V październikowe posiedzenie PKBWL - aktualizacja
Przedstawiamy raporty Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych z zakończonych badań poniższych zdarzeń:
• 533/14 (I, 03.05.2014 r., EPRZ). Dotyczy: Zbyt późnego przekazania przez kontrolera ruchu lotniczego polecenia opuszczenia drogi startowej przez pracowników prowadzących prace techniczne. Przerwania podejścia i odejścia na drugie okrążenie samolotu Boeing 737-800. Informacja o zdarzeniu 533/14
• 608/14 (I, 09.05.2014 r., Strefa czasowa wydzielona TSA 05E). Dotyczy: Naruszenia przez nieznany statek powietrzny strefy czasowo wydzielonej TSA 05E. Informacja o zdarzeniu 608/14
• 958/13 (I, 01.07.2013 r., MATZ EPRA C). Dotyczy: Wlotu samolotu Socata TB-9 Tampico w strefę MATZ EPRA C. Informacja o zdarzeniu 958/13
• 1019/13 (I, 09.07.2013 r., EPWA). Dotyczy: Usterki MULTIFUNCTION - SPOILER POWER-CONTROL UNIT w samolocie Embraer E170. Informacja o zdarzeniu 1019/13
• 1215/15 (W, 02.07.2015 r., Łososina Dolna). Dotyczy: Nieprawidłowo wykonanej korekty ścieżki podejścia do lądowania szybowca SZD-51-1 Junior po IV zakręcie (przelot przez strefę zwiększonego opadania na zbyt małej prędkości oraz zbyt późne przymknięcie hamulców aerodynamicznych). Raport końcowy 1215/15
• 1312/15 (I, 10.07.2015 r., EPKK). Dotyczy: Błędu załogi samolotu Beechcraf Kingair 90 GTi (B9L) polegającego na niezastosowaniu się do zezwolenia TWR EPKK. Informacja o zdarzeniu 1312/15
• 1454/13 (I, 10.09.2013 r., ATZ Szymanów). Dotyczy: Pękniętej śruby obracającej jedną z łopat śmigła samolotu TL2000 Sting Carbon RG. Informacja o zdarzeniu 1454/13
• 1455/13 (I, 10.09.2013 r., EPWK). Dotyczy: Zbyt dużego otwarcia hamulców (nieadekwatnego do sytuacji) co doprowadziło do przyziemienia z dużą prędkością opadania szybowca KR-03A Puchatek. Informacja o zdarzeniu 1455/13
• 1853/15 (I, 29.08.2015 r., EPNC). Dotyczy: Skręcenia linek (tzw. twist) i głębokich obrotów po otwarciu czaszy spadochronu Crossfire 109. Informacja o zdarzeniu 1853/15
• 1854/15 (I, 29.08.2015 r., EPNC). Dotyczy: Skręcenia linek po napełnieniu się czaszy spadochronu Pilot 150, a następnie obrotów spadochronu do tyłu (tzw. negatywka). Informacja o zdarzeniu 1854/15
• 1855/15 (I, 29.08.2015 r., EPNC). Dotyczy: Błędu popełnionego podczas układania spadochronu tandem Sigma II 370. Informacja o zdarzeniu 1855/15
• 1874/15 (I, 30.08.2015 r., EPNC). Dotyczy: Błędu popełnionego podczas układania spadochronu Sensei 91. Informacja o zdarzeniu 1874/15
• 2020/15 (W, 26.08.2015 r., EPZR). Dotyczy: Braku natychmiastowego wyczepienia liny holowniczej przez pilota szybowca SZD-48-1 Jantar Std. 2, po znacznej utracie kierunku w pierwszej fazie rozbiegu, spowodowanej opadnięciem skrzydła na ziemię. Informacja o zdarzeniu 2020/15
• 670/15 (I, 07.05.2015 r., FIR EPWW). Dotyczy: Zbliżenia się dwóch statków powietrznych Boeing 737-800 (B73) i AN 28 w FIR EPWW w okolicach punktu nawigacyjnego UTOLU. Błędów w pracy ATM. Informacja o zdarzeniu 670/15
• 1364/15 (I, 15.07.2015 r., EPWA). Dotyczy: Zatrzymania kołowania samolotu Fokker 100 wskutek niezachowania należytej ostrożności przez kierującego pojazdem technicznym po drodze serwisowej. Informacja o zdarzeniu 1364/15
• 2140/15 (W, 04.10.2015 r., Lądowisko Sobienie Szlacheckie). Dotyczy: Wyłamania się widelca przedniego koła po prawidłowym przyziemieniu i opuszczeniu przedniej goleni na ziemię oraz kapotażu samolotu Liberty XL-2 po krótkim dobiegu. Raport wstępny 2140/15
Raporty z pozostałych posiedzeń PKBWL dostępne są tutaj
Komentarze