Raport Końcowy nr 221/09 PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych

Ukazał się Raport Końcowy nr 221/09 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych dotyczący wypadku lotniczego samolotu ultralekkiego FOX-33, który wydarzył się w miejscowości Skarbimierz k. Brzegu, 19 kwietnia 2009 r. o godz. 16. 45 (LMT). W wyniku wypadku załoga odniosła poważne obrażenia, a statek powietrzny został zniszczony.

W dniu 19 kwietnia 2009 r. pilot-właściciel samolotu, lat 36, posiadający licencją pilota samolotów ultralekkich wydaną przez LAA CR, przygotował samolot do lotu, z zamiarem wykonania przelotu na trasie Skarbimierz - Tworzyjanów k. Sobótki.

Po wyhangarowaniu samolotu okazało się, że dętka lewego koła podwozia głównego jest uszkodzona. Pilot przy pomocy osoby towarzyszącej wymienił uszkodzoną dętkę i wykonał przegląd przedlotowy. M.in. sprawdził stan paliwa, który określił na ok. 50 l. Była to mieszanka benzyny samochodowej bezołowiowej 98 zakupionej na stacji benzynowej w Tworzyjanowie z olejem silnikowym Castrol R2, w proporcji 1:45, którą pilot zatankował w dniu 1.03.2009 r., przed przylotem do Skarbimierza. Przegląd przedlotowy wykazał, że samolot jest sprawny, więc pilot podjadł decyzję o locie.

Około godziny 16.35 LMT pilot zabrał na pokład samolotu pasażerkę i przekołował sprzed
schronohangaru na miejsce startu drogą manewrową, a następnie drogą gminną 184/26. Starty odbywały się z nieczynnej betonowej drogi kołowania – obecnie, częściowo drogi gminnej 184/14, usytuowanej po północno-wschodniej stronie byłego lotniska wojskowego. Po kilkuminutowym oczekiwaniu wystartowali w kierunku wschodnim jako trzeci w kolejce, ponieważ przed nimi startowały jeszcze dwa inne samoloty.

Na wysokości kilkudziesięciu metrów, będąc w fazie wznoszenia, pilot wykonał zakręt w prawo. W trakcie zakrętu samolot został przeciągnięty, wpadł w lewy korkociąg i zderzył się z ziemią.

Pilot i pasażerka zostali ranni, a samolot został zniszczony. Po udzieleniu pierwszej pomocy
ranni zostali przewiezieni do szpitala w Brzegu. Wypadek wydarzył się ok. godziny
16.46 (LMT).

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych po zapoznaniu się ze zgromadzonymi w trakcie badania zdarzenia materiałami ustaliła, że przyczynami wypadku były:

  • Prawdopodobna stopniowa utrata mocy nie-certyfikowanego silnika podczas fazy wznoszenia po starcie lub nawet całkowite przerwanie pracy w trakcie zakrętu.

  • Przeciągnięcie samolotu w zakręcie na małej wysokości, w fazie wznoszenia po starcie.

Okolicznością sprzyjającą zaistnieniu zdarzenia był niewłaściwy wybór miejsca startu samolotu, które nie zapewniało wykonania przymusowego lądowania w przypadku awarii nie-certyfikowanego silnika.

PKBWL po zakończeniu badania nie zaproponowała zaleceń profilaktycznych.

Całość Raportu na stronie PKBWL.

Źródło: PKBWL
comments powered by Disqus