Wilga. W kwietniu minęło 50 lat od oblotu pierwszego prototypu. Wilg lata już coraz mniej, ale serce rośnie, gdy trafiają się takie, jak ta, starannie wyremontowana na warszawskich Babicach, której zdjęcia ilustrują na łamach PLAR doprawioną ciekawostkami, skrótową historię PZL-104.
A także comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez, wstępniak Naczelnego na rozpoczęcie sezonu oraz felieton Piotra Długiewicza o tym, że warto latać według IFR.
Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR
Komentarze