Przejdź do treści
Źródło artykułu

Listopadowy Przegląd Lotniczy dostępny w salonach prasowych

Listopadowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych. W numerze polecamy:

Sprawdzony w szkole
Czeski PS-28 Cruiser (epizodycznie produkowany jako Piper Sport), który opisywaliśmy w PLAR 10/2013 znalazł w międzyczasie zastosowanie w Polsce. Aby poznać doświadczenia z eksploatacji tego samolotu w nie najłatwiejszych warunkach – bo szkolenia podstawowego, odwiedziliśmy ośrodek szkolenia, który (jak się okazało – pod wpływem tamtego artykułu) zamówił dwa takie samoloty. Obecnie wylatały już łącznie ponad 500 godzin.

Małgosia wraca do domu
Ma już pierwszy długi przelot za sobą – z Mielca, gdzie wykonywano próby w locie, do Kaniowa (Czechowice-Dziedzice) gdzie stacjonuje. Nowatorski układ sterowania samolotem, zastosowany w Małgosi IIA sprawdził się w pełni! Czy już można mówić o epokowym wynalazku autorstwa inż. Edwarda Margańskiego?

Plan lotu z powietrza
Złożenie planu lotu z powietrza jest obwarowane wieloma warunkami i nie zawsze się może powieść. Kiedy możemy złożyć AFIL, a kiedy należy pomyśleć o złożeniu planu przed lotem – wyjaśnia Magda Rekść-Kopyłowicz – informatorka FIS Gdańsk.

Dalekie trasy VFR cz. 3
O czym powinniśmy pamiętać zanim oderwiemy samolot od ziemi i skierujemy go na trasę o długości bliskiej jego zasięgowi - przypominają Adrian Wrocławski i Łukasz Łapiński.

SOP, czyli latamy według standardu
Użytkowanie samolotu, praca firmy lotniczej – bez względu na to czy to jest przewoźnik czy ośrodek szkolenia – powinny przebiegać według pewnych procedur. Przestrzeganie Standard Operating Procedures jest istotnym aspektem prac załogi i gwarantuje bezpieczeństwo przeprowadzonych operacji. SOP to nie tylko czcza formalność – wyjaśnia pilot liniowy i instruktor Dominik Punda.

Nowa jakość w szkoleniach menedżerskich
Czy branża lotnicza potrzebuje menedżerów? Co im oferuje? Na to i inne pytania odpowiada Piotr Ołowski – Prezes ULC oraz Wojciech Rybowski – Prezes Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów.

Iskra wskrzesza legendę
Swego czasu pisaliśmy w PLAR o pierwszej prywatnej Iskrze w Polsce (SP-YIR). Od kiedy samolot trafił do Fundacji Legendy Lotnictwa, lata ze znakami SP-YLL i tu powierzono mu nie lada zadanie – występując na pokazach ma pomóc w uzbieraniu środków na odbudowę myśliwca PZL P.11c !

Ostatni weekend
3 lata temu w pobliżu Pyrzowic rozbił się Cirrus SR22, z czterema osobami powracającymi z weekendowego wypadu do Włoch. Analizę katastrofy przedstawia Michał Setlak.

Inspirujące Oshkosh
Impreza lotnicza w Oshkosh stanowi jeden z najważniejszych lotniczych punktów odniesienia. Juliusz Hanke przedstawia ciekawe konstrukcje z przeznaczeniem dla amatorów, które można było zobaczyć w tym roku.

Inteligentna lampa
Na rynku pojawiły się nowe lampy, zasilane solarnie i sterowane radiowo.  Oferta w sam raz na szybkie przysposobienie lotniska do jesienno-zimowych lotów.

Celnie na Bednarach
Lądowanie precyzyjne, zwłaszcza bez gazu, to cenna umiejętność. We wszystkich aeroklubach sezon zamykają zawody na celność lądowania, w których piloci mogą porównać i doskonalić swoje umiejętności. Jak to zrobił Aeroklub Poznański piszą Joanna Cwojdzińska i Krzysztof Konowalski

Na lądowisku Natolin
Między Kłobuckiem a Wieluniem znajduje się lądowisko Natolin, które już drugi raz zorganizowało Pilots Meeting Natolin. Impreza ściągnęła ponad 50 załóg, wśród nich pilotów samolotowych, szybowcowych, śmigłowców i spadochroniarzy.

Piękniejsza twarz baloniarstwa
We wrześniu Leszno stanowiło arenę I Balonowych Mistrzostw Kobiet. Nasza redakcja objęła patronatem medialnym to wydarzenie. Emocjonująca relacja Jarosława Adamka.

Skoczyć czy poczekać?
Jak wiele rzeczy może nas zaskoczyć zanim wykonamy skok ratunkowy opowiada – na podstawie swoich doświadczeń – Grzegorz Świderski, włączając się w dyskusję po zbyt licznych w tym roku przypadkach ratowania się pilotów z niesprawnego szybowca – głównie wskutek zderzenia.

Chipmunk – "Mini-Spitfire"
DHC Chipmunk jest dziełem polskiego konstruktora Wsiewołoda Jakimiuka. Ten brytyjski samolot wykorzystywany przez RAF, możemy teraz podziwiać na polskim niebie, za sprawą Jacka Mainki – jego szczęśliwego właściciela, kolekcjonera historycznych samolotów. Opowiada on nam historię tej sławnej konstrukcji.

A oprócz tego comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego o nocnych lotach VFR i felieton Piotra Długiewicza na temat historii lotniczych marek.

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony