Zalecenia bezpieczeństwa dla samolotów Cessna 150/152
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) opublikowała na swojej stronie internetowej raport Francuskiej Komisji ds. Badania Wypadków Lotniczych (BEA), który dotyczy popularnych w naszym kraju modeli samolotów Cessna 150/152. W dokumencie zawarte są dosyć ciekawe zalecenia dla użytkowników tego typu statków powietrznych.
Przeprowadzone badania wykazały, że jest możliwe, aby pasażer zajmujący prawy fotel mógł wpływać na system sterowania sterem wysokości i w efekcie wpływać na całkowity brak kontroli w locie. Instruktorzy zaangażowani w badanie nie byli ostrzeżeni o bliskości tego systemu do pedałów steru kierunku i możliwości przypadkowego działania przez pasażera w kierunku zmniejszania pochylenia samolotu.
BEA zaleciła:
- Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA), aby Cessna Aircraft Company poinformowała użytkowników samolotów Cessna 150/152 o możliwości, że pasażer wprowadza zmniejszenie pochylenia samolotu przez przypadkowe działanie na system sterowania sterem wysokości zlokalizowany blisko pedałów steru kierunku;
- Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), aby poinformowała krajowe nadzory lotnicze o potencjalnym ryzyku na samolotach Cessna 150/152, że pasażer powoduje wprowadzenie zmniejszenia pochylenia samolotu przez przypadkowe działanie na system steru wysokości zlokalizowany blisko pedałów steru kierunku.
Raport francuskiej Komisji BEA znajduje się tutaj
Komentarze