Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lutowy numer Przeglądu Lotniczego już w sprzedaży

Lutowy numer Przeglądu Lotniczego już u prenumeratorów i w salonach prasowych! Tym razem możecie przeczytać o:

Rejestr 2010
Za sprawą tego artykułu numer lutowy zawsze najszybciej znika z kiosków. Coroczny bilans otwarcia dla polskiego lotnictwa – stan rejestru cywilnych statków powietrznych. Czy faktycznie rok 2009 był dla naszego lotnictwa cywilnego, jak zapowiadano, kryzysowy? Przyglądamy się zmianom, jakie w 2009 r. miały miejsce w prowadzonym przez ULC Rejestrze Cywilnych Statków powietrznych i w ewidencji samolotów ultralekkich.

Climb level 4, czyli pora na egzamin

Egzaminy ze znajomości angielskiego dla pilotów to obecnie gorący temat. Każdy, kto chce latać za granicę, musi się im poddać – posiadacze dotychczasowego uprawnienia „radio międzynarodowe” najpóźniej do marca 2011 r. Są tacy dla których ten egzamin to czysta formalność, dla większości pilotów zdobycie upragnionego ICAO LEVEL 4, to duże wyzwanie. Krzysztof Krawcewicz, który świeżo zdał „English Proficiency”, dzieli się swymi doświadczeniami z przygotowań i samego testu i przyznaje, że nie było łatwo. W artykule znajdziemy informacje o przydatnym zakresie słownictwa, możliwych wariantach egzaminu, dostępnych pomocach naukowych i sporo praktycznych wskazówek. Jeśli więc stoi przed Tobą wyzwanie w postaci ICAO LEVEL 4, nie przegap tego artykułu!

Rodzina RV – bestsellery z pudełka

Już na pierwszy rzut oka widać, że samoloty te powstały z myślą o czystej radości latania – rasowa sylwetka cieszy oko i zdradza niezłe osiągi. Do tego może dojść satysfakcja z własnego dzieła – budowa RV-7, 8 czy 9 z zestawu zajmuje około 1500 roboczogodzin. Dla tych, którzy do samolotu mają podejście bardzo indywidualne i wiedzą czego chcą, samoloty Van's RV zawsze pozostawały w kręgu zainteresowań – w Polsce aktualnie latają już cztery egzemplarze! Jakie są dostępne modele i który najlepiej wybrać, dowiesz się z najnowszego PLAR.

Irlandia – lotniczy przewodnik
Masz licencję pilota? Oglądasz mapy, marząc o odkrywaniu świata z lotu ptaka? Kamil Skorupski proponuje Zieloną Wyspę, jej niesamowite krajobrazy i... nie wyższe niż w Polsce ceny wynajmu samolotu.

Odchodzą obszarówki – pora na GAMET
Wśród dostępnych w Polsce depesz meteorologicznych pojawiła się nowa jakość – depesza GAMET. Dla wszystkich latających oznacza to konieczność nauczenia się czytania nowego formatu, jednak po lekturze artykułu Andrzeja Rutkowskiego nie będzie to takie trudne.

Rady mechanika – czym myć samolot
Pisaliśmy już, jak ważne dla dobrej kondycji samolotu jest utrzymanie go w czystości. Tym razem Kamil Iwankiewicz odpowiada na wcale nie trywialne pytanie: jak i czym myć samolot, by uzyskać pożądany wynik, a jednocześnie mu nie zaszkodzić. Zapraszamy do stanięcia Z WIADREM W ZAWODY.

W zimowej szacie

Śnieżna zima wcale nie musi być przeszkodą w lataniu. Zamiast czekać do wiosny, wystarczy wyposażyć samolot w narty. Piloci z Aeroklubu Wrocławskiego postawili na narty swojego Pipera Super Cuba, a Jacek Zowczak udowadnia, że niepowtarzalne wrażenia, nowe doświadczenia i trening w wymagających zimowych warunkach są warte zachodu.

Skrzydełko Margańskiego

W Kaniowie i w Bielsku trwają próby w locie rozwiązania, które może okazać się przełomem i pozwoli wykorzystać zalety układu „kaczka”, unikając jego największych wad. Choć o projekcie słychać od pewnego czasu, wciąż mało kto tak naprawdę wie, na czym polega jego koncepcja. Wyjaśniamy to bez wdawania się w zbędne dywagacje w najnowszym Przeglądzie Lotniczym.

Ścieżki do kariery mechanika
Spełnienie się w lotnictwie niekoniecznie musi oznaczać miejsce za sterami liniowca – satysfakcję może dawać też opieka nad skrzydlatymi maszynami. Odpowiednia licencja, poparta doświadczeniem zawodowym daje prestiż i dobre zarobki, zaś w przypadku pilotów będących jednocześnie właścicielami bardzo obniża koszty utrzymania samolotu. Jak zostać mechanikiem lotniczym, jakie istnieją kategorie licencji i do czego one uprawniają, przeczytasz w lutowym numerze PLAR.

Tadeusz Góra odleciał... – wspomnienie

Nazwisko Tadeusza Góry jest znane każdemu polskiemu lotnikowi – człowiek-legenda polskiego szybownictwa, pilot szybowcowy, samolotowy i śmigłowcowy, zdobywca pierwszego w świecie Medalu Lilienthala i pierwszego w Polsce kompletu szybowcowych diamentów, a także pilot myśliwski RAF. W najnowszym PLAR Tadeusz Chwałczyk – pisarz, dziennikarz, lotnik, biograf Tadeusza Góry – opisuje najbarwniejsze epizody z życia sławnego pilota.

Niedościgły Sebastian – III Grand Prix w Chile
Wielu z nas na bieżąco śledziło przez Internet zmagania światowej czołówki szybowników, czemu towarzyszyły wielkie emocje i wreszcie – wielka radość, gdy Sebastian Kawa wywalczył trzeci z rzędu tytuł Mistrza Świata w wyścigach szybowcowych Grand Prix 2010 w Santiago de Chile. Zamieszczone w najnowszym PLAR barwne relacje Tomasza Kawy, godne najlepszych tradycji polskich komentatorów, pozwolą Czytelnikom przeżyć to jeszcze raz. No i fantastyczne zdjęcia Sebastiana z latania w Andach sprawiają, że czytając ten artykuł czujemy się, jakbyśmy sami tam latali.

Oblot „Montgolfiery“

Po 227 latach od historycznego pokazu na łące w pobliżu francuskiej miejscowości Annonay, jedyna jak do tej pory replika balonu braci Montgolfier wzbiła się w powietrze w Polsce. W lutowym numerze Przeglądu Lotniczego przedstawiamy niezwykły aerostat, który jeszcze w tym roku będzie można oglądać podczas pokazów i rekonstrukcji historycznych.

Moje miejsce w Kadrze
Po rocznej przerwie na nasze łamy powraca Maciej Horbowski, który tym razem opowiada jak trafił do kadry narodowej PPG i reprezentował Polskę na międzynarodowych zawodach – mimo iż od wypadku na paralotni w 2001 r. porusza się na wózku. Okazuje się, że oprócz pokonania obiektywnych przeciwności, trzeba było również uporać się z przeszkodami biurokratycznymi...

I oczywiście comiesięczna porcja aktualności ze świata lotnictwa, a także zawsze aktualny wstępniak Krzysztofa Krawcewicza, w którym Naczelny zastanawia się, jak wykorzystać chwilowe zainteresowanie mediów po sukcesie Sebastiana Kawy dla lepszego rozwoju lotnictwa w Polsce. Rzecz jasna nie zabrakło pisanego z poziomu FL 120 felietonu Piotra Długiewicza, który tym razem zaprasza nas do refleksji na temat względności pojęcia wysokości bezpiecznej.

Zapraszamy do lektury!
Redakcja PLAR


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony