Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport wstępny PKBWL dot. zderzenia samolotów Cessna 152 i Cessna F 152 w Jedlińsku

8 sierpnia, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, opublikowała raport wstępny z wypadku z udziałem samolotów Cessna 152 SP-KGK i Cessna F 152 SP-APL, do którego doszło 09.07.2014 r. w miejscowości Jedlińsk. W wyniku wypadku samoloty zostały zniszczone. Instruktor i uczeń nie odnieśli obrażeń i o własnych siłach opuścili samolot Cessna 152, natomiast instruktor i uczeń samolotu Cessna F 152 ponieśli śmierć.


Cessna F 152 (SP-APL)

W raporcie 1020/14 czytamy:

„W dniu 09.07.2014 na lotnisku Radom Piastów realizowane było szkolenie selekcyjne na samolotach dla potrzeb lotnictwa wojskowego. Od godziny 7 rano odbywały się intensywne loty po kręgu nadlotniskowym. Starty odbywały się na kierunku 050 i obowiązywał krąg nadlotniskowy w lewo. W lotach standardowo brało udział 5 samolotów (załoga: uczeń i instruktor).

Około godziny 11:30 wystartował samolot nr 2 do strefy nr 1 usytuowanej na północy wschód od lotniska w odległości ok. 7 km. O godzinie 11:52 załoga samolotu nr 2 poinformowała, że zakończyła zadanie w strefie. Osoba kierująca lotami przekazała załodze informację, że miejscem wejścia w krąg jest pozycja z wiatrem i prośbę o zgłoszenie tej pozycji.

Około godziny 11:53 wystartowała załoga samolotu nr 1 wykonując standardowy krąg nadlotniskowy. Samolot pilotowany był przez ucznia. Podczas wykonywania drugiego zakrętu instruktor, po podniesieniu prawego skrzydła do góry, zauważył w odległości ok 50 m zbliżający się z kierunku odchylonego od osi samolotu w prawo o ok. 15º inny samolot. Instruktor natychmiast przejął stery i znacznie zwiększył przechylenie w zakręcie do pozycji skrzydeł w pionie. Pomimo wykonania tego manewru nastąpiło zderzenie samolotów w powietrzu na wysokości ok. 800 – 900 stóp AGL.

Samolot nr 1 wszedł w korkociąg, z którego instruktor wyprowadził na wysokości ok 150 stóp AGL i wylądował awaryjnie w terenie przygodnym. Lądowanie zakończyło się kapotażem. Instruktor i uczeń nie odnieśli obrażeń i o własnych siłach opuścili samolot. Podczas zderzenia przednie podwozie zostało wyłamane w lewą stronę. Drzwi po prawej stronie zostały wgniecione. Stwierdzono ślady farby z samolotu nr 2 po prawej stronie samolotu nr 1 na widelcu podwozia przedniego, masce silnika i u nasady zastrzału. Na śmigle samolotu nr 1 stwierdzono wgniecenia świadczące o kontakcie z twardymi przedmiotami.

Po zderzeniu samolot nr 2 spadł w pozycji plecowej do stawu hodowlanego. W wyniku upadku samolotu instruktor i uczeń ponieśli śmierć. W samolocie nr 2 stwierdzono brak poszycia części tylnej kadłuba przed usterzeniem pionowym i brak prawej połówki usterzenia poziomego.”


Wydane zalecenia profilaktyczne:
Nie wydano.

Proponowane zalecenia profilaktyczne:
Brak.

Raport wstępny 1020/14

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony