Grudniowy Przegląd Lotniczy już w sprzedaży

Przegląd Lotniczy 12/2019

Grudniowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W grudniowym numerze "Przeglądu Lotniczego" polecamy:

Myśliwski ultralajt
Po kilku udanych konstrukcjach czeska firma TL-Ultralight wprowadziła na rynek najbardziej zaawansowany model – Stream, oferujący użytkownikom szybkość, komfort i rasową sylwetkę. To samolot w układzie tandem, a do tego pilot posługuje się joystickiem – całkiem jak w myśliwcu! Lata się nim bardzo przyjemnie, o czym Krzysztof Krawcewicz przekonał się na lotnisku w Ostrowie. Konstrukcję opisał Jarosław Dobrzyński, zdjęcia w locie Roman Peczka.

"Autoland active"
Czy leci z nami... Autoland? Oferowany w samolotach Piper M600 SLS system w sytuacji zagrożenia – gdy pilot nie jest w stanie kontynuować lotu – sam wybierze optymalne lotnisko i wykona na nim lądowanie, a po przyziemieniu wyłączy silnik... Autoland może aktywować się samoczynnie lub poprzez jedno wciśnięcie przycisku przez pasażera. Jak to działa, wyjaśnia Wojciech Jeziorski.

Miękkie przyziemienie
Gdzie tkwi sekret miękkiego przyziemienia? Instr. Krzysztof Krawcewicz analizuje najczęstsze błędy lądowania, popełniane nie tylko przez mało doświadczonych pilotów i podpowiada, jak wykonać ten manewr prawidłowo. Artykuł opatrzony czytelnymi rysunkami zainteresuje każdego pilota i kandydata.

Krąg metodą naukową
W poprzednim numerze instr. Włodzimierz Chrenowicz wyjaśniał, jak właściwie używać funkcji OBS w naszym odbiorniku GPS, by zbudować prawidłowy krąg. Po lekturze artykułu Andrzej Zieliński w towarzystwie Krzysztofa Krawcewicza postanowił zweryfikować słuszność zawartych w publikacji porad w praktyce. Jak się okazało – to działa! Efekty są rewelacyjne.

Po Diamenty dla Orląt
Gdy nadarzyła się okazja towarzyszenia pilotom JBI w odbiorze i sprowadzeniu z Austrii do Polski fabrycznie nowych Diamondów DA40, nie wahaliśmy się ani chwili. Kolejne dwa takie samoloty zakupiła dęblińska Lotnicza Akademia Wojskowa. Wizytę w zakładach w Wiener Neustadt, sprawdzenie i odbiór maszyn, przygotowanie do lotu oraz przebazowanie opisuje Roman Peczka.

Przez pół Europy na AT-3
Podczas rozgrywanych we wrześniu w Portugalii samolotowych mistrzostw świata chińska reprezentacja startowała na wytwarzanych w Mielcu samolotach AT-3. Filip Modrzejewski spisał relację Jakuba Śliwińskiego i Piotra Maciejewskiego, którzy na prośbę producenta przebazowali dwa samoloty z Polski do Portugalii i z powrotem oraz dzielą się swoimi doświadczeniami z tej trasy.

Trochę inny Mi-2
Mi-2MSB to jedna z nowych wersji znanego na całym świecie śmigłowca, przygotowana przez ukraińskiego producenta silników Motor Sicz. Dzięki zastosowaniu nowych, mocniejszych i lżejszych jednostek śmigłowiec charakteryzuje się lepszymi osiągami i mniejszym zużyciem paliwa. Tekst i zdjęcia Andrzej Rutkowski.

Polski Ogar w Anglii
Nasz korespondent Dave Unwin testuje kolejny statek powietrzny – tym razem jest to pochodzący z lat 70. polski motoszybowiec SZD-45A Ogar, stacjonujący na Wyspach Brytyjskich. "To fascynująca maszyna" – napisał Dave już w pierwszym zdaniu, by na końcu porównać go do pięknego łabędzia. W obiektywie Keitha Wilsona Ogar wygląda rzeczywiście stylowo i elegancko.

Alojzy Dernbach, Jacek Binio
19 listopada na lotnisku w Chrcynnie doszło do tragicznego wypadku wiatrakowca, w którym śmierć poniosły dwie osoby: instruktor pilot Alojzy Dernbach oraz uczeń Jacek Binio. Sylwetki zmarłych lotników kreślą Krzysztof Krawcewicz oraz Piotr Gliga.

Balony w krainie 75 jezior
Dwanaście załóg z całej Polski wzięło udział w II Fieście Balonowej o Puchar Wójta Gminy Iława. Po wykonanych w ciągu dwóch dni dwóch lotach i czterech rozegranych konkurencjach wyłoniono zwycięzców. Nie zabrakło pokazu dla publiczności, która z zainteresowaniem obserwowała starty i lądowania aerostatów. Fotorelacja Ewy Daszewskiej.

A oprócz tego:
Lotnicze aktualności z kraju i ze świata, artykuł wstępny, w którym Redaktor Naczelny w kilku zdaniach podsumowuje mijający rok i snuje plany na ten nadchodzący, a także felietony: Piotra Długiewicza o dwóch intensywnych dniach z życia instruktora, po których ma nadzieję na... kolejne godziny w powietrzu, kpt. Jarosława Czaplickiego o niepokojących brakach w umiejętnościach pilotażu manualnego wśród pilotów liniowych oraz felieton rozpoczynającego karierę w linii Szymona Majchera o trudnych do przecenienia doświadczeniach, zdobytych na fotelu instruktora GA.

Życzymy miłej lektury
Redakcja PLAR

Źródło: PLAR
comments powered by Disqus