Przejdź do treści
Źródło artykułu

Słaby współczynnik hamowania na drodze startowej lotniska EPWA - uchwała PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała uchwałę dotyczącą zdarzenia 1503/13. W dniu 2 kwietnia 2014 r., podczas posiedzenia Komisja rozpatrywała przedstawione przez zarządzającego lotniskiem Okęcie w Warszawie, wyniki przeprowadzonego badania incydentu lotniczego, który wydarzył się w dniu 17 września 2013 r. w trakcie lądowania kilku kolejnych samolotów. 

Przebieg i okoliczności zdarzenia:
Podczas ciągłych, słabych opadów deszczu kilka kolejno lądujących samolotów zgłaszało do kontrolera wieży złe hamowanie na używanej drodze startowej lotniska EPWA. Po otrzymaniu tej informacji Dyżurny Operacyjny Portu podjął decyzję o wykonaniu pomiaru współczynnika tarcia. Pomiaru dokonano zgodnie ze standardami ICAO i uzyskano wyniki w na poszczególnych sektorach drogi startowej 0.22, 0.20, 0.15. Wykonane tą samą metodą pomiary na drugiej drodze startowej dały wyniki 0.50, 0.55, 0.55. W związku z takimi wynikami pomiarów Dyżurny Operacyjny Portu podjął decyzję o zamknięciu NOTAM-em drogi startowej, na której do tego czasu prowadzono operacje lądowania. Ponowne przeprowadzone po upływie kilku godzin pomiary współczynnika tarcia dały wyniki 0.56, 0.56, 0.56 co pozwoliło na ponowne otwarcie drogi startowej.

Około miesiąc przed zdarzeniem na lotnisku zakończono prace modernizacyjne polegające m.in. na wymianie konstrukcji nawierzchni oraz ułożeniu nowych warstw nawierzchni bitumicznej drogi startowej, na której wystąpiły warunki niedostatecznego hamowania. Utrzymywanie się wody na jej nawierzchni w warunkach ciągłych opadów deszczu oraz utrudniony jej odpływ mógł być spowodowany obecnością związków chemicznych jakie powstają w trakcie jej układania i zastygania.

Przyczyna incydentu lotniczego:
Obniżenie wartości tarcia nawierzchni drogi startowej poniżej wartości minimalnych spowodowane zaleganiem wody na skutek niedostatecznego jej odprowadzania podczas długotrwałych opadów deszczu.

Działania podjęte przez zarządzającego lotniskiem:
1. Wydanie NOTAM-u ostrzegającego załogi o pogorszeniu wartości współczynników tarcia na drodze startowej w trakcie i bezpośrednio po silnych opadach deszczu.
2. Przeprowadzono analizę obowiązującej procedury zarządzania operacyjnego lotniskiem pod kątem spójności z wymaganiami określonymi w Załączniku 14 ICAO dotyczącymi określania stanu nawierzchni drogi startowej i wydano polecenie służbowe w sprawie zasad określania warunków hamowania na nawierzchni drogi startowej w czasie opadów deszczu.

Informacja uzupełniająca:

Analiza wykonywanych cyklicznie pomiarów współczynnika tarcia nawierzchni wykazuje, że ich wartości sukcesywnie wzrastają ponad poziom przewidywany dla nowych nawierzchni.

Pełny tekst uchwały dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony