Przejdź do treści
Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych
Źródło artykułu

Raport Wstępny nr 306/09 PKBWL

Ukazał się Raport Wstępny nr 306/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku szybowca SZD-50-3 Puchacz, który zdarzył się na lotnisku Lisie Kąty, 21 maja 2009r. o godz. 09:56. W wyniku wypadku pilot odniósł poważne obrażenia ciała i uszkodzeniu uległa przednia część kadłuba szybowca.

W dniu 21.05.2009r., o godzinie 9:45 czasu lokalnego (LMT), uczeń-pilot szybowcowy wystartował za samolotem na szybowcu SZD-50-3 Puchacz do lotu na zadanie AII/8 wg programu szkolenia szybowcowego AP. Był to jego drugi lot samodzielny po kręgu (szósty lot w dym dniu).

Start, lot na holu i budowa kręgu nie budziły zastrzeżeń. Na prostej do lądowania (na kierunku 140°) uczeń-pilot rozpoczął zniżanie na lekko otwartych hamulcach aerodynamicznych, a po minięciu skraju lotniska otworzył pełne hamulce i rozpoczął wyrównanie.

W tym momencie drogą radiową otrzymał od instruktora polecenie „Przymknij hamulce”. Uczeń-pilot zareagował z opóźnieniem. Szybowiec przyziemił przez początkiem pasa DS 14/32 i w odległości ok. 70m przed dolnym ogranicznikiem wyłożonych znaków.

Przyziemienie nastąpiło bez wytrzymania ze znaczną prędkością opadania szybowca z lewym trawersem. Na dobiegu wystąpiło niewielkie zejście z kierunku lądowania w lewo.
W wyniku zdarzenia uszkodzeniu uległa przednia część kadłuba szybowca, a uczeń-pilot odniósł obrażenia ciała.

Na tym etapie badania Komisja nie sformułowała zaleceń profilaktycznych.

Pełna treść raportu na stronie PKBWL.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony