PKP PLK: pociągi na odbudowanej linii do lotniska Katowice od grudnia br.
Od nowego rozkładu jazdy, który będzie wdrażany w grudniu br., pociągi powinny zacząć kursować odbudowywaną obecnie linią kolejową nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie, zapewniającą połączenie z lotniskiem Katowice – zapowiedzieli w piątek przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
W piątek PKP Polskie Linie Kolejowe zorganizowały przejazd drezynami inspekcyjnymi po odcinku linii Tarnowskie Góry – Zawiercie, od Miasteczka Śląskiego do powstającej stacji kolejowej Pyrzowice Lotnisko. Prace na linii nr 182 trwają od początku 2021 r. Według PLK odbudowa i budowa postępują zgodnie z harmonogramem, który zakłada termin zakończenia inwestycji w IV kw. 2023 r.
Jak mówił w piątek na konferencji prasowej na lotnisku Katowice wiceprezes PLK Arnold Bresch, przejazd drezynami mógł unaocznić, w jakim momencie realizacji Krajowego Programu Kolejowego (na lata 2014-20, do 2023 r.) są Polskie Linie Kolejowe. „W ostatnich latach mamy do czynienia z boomem inwestycyjnym na kolei. Tak wielkiego zastrzyku inwestycji, jaki mamy od 2016 r., nie mieliśmy okazji doświadczyć: 76 mld zł to jest skala inwestycji, które realizujemy” – akcentował.
„To inwestycje, które w większości kończą się w 2023 r. Także tutaj, wszyscy spodziewamy się, że w grudniu br. pojawią się w rozkładzie jazdy regularne pociągi, które dowiozą tu mieszkańców Śląska i całej Polski – i to lotnisko stanie się jednym z bardziej konkurencyjnych w Polsce m.in. dzięki temu, że będzie tak dobry dostęp koleją do samolotów” – uznał wiceprezes PLK.
„Realizujemy te prace z wielkim rozmachem. Mieliśmy okazję zaobserwować pięknie ułożoną nową infrastrukturę, zelektryfikowaną, w większości jednotorową linię, która pozwoli nam na zaproponowanie doskonałej oferty przewozowej” – ocenił Bresch.
Jak relacjonował w piątek dyrektor projektu z ramienia PLK Tomasz Gasztych, wraz z postępami prac budowlanych, w ostatnich miesiącach skierowano ruch pociągów towarowych do obsługi dwóch bocznic na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór, co umożliwiło przeniesienie głównego frontu robót na odcinek Siewierz – Zawiercie.
Na odcinku Tarnowskie Góry – Siewierz kontynuowane są jeszcze prace przy budowie sieci trakcyjnej, kończy się budowa nowych peronów w nowej stacji Pyrzowice Lotnisko oraz na nowych przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice. Na samej stacji Siewierz powstało lokalne centrum sterowania, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii.
Na odcinku Siewierz-Zawiercie obecnie wymienianych jest 14 km torów, budowana jest sieć trakcyjna i przebudowywane są obiekty inżynieryjne. Powstają perony w stacji Poręba i nowy przystanek Zawiercie Kądzielów. Zakończono już prace na stacji Zawiercie.
Nieeksploatowana dotąd, w większości jednotorowa linia nr 182 o długości ok. 45 km, łączy Tarnowskie Góry z Zawierciem, przechodząc bezpośrednio obok Katowice Airport. Wartą 812,1 mln zł brutto umowę na odbudowę połączenia PLK podpisały z konsorcjum Track Tec Construction, Infrakol i PBIiK jesienią 2020 r.
Budowa kolejowego połączenia do lotniska, oddalonego najszybszymi połączeniami drogowymi od Katowic o ponad 30 km, oczekiwana jest w regionie od lat. Początkowo planowano budowę nowej linii – od Bytomia, przez Piekary Śląskie, jednak wobec kosztów i sprzeciwu mieszkańców, tę koncepcję porzucono.
Ostatecznie PKP PLK skoncentrowały się na rewitalizacji blisko 49 km dotychczasowych, choć w większości nieczynnych bądź rozebranych linii kolejowych: od Tarnowskich Gór do Zawiercia, a także łącznicy do Zawiercia o długości ok. 1 km oraz łącznicy w rejonie Miasteczka Śląskiego – o długości ponad 1 km.
Oprócz odbudowy zaprojektowano elektryfikację połączenia i szereg zmian technicznych – ze względu m.in. na projektowaną prędkość do 140 km/h – wobec pierwotnego kształtu linii. Złagodzono niektóre łuki. W miejscach skrzyżowań z autostradą A1 oraz drogami wojewódzkimi powstały wiadukty. Przebudowywanych jest 38 przejazdów kolejowo-drogowych.
Modernizowanych lub budowanych jest osiem przystanków kolejowych z 11 peronami (m.in. na stacjach Tarnowskie Góry, Siewierz, Poręba i Zawiercie). Powstały już nowa stacja Pyrzowice Lotnisko (tam dobiega końca układanie nawierzchni peronowych) i mijanka techniczna w Miasteczku Śląskim.
Linia ma służyć jako dojazd do lotniska – dla pasażerów czy pracowników, ale będzie też pełniła funkcję północnej towarowej obwodnicy Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Z tego względu wszystkie planowane mijanki mają długość 750 m, co umożliwia obsługę najdłuższych składów. Pociągi towarowe mają osiągać prędkość do 80 km/h.
Według założeń PLK efektem inwestycji będzie dojazd z Zawiercia do lotniska w 23 minuty, a z Tarnowskich Gór w niecałe 20 minut. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd ma zajmować około godziny. Inwestycja jest dofinansowywana kwotą 503,1 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (unijny projekt dotyczący linii 182 oszacowano pierwotnie na 741,8 mln zł).(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ skr/
Komentarze