Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny z wypadku wiatrakowca na lotnisku w Jastarni

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny z wypadku (poważnego incydentu) lotniczego z 10 września 2012 r., kiedy wiatrakowiec Calidus 914UL (znaki rejestracyjne D-MGDA) podczas startu z lądowiska w Jastarni (EPJA) uderzył w ziemię i przewrócił się na bok.

Szczęśliwie zdarzenie nie spowodowało żadnych obrażeń u pilota maszyny, ani u jej pasażera, jednak sam statek powietrzny został zniszczony. Lot podczas którego doszło do wypadku, miał być wykonany w ramach projektu skanowania polskiej linii brzegowej. Jego celem było również zapoznanie pasażera, który był kierownikiem tego projektu, z miejscem realizacji zadania.

Do wypadku doszło, kiedy po rozbiegu i podniesieniu przedniego kółka wiatrakowiec przeszedł na wznoszenie, a jego pilot zauważył, że maszyna zaczyna przepadać i może nie dać rady przelecieć nad drzewami okalającymi lądowisko. Pilot postanowił wykonać manewr zawrócenia w lewo o 180 stopni i przyziemienia na płaszczyźnie lądowiska. Po wykonaniu manewru wiatrakowiec twardo przyziemił, zaczepiając łopatkami wirnika nośnego o ziemię i przewrócił się na prawy bok.

Na tym etapie dochodzenia PKBWL nie sformułowała żadnych zaleceń, jednakże w dokumencie przypomina dowódcom statków powietrznych, iż aby przed podjęciem decyzji o locie każdorazowo uwzględniali osiągi statków powietrznych, specyfikę lądowiska oraz aktualne warunki pogodowe, szczególnie podczas wykonywania startów z lądowisk o krótkich polach wzlotów, bez nawierzchni sztucznych.

Pełny tekst raportu znajduje się tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony