Grudniowy Przegląd Lotniczy w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych
W grudniowym Przeglądzie Lotniczym, przeczytacie:
SportStar RTC - do zabawy i zarabiania
Podążając na fali sukcesu EuroStara, czeska firma Evektor serwuje nam jego następcę, SportStara RTC. Najcięższy z dotychczasowych wariantów został zaprojektowany z myślą o ciężkiej pracy - szkoleniu do licencji turystycznej PPL(A). Czy zastąpi on ośrodkach szkolenia leciwe Cessny? W PLAR 12/2012 tę konstrukcję przybliża Wam Marcin Wiśniewski, który miał okazję latać zarówno najpopularniejszą, jak i najnowszą maszyną Evektora.
Zanim polecisz do Lublina
Od 15 listopada mamy w Polsce nowy CTR - CTR Lublin. Wśród procedur przylotowych i odlotowych przewidzianych dla tego lotniska są, rzecz jasna, także procedury VFR. Specjalnie dla naszych czytelników w listopadzie br. obfotografowaliśmy punkty VFR Lublina. Mamy nadzieję, że nasz artykuł pomoże w bezpiecznym i bezproblemowym przylocie na to lotnisko.
Śmigło stałoobrotowe - spróbujmy jeszcze raz
Mogło by się wydawać, że określenie "śmigło stałoobrotowe" samo siebie objaśnia, jednak w praktyce nie wszyscy rozumieją sens jego działania. W grudniowym Przeglądzie Krzysztof Krawcewicz w przystępny sposób pisze o korzyściach z posiadania śmigła stałych obrotów i jego funkcjonowaniu.
Trzy minuty do startu
Wymiana floty śmigłowcowej w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym umożliwiła wprowadzenie nowych procedur, zapewniających skuteczne działanie zespołów śmigłowców ratunkowych w ramach systemu państwowego ratownictwa medycznego przy zachowaniu maksimum bezpieczeństwa. Aby trochę bardziej poznać sterylny świat latających ratowników, Andrzej Rutkowski odwiedził ich w warszawskiej bazie na jednym z listopadowych dyżurów.
Europejski standard
Jeszcze niedawno latając po świecie zazdrościliśmy Niemcom, Francuzom czy Anglikom nowoczesnych, wygodnych terminali lotniskowych. Jednak w ciągu zaledwie kilku lat polskie porty lotnicze pokonały olbrzymi dystans, dzielący je od lśniących budowli Europy Zachodniej. Gotowy jest już zbudowany od podstaw port lotniczy Lublin w Świdniku, wkrótce mają ruszyć porty w Gdyni i Radomiu. Dziś Polska może się pochwalić terminalami, które nie odbiegają od zachodnich - spójrzcie na zdjęcia w grudniowym PLAR!
Kalendarz 2013
Dobra wiadomość dla tych, którzy dopytywali się, czy będzie nowa edycja kalendarza fotograficznego Przeglądu Lotniczego, który tak spodobał się Wam dwa lata temu. W najnowszym PLAR prezentujemy fotokalendarz na rok 2013 ze wspaniałymi zdjęciami air-to-air autorstwa Andrzeja Rutkowskiego.
RC-3 Sea Bee - wodna bestia
Takie samoloty widuje się nieczęsto. Chodzi nie tylko o niewątpliwie oryginalne kształty - płatowiec Republic RC-3 Seabee z lat czterdziestych wyposażono w nowoczesny, sterowany mikroprocesorowo silnik V8 Chevroleta i zintegrowaną awionikę, dzięki czemu zyskał prawdziwą drugą młodość i osiągi lepsze od pierwowzoru. Historią i konstrukcję tego samolotu opisuje specjalnie dla Czytelników PLAR Don Peterson.
Widzieć i wiedzieć - o podejmowaniu decyzji
Większość wypadków jest wynikiem działań lub braku działania załogi podczas lotu. Są rzeczy, których nie da się przewidzieć, takie jak usterki techniczne czy działanie innych osób, stanowią one jednak bardzo mały procent przyczyn wypadków. Większość problemów bierze się z błędnych decyzji lub ich braku. O podejmowaniu decyzji w lotnictwie napisano już wiele, jednak temat ten warto sobie często odświeżać, w czym pomoże artykuł Jacka Mainki z zespołu Latajmy Bezpiecznie.
AOPA Summit 2012
Jerzy Orkiszewski przedstawia migawki z jedynej w swoim rodzaju imprezy lotniczej - zjazdu amerykańskiej AOPA, który w tym roku odbył się w malowniczym Palm Springs w południowej Kalifornii. Zlot samolotów z całych Stanów wieńczy ich "parada", czyli przejazd z lotniska, ulicami miasta, w okolice Centrum Kongresowego, w którym odbywa się konferencja. Wyobraźcie sobie przejazd samolotów (w tym odrzutowców!) przez miasto - nawet tylko dla czegoś takiego warto przybyć na zjazd...
Do kogo ta mowa?
Zdarzyło się Wam, dolatując do lotniska aeroklubowego usłyszeć kiedyś, że na przykład właśnie rozpoczyna się zrzut skoczków, mimo że wyraźnie widać, że lotnisko zamknięte na cztery spusty? Warto wiedzieć, dlaczego tak się dzieje i nie dać się taką sytuacją zaskoczyć. Warto też rozpocząć działania dla rozwiązania tego problemu, który na łamach PLAR przedstawia zespół Latajmy Bezpiecznie.
W co się bawić (1) - Fender Rigging
Choć polskie lotnictwo sportowe należy do ścisłej światowej czołówki, pojęcie "sport śmigłowcowy" praktycznie u nas nie istnieje. Zmieńmy to - zachęca Jędrzej Wiler i z myślą o wszystkich pilotach i posiadaczach śmigłowców, prezentuje na łamach Przeglądu Lotniczego inspirację, by nauczyć się latać inaczej niż zwykle i za kilka miesięcy spotkać na wspólnych zawodach.
Uratować "patyka"
W niedzielę 11. listopada Pirat pilotowany przez 30-latka z Katowic awaryjnie lądował w masywie leśnym w Czernichowie, zawisając w koronie drzewa. Pilota, który przez 3,5 godziny był uwięziony w kabinie, uratowali ratownicy GOPR ze Szczyrku. Jak bezpiecznie zdjąć wiszący 20 m ziemią szybowiec - opisuje Ryszard Głowacki.
Marzenie - start w zawodach
Zawody akrobacyjne postrzegane są jako imprezy zarezerwowane wyłącznie dla nielicznych asów. Tak już nie jest! Od ostatniego Pucharu Polski utworzono dla początkujących akrobatów oddzielną kategorię, dzięki czemu mogą zaznać sportowych emocji i uczyć się obserwując najlepszych - pisze w grudniowym PLAR Artur Frączek.
Mamy Dreamlinera!
Wreszcie jest! 15 listopada na warszawskim lotnisku imienia Fryderyka Chopina wylądował pierwszy Boeing 787 PLL LOT, a my jeszcze tego samego dnia odwiedziliśmy z aparatem fotograficznym pokład najnowocześniejszego pasażerskiego liniowca świata.
A ponadto, jak co miesiąc, porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, wstępniak Krzysztofa Krawcewicza o drodze, którą prze... leciało polskie lotnictwo przez 20 lat istnienia PLAR (tak!) oraz felieton Piotra Długiewicza o konsekwencji w realizacji zamiarów na ziemi i w powietrzu.
Zapraszamy do lektury!
Komentarze